تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر : 91660

افغانستان و شگفت‌انگیزهای آن را بشناسیم

افغانستان و شگفت‌انگیزهای  آن را بشناسیم

افغانستان. که با شنیدن نام افغانستان یاد جنگ. طالبان، داعش، خون‌ریزی، کودک‌کشی و هزاران هزار مصیبت دیگر می‌افتیم.

این روزها نام افغانستان در ذهن ما ایرانی‌ها با بدبختی و مرگ و میر گره خورده است.

اما افغانستان کشوری است. تاریخی و چهار راه فرهنگ و اقوام مختلف. این کشور مملو از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی است. از جلال آباد در شرق افغانستان گرفته تا بلخ در شمال افغانستان. زیبایی در جای جای آن موج می‌زند.

هر چند جاهای دیدنی افغانستان به خاطر جنگ‌ها آسیب زیادی دیده‌اند ولی هنوز هم جذابیت‌های فراوانی دارند. که برای ما ناآشنا هستند. .

در این مطلب بعضی از شهرهای افغانستان و جاذبه‌های گردشگری آنها معرفی می‌شوند.

جاهای دیدنی کابل بزرگ‌ترین شهر افغانستان

کابل پایتخت افغانستان بزرگ‌ترین شهر این کشور. با سابقه 3500 ساله است. کابل از زمان طالبان خسارات زیادی دید.این روزها ساختمان‌های جدید، رستوران‌های فانتزی و بازارهای شلوغ در تمام کابل دیده می‌شود.

اما هنوز که هنوزه کابل سرپا نشده است. زیر ساخت‌هایی مثل آب لوله‌کشی و برق برای بسیاری مردم در کابل آرزوست. جاده‌ها امنیت لازم را ندارند و لازم است تا کامل بازسازی شوند.

جاهای دیدنی کابل بزرگ‌ترین شهر افغانستان
موزه مین عمر (Omar Land Mine Museum)

یک از مکان های دیدنی افغانستان. موزه مین عمر است که در آن انواع مین‌های استفاده شده در جنگ افغانستان همراه سایر سخت‌افزارهای جنگی. که در دهه‌های اخیر در افغانستان به کار رفته بودند. به نمایش گذاشته شده‌اند. افغانستان‌های یکی از پر مین‌ترین کشورهای جهان است. که قربانیان غیر نظامی زیادی داشته است. به طورغم‌انگیزی این مین‌های دفن شده. در زمین جان و یا دست و پای کودکان کنجکاو و بازیگوش زیادی را گرفته‌اند.

سازمان پاکسازی مین افغانستان (OMAR) در سال 1990 برای کمک به مبارزه با این مسئله تشکیل شد. تیم 500 نفر در این تیم کار نسبتاً استرس‌زای از بین بردن مین‌های زمینی. از زمین‌های داخل افغانستان انجام می‌دهد و یک ساختمان با آجر سفید ساده. (موزه مین عمر) در کابل یافته‌های آنها را به نمایش می‌گذارد.

کاخ سلطنتی دارالامان

کاخ سلطنتی دارالامان قرار بود سمبل درخشانی از آینده مدرن افغانستان باشد. اما اکنون به دلیل بمباران به ویرانه تبدیل شده است. دارالامان یکی از جاهای دیدنی افغانستان است. که در ویرانه‌های خارج از شهر کابل قرار گرفته است. امان الله خان، حاکم افغانستان بین سال‌های 1919 تا 1929، دستور ساخت. این بنای چشم‌گیر را صادر کرد. قصد داشت. این کاخ محور و مرکز جدید پایتخت کشور باشد. این منطقه قرار بود. شهرکی باشکوه و با سبک اروپایی باشد.

کاخ سلطنتی دارالامان – دیدنی های افغانستان

نیازی به گفتن نیست که شهر هرگز ساخته نشد. حاکمان بعد از امان الله خان نقشه‌ها و اصلاحات او را تغییر دادند دارالامان توسط مجاهدین در سال 1990 به آتش کشیده شد و در سال 2012 توسط طالبان هدف بمباران قرار گرفت و کاخی که قرار بود نماد آرامش و پیشرفت باشد به ویرانه تبدیل شد. دیوارهای قصر دارالامان، تاریخ افغانستان، عظمت، جاه‌طلبی‌ها، خون‌ریزی و خشونت و در نهایت مقاومت و امید را به نمایش می‌گذارد.

یادبود شیر مرجان

قبل از جنگ داخلی در اواسط دهه 1990.باغ وحش کابل حیوانات عجیب و غریب را در خود جای داده بود. که متأسفانه، بیشتر آنها در طی جنگ کشته شدند . یا فرار کردند. اما برخی از آنها در اسارت و عذاب درگیری‌ها بودند. مشهورترین حیوان باغ وحش شیر مرجان بود. این شیر توسط باغ وحش کلن به کابل اهدا شد.

