تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۵۸
کد خبر : 91119

آمریکا از این طریق به ایران پیام اطمینان بخش داد+جزییا

آمریکا از این طریق به ایران پیام اطمینان بخش داد+جزییا

مدیر مرکز بین المللی پژوهش های توسعه ای مستقر در لندن گفت: آمریکا در جریان توافق اخیر با عراق، به جمهوری اسلامی ایران پیام اطمینان بخش داده است.

صادق الرکابی» در گفت وگو با تلویزیون «دجله» عراق گفت که تغییر عنوان ماموریت نظامیان آمریکا در عراق از رزمی به آموزشی و مستشاری در واقع بیش از اینکه پیامی برای داخل عراق باشد برای اطمینان بخشی به جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی تصریح کرد: این بدان معنا است که دولت «جو بایدن» می خواهد به جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را بدهد که آمریکا درصدد اقدام نظامی علیه ایران نیست.

الرکابی ادامه داد که واشنگتن در عین حال انتظار دارد که تهران در جریان مذاکرات هسته ای با آمریکا به تفاهم برسد.

این صاحب نظر عراقی مدعی شد که دولت بایدن می خواهد، اوضاع را در منطقه خاورمیانه آرام کند، زیرا همان طور که گفته درصدد متمرکز شدن بر دو رقیب اصلی یعنی چین و روسیه است و نمی خواهد فرصتی فراهم کند تا عراق تبدیل به صحنه ای برای همبستگی با این دو کشور رقیب آمریکا شود.

الرکابی با تاکید بر اینکه دولت بایدن در صدد کسب اعتماد ایران است، گفت: نباید فراموش کرد که در توافق جدید بین واشنگتن و بغداد یک فرصت سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری برای شرکت های آمریکایی و اروپایی پیش بینی شده و این امر هم برای آمریکایی ها و هم ایرانی ها بسیار حائز اهمیت است.

به گفته این کارشناس عراقی، اعلام توقف عملیات رزمی آمریکا در عراق در پایان سال جاری میلادی علاوه بر ایران پیامی هم برای گروه های مقاومت عراقی است که همه اقدامات نظامی خود را علیه نیروهای آمریکایی متوقف کنند.

با وجود اظهارات این کارشناس عراقی، برخی صاحب نظران مقاومت در عراق نیز می گویند که دولت عراق به آمریکایی ها در توافق اخیر حق پاسخگویی نظامی داده است.

«عباس العرداوی» کارشناس سیاسی و عضو مرکز پژوهش های «الهدف» (وابسته به کتائب حزب الله) به تلویزیون «الاتجاه» عراق گفته است که پاره ای گزارش ها حاکی است که دولت عراق به نیروهای آمریکایی اجازه پاسخ دادن نظامی به حملات احتمالی به این نیروها در داخل عراق داده است.

صادق الرکابی در این خصوص نیز گفته است که حق پاسخگویی به نیروهای آمریکایی فقط در صورتی داده شده که دولت عراق قادر به برخورد با این حملات احتمالی به نیروهای آمریکایی نباشد.

وی از این رو بخشی از این اقدام را متوجه ایران دانست و گفت: در صورتی که حمله احتمالی از طرف ایران به نیروهای آمریکایی باشد، در این صورت آمریکایی ها حق پاسخگویی خواهند داشت.

توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن همچنان دربرگیرنده ابهامات زیاد است و جزییات کامل آن هنوز منتشر نشده برای همین «نوری المالکی» نخست وزیر پیشین و رهبر ائتلاف سیاسی و پارلمانی «دولت قانون» سه شنبه گذشته به تلویزیون بومی «العهد» عراق گفته بود که از جزییات توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق بی اطلاع است.

دور چهارم گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن از اول مردادماه شروع شد و با دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید در چهارم مردادماه ۱۴۰۰ تکمیل شد.

صاحب نظران عراقی می گویند که بیانیه پایانی دور چهارم گفت وگوهای بغداد – واشنگتن به هیچ وجه به واژه خروج نیروهای آمریکایی از عراق اشاره نکرده و فقط عنوان حضور نیروهای آمریکایی از رزمی به آموزشی و مستشاری تغییر کرده است.

از این رو، این بیانیه و تفاهمات صورت گرفته در داخل عراق مورد انتقاد وسیعی قرار گرفته به ویژه اینکه دولت عراق در طول یکسال گذشته ادعا می کرد که هیچ گونه نیروی رزمی آمریکایی در عراق وجود ندارد.

بسیاری از کارشناسان می گویند که این ابهام های جدی باعث شده که خوانش خوشبینانه ای از تغییر ماموریت اشغالگران در عراق وجود نداشته باشد.

علاوه بر ابهام های مطرح شده، ناظران می گویند که چنین انتظاری از آمریکا حتی در سطح خروج نیروهای رزمی با توجه به سوابق آن نمی رود.

کارشناسان و ناظران تحولات منطقه تاکنون سوالات متعددی درباره خروج یا تغییر ماموریت نیروهای آمریکایی مطرح کرده اند:

۱-آیا آمار دقیق و مستندی از نیروهای آمریکایی حاضر در عراق وجود دارد؟

۲-چه کسی به خروج آمریکایی ها (نیروهای رزمی) مهر تایید می زند؟

۳-تعریف نیروهای رزمی چیست؟ آیا نیروهای اطلاعاتی آمریکا امکان دست بردن به سلاح در موارد خاص مثل ترورهای کور یا اجیر کردن این عوامل را ندارند و آیا اشغالگری صرفا باید با یونیفرم نظامی شناخته شود؟

۴-همکاری امنیتی و اطلاعاتی که در سفر مصطفی الکاظمی به واشنگتن بر آن تاکید شد، تحت نظارت کدام طرف است؟ و آیا اساسا قابل نظارت است؟

https://www.moniban.news

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.