تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
کد خبر : 91450

آغاز رکوردشکنی‌های بورس

آغاز رکوردشکنی‌های بورس

:

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد بورس این هفته متأثر از رشد شرکت‌های بزرگ بود، گفت:هفته آینده سهم‌های زیادی در بازار سرمایه مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

 

 جریان معاملات هفته‌ای که گذشت :روند کلی بازار سرمایه صعودی بود. بازار بورس بیشتر از قبل، مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت .

و رکوردهایی طوری که شاخص کل ۵.۶ درصد یعنی ۷۸ هزار و ۵۸۷ واحد رشد کرد،در مرز ۱.۵ میلیون یعنی یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۶۲۷ واحدی قرار گرفت،

بدین ترتیب سهامداران بازار را به صعود بیشتر شاخص تا پایان سال امیدوارتر کرد.به علاوه، شاخص کل هم‌وزن این هفته به واسطه مورد استقبال قرار گرفتن سهم‌های کوچک بازار ۴.۷ درصد رشد کرد و به ۴۲۲ هزار و ۳۳۹ واحدی رسید. در این میان، فلزات اساسی به واسطه دو سهم «فولاد» و «فملی» یکی از تأثیرگذارترین گروه‌ها روی شاخص کل بودند.

شاخص این گروه در هفته ۷.۲ درصد یعنی ۷۹ هزار و ۵۴۵ واحد بالاتر از هفته گذشته آمد ، در نهایت روی یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۳۹۵ واحدی به کار خود پایان داد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه ، روند معاملات در بازار سرمایه گفت.هفته گذشته، دومین هفته پربازده بورس از ابتدای سال ۱۴۰۰ بود.

رشد ۶.۷ درصدی شاخص سی شرکت بزرگ نشان می‌دهد.رشد شاخص بیشتر متأثر از شرکت‌های بزرگ بوده، ولی شرکت‌های کوچک هم رشد داشتند.

 در ادامه گفت. این رشد در حالی اتفاق افتاد که طی هفته ۳۶۱ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها از بورس خارج شد و از ۵ روز معاملاتی،روزچهارشنبه با ورود پول حقیقی مواجه شدیم ، این مسئله شائبه حمایتی بودن بازار را تقویت می‌کند.

از نظر حجم معاملات خرد، این هفته رکورد از ابتدای سال شکست با میانگین روزانه ۷ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان، تقریبا دوبرابر میانگین ارزش معاملات از ابتدای سال بود ، این افزایش از رونق بازار حکایت دارد.

بیشتر بخوانید:

چراغ سبز بورس به خاندوزی

بازدهی 27 درصدی شاخص بورس در 50روز

 

 کارشناس با اشاره به اینکه مهم‌ترین تحول این هفته، تغییر دولت بود، افزود.این تغییر حمایت از بازار توسط حقوقی‌های نهادی همراه بود.به علاوه مشخص شدن کابینه پیشنهادی دولت بر بازار سرمایه اثر گذاشت.

مانورهای سیاسی اسرائیل در خاورمیانه و تحولات مربوط در کنار اعلام مجدد ایالات متحده مبنی بر بازگشت طرفین به مذاکرات ، نهایتا منجر به رشد نرخ ارزهای خارجی شد،

در کل افزایش انتظارات تورمی و تضعیف ریال در کنار حمایت‌های نهادی از عوامل رشد بازار بود.

قلی‌پور در پیش‌بینی روند معاملات هفته آینده گفت. به نظرم هفته متعادلی خواهیم داشت، احتمالا با افزایش هیجانی در اوایل هفته ، اصلاح در اواخر هفته پیش رو باشیم .هر چند تحولات در سایر بازارها را باید رصد کرد، در کل بازار این هفته رشد خواهد داشت .اما بعید می‌دانم بیشتر از یکی دو درصد باشد.

کدام سهم ها رشد خواهند کرد؟

وی افزود.فولادسازهایی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد خوزستان و پتروشیمی‌ها به ویژه هلدینگ‌هایشان مثل خلیج فارس و سرمایه گذاری غدیر، اوره‌ای ها مثل پتروشیمی پردیس و نفت و گاز پارسان، پتروشیمی پارس، جم پیلن و احتمالا شستا، سیمانی‌ها مثل سیمان شاهرود و احتمالا خوزستان، صوفیان، برخی دارویی‌ها مثل داروسازی اکسیر ،دتماد،دکپسول، سپیدماکیان در غذایی‌ها، پالایشی‌ها به ویژه شبندر در صورت بازگشایی و شبریز از جمله سهم‌هایی خواهند بود که در هفته آینده مورد توجه بازار قرار می‌گیرند.

همچنین روند خروج پول از صنعت بانکداری کند شده، احتمال بازگشت این صنعت در اواخر هفته وجود دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.