آخرین کنیسه فعال افغانستان

آخرین کنیسه فعال در افغانستان توسط زابلون سیمینتوف. آخرین یهودی باقیمانده در افغانستان اداره می‌شود. یهودیان در 1500 سال گذشته. در افغانستان زندگی می‌کردند.جمعیت آنها در سال 1948 بالغ بر 5000 نفر بود. در قرن بیست و یکم تعداد یهودیان افغانستان. به حدی کاهش پیدا کرد. که در حال حاضر تنها یک کنیسه در حال کار در کل افغانستان وجود داشت.

موزه کابل

موزه کابل زمانی یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان. از جاهای دیدنی افغانستان است. نمایشگاهی که از سکه‌های طلای هلنیستی گرفته. تا مجسمه بودایی و برنزهای اسلامی را در خود دارد. بر موقعیت افغانستان در چهار راه آسیا شهادت می‌دهد. این موزه در سال 1919 افتتاح شد. متأسفانه به سرعت در خط مقدم جنگ وحشتناک مجاهدین برای کابل قرار گرفت. از سال 1992 تا 1994 این موزه. به عنوان پایگاه مجاهدین مورد استفاده قرار گرفت. در این دوره موزه به غارت رفت. همزمان با این غارت، طبقه دوم این موزه در اثر حمله آسیب دید.

باغ بابور

این باغ که در اوایل قرن شانزدهم توسط بابور، حاکم مغول ساخته شد. که محل مقبره او نیز هست. عبدالرحمان خان بخش عمده‌ای از باغ را در اواخر قرن بیستم احیا کرد. در دهه 1930 دسترسی عمومی مجاز بود. اما باغ‌ها از بین رفتند . درختان زیادی برای چوب هیزم در طول جنگ داخلی قطع شدند. این باغ مجدد توسط دولت افغانستان بازسازی شد و 11 هکتار از این باغ به فضای سبز عمومی اختصاص داده شده است.

آرامگاه نادرشاه

نادر شاه در سال 1933 ترور شد.مقبره یادبود. وی به عنوان یکی از جاهای دیدنی افغانستان در شرق کابل و تپه مرنجان واقع بنا شد. مقبره از سنگ مرمر سیاه ساخته شده است. که ستون‌های یادبود.گنبدی فلزی دارد. پله‌های شکسته شما را به سمت پایین و مقبره سلطان محمد. پدر بزرگ نادر شاه، هدایت می‌کنند. که با گچبری‌های ایتالیایی تزیین شده‌اند. اما خود مقبره به شدت آسیب دیده است. با توجه به موقعیت استراتژیک مقبره روی تپه، این محل در دهه 1990 مرکزی برای دیده‌بانی جنگی بود.

آرشیو ملی

آرشیو ملی افغانستان با داشتن بیش از 15000 سند. در اواخر قرن نوزدهم توسط عبدالرحمن خان برای پسرش احداث شد. در این آرشیو اسناد مهمی در معرض نمایشند. که بعضی از آنها نسخه اصلی و بسیار با ارزش هستند. از جمله پیمان با امپراتوری انگلیس. در 1919 که سرانجام استقلال کامل را به افغانستان اعطا کرد. همراه با این اسناد روزنامه‌ها.عکس‌ها و اسکناس‌های قدیمی هم در این آرشیو موزه نگهداری می‌شود.

 

جاهای دیدنی هرات، شهری تاریخی در افغانستان
مسجد جام هرات و مقبره جامی

مسجد جام هرا توسط غوریان بنا شد. بعدا توسط چندین حاکم دیگر تجدید بنا شده است. حاکمان گوناگونی که بر هرات مسلط بودند. تیموریان، صفویان، مغول‌ها و ازبک ها؛ همه به نوعی بر ساختار این مسجد تاثیر گذاشته‌اند.

ارگ هرات

ارگ هرات. در بالای شهر هرات قرار دارد.قرن‌هاست که آنجا قرار دارد. ارگ هرات از قدیمی‌ترین بناهای هرات است. که گفته می‌شود. روی پایه‌های قلعه ساخته شده توسط اسکندر، بنا شده است. تا سال 2005 ارگ هرات.پادگان نظامی و زندان بود ولی پس از آن به بخش جهانگردی اهدا. مبدل به یکی از مکان‌های دیدنی افغانستان شد.

مقبره شاهزاده عبدالله و شاهزاده قاسم

دو زیارتگاه در جاده اصلی هرات. در جنوب مجتمع مصلا قرار دارند. که از جاهای دیدنی افغانستان هستند. این دو زیارتگاه در اواخر قرن پانزدهم ساخته شدند.مقبره دو شاهزاده، عبدالله و قاسم است که در قرن هشتم فوت کردند.

موزه جهاد هرات

اسماعیل خان، سیاستمدار و مبارز سابق مجاهدین. ​​مبلغ زیادی از ثروت خود را برای ایجاد موزه جهاد هزینه کرد. اساعیل خان به همراه بسیاری دیگر در هرات. شهری که شوروی‌ها در دهه 1980، در آن شکست خوردند. معتقد بودند. که باید این قیام علیه شوروی ها به عنوان مرجعی آموزشی برای نسل آینده باشند. با اینکه آموزش رکن اصلی این موزه است. ولی مجموعه‌های این موزه که در سال 2010 ساخته شده.آن را به یکی از جاهای دیدنی افغانستان تبدیل کرده است.

