تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
کد خبر : 93503

آمریکا آماده مذاکره با ایران شد!

آمریکا آماده مذاکره با ایران شد!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا مایل است مذاکرات غیرمستقیم در وین در اسرع وقت از سرگرفته شود.

 آمریکا همچنان بر این باور است که توافق هسته ای (برجام ) موثرترین راه حل است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت ما هنوز در مرحله ترک مذاکرات قرار نگرفته ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت. که ما معتقدیم بازگشت متقابل به تعهدات برجامی امکان پذیر است.

وی در عین حال با تکرار ادعاهای همیشگی واشنگتن در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران. درباره مذاکرات وین نیز گفت که این روند نمی‌تواند. برای مدت نامعلوم ادامه پیدا کند.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است. که آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور. روز گذشته در دیدار با هایکو ماس همتای آلمانی خود در یک پایگاه هوایی رامشتاین در جنوب غربی آلمان گفته بود. که آمریکا به توقف مذاکره برای بازگشت به توافق هسته‌ای نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه. این درحالی است که ماس در این دیدار ابراز امیدواری کرد که ایران به میز مذاکرات بازگردد.

بر اساس این گزارش، بلینکن ادامه داده بود. که تاریخی برای آن مشخص نمی‌کنم. اما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم. که بازگشت به برجام منافع به دست آمده در توافق را دوباره ایجاد نمی‌کند.

گفتگوهای سازنده و خوب راب مالی با روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت. که راب مالی گفتگوهای سازنده و خوبی در روسیه داشته است.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران.هیاتی کوچک از هفتم تا دهم سپتامبر (۱۶ تا ۱۹ شهریورماه جاری) به مسکو و پاریس سفر کرده اند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا. هدف از سفر رابرت مالی، مشورت با شرکای روسی و اروپایی در مورد برنامه هسته ای ایران است. تا به توافقی در مورد بازگشت متقابل به برجام دست یابند.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد.سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روزهای هشتم و نهم ماه سپتامبر (دیروز و امروز). با رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا. در امور ایران دیدار و رایزنی کرده است.

در این رایزنی ها، نیکلای اسپاسکی معاون شرکت دولتی روس اتم و د.هایزنگ معاون وزیر انرژی آمریکا شرکت داشتند.دو طرف درخصوص دورنمای احیای کامل طرح جامع. اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) گفت و گو کردند.

در این بیانیه آمده است.دو طرف بر پایبندی به ادامه همکاری در چارچوب مذاکرات وین با شرکت. همه طرف های شرکت کننده در برجام ازجمله ایران.نیز نمایندگان آمریکا در آن تاکید کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است.در این رابطه آمادگی تهران برای بازگشت هرچه سریعتر به میز مذاکرات نقش مهم دارد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از زمان روی کار آمدنش وعده بازگشت. به تعهدات برجامی را داده .به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، وعده خود را هنوز عملی نکرده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری ایران. در تماس تلفنی امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد.ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم ها علیه ایران باشد.مذاکره برای مذاکره بی فایده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجهآمریکا نیز در جمع سفرا و روسای نمایندگان خارجی مقیم تهران. با بیان اینکه دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می داند، گفت: ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.آمریکایی ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند. نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.