مقبره گوهر شاد

مقبره گوهر شاد. در یک پارک کوچک قرار گرفته. که در حال حاضر در حال اصلاح مجدد و گسترده است. درب سنگ قبر گوهر شاد به طور معمول قفل است. اما سرایدار می‌تواند. آن را برای شما باز کند. داخل مقبره به زیبایی با رنگ آبی و قرمز تزیین شده است. همچنین آرامگاه میرعلی شیر نوایی، نخست وزیر سلطان بایکارا هم در این مقبره واقع شده است.

جاذبه‌های گردشگری قندهار، یادگار اسکندر مقدونی

اسکندر بزرگ. شهر اسکندریه آراچوسیا را در سال 329 قبل از میلاد. در مکانی که امروزه به نام قندهار شناخته می‌شود، تأسیس کرد. دومین شهر بزرگ افغانستان یکی از قدیمی‌ترین. اجتماعات شناخته شده بشری و دارای تاریخ و فرهنگ پیچیده‌ای است.

خرقه شریف

خرقه شریف، حرمی مقدس واقع در قندهار افغانستان است. این حرم درست در جوار مسجد کاهندار و روبروی ساختمان فرمانداری قرار دارد.از جاهای دیدنی افغانستان در قندهار است.

 

چهل قدم قندهار

چهل قدم قندهام برجی کوچک و بنایی تاریخی است. که در قله کوه بخش قدیمی قندهار قرار دارد. این اثر تاریخی که بر روی طبیعت حکاکی شده است. از جاذبه های گردشگری افغانستان است.

حرم بابا ولی

حرم بابا ولی از جاهای دیدنی افغانستان در کنار رودخانه ارغنداب است. گل آقا شیرزای، فرماندار پیشین قندهار، جنگجو و فرمانده سابق مجاهدین. برای احترام به یكی از افراد ارجمند قبیله خود. این حرم را با هزینه میلیون‌ها دلار ساخت.

مسجد عیدگاه

یکی از بزرگ‌ترین مساجد افغانستان. مسجد عیدگاه قندهار تقریباً در فاصله 25 متری دانشگاه قندهار قرار دارد. هزینه ساخت این مسجد بزرگ و محوطه اطراف آن که هزاران نمازگزار. را در خود جای می‌دهد. توسط ملا عمر تامین شد. این بنا یکی از جاهای دیدنی افغانستان است.

 

مسجد عیدگاه – دیدنی های افغانستان
زیبایی مزارشریف و گنبدهای دوقلوی آبی

افسانه می‌گوید. که شهر مزارشریف وجود خود را مدیون رویایی است. که براساس آن یک زیارتگاه ساخته شده .سپس به تدریج کل شهر پیرامون آن ساخته می‌شود. با وجود حرم حضرت علی (ع). این شهر به عنوان شهر مسجد آبی شناخته می‌شود. مزارشریف مرکز استان بلخ و مکانی است. که به لحاظ تاریخی مرکز تمدن‌ها و قومیت‌های مختلف همراه با با تضادهای جالب است.

حرم حضرت علی (ع)

گنبدهای دوقلوی آبی حرم حضرت علی (ع). یکی از جاهای دیدنی افغانستان در مزارشریف هستند. که زائران از سراسر کشور. برای ادای احترام به ایشان. به مزار شریف می‌آیند. طبق اعتقادات مسلمان. ادعا می‌شود. که حضرت علی (ع) در نجف عراق.در نزدیکی محلی که در سال 661 قمری به قتل رسیده است، دفن شده است. اما افغان‌ها داستان دیگری می‌گویند. که پیروان حضرت علی (ع) پیکر وی را مخفیانه. در نزدیکی بلخ دفن کرده‌اند. محل دفن امام به دلیل ترس تا مدت‌ها مخفی باقی ماند. تا اینکه در قرن دوازدهم حضرت علی (ع) به خواب بزرگان بلخ ظاهر شد. تا محل دفن خود را اشکار کند.

جاهای دیدنی بامیان، شهر بودایی افغانستان

بامیان در مرکز افغانستان، یکی از آخرین شهرهایی است. که مذهب بودایی به آنجا رسیده است. باستان شناسی نشان می‌دهد که بامیان. یکی از جاهای دیدنی افغانستان. با فرهنگ غنی و متاثر از فرهنگ ترکی، یونانی، فارسی، هندی و چینی است.

سایت بودای بامیان

بلافاصله بعد از جنگ علیه طالبان. در سال 2002 اقدامات برای بازسازی بودا انجام شد.کل منطقه مورد اکتشاف قرار گرفت. که در طی آنها تعدادی غارهای بودایی کشف شدند. در سال 2008 مجسمه. بودای غول پیکری با ارتفاع 19 متر که در منطقه‌ای پنهان شده بود. اکتشاف شد. بازسازی این منطقه با سرعت بسیار کمی در حال انجام است. ولی امکان بازدید از آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی افغانستان وجود دارد.

شهر ضحاک

در ورودی دره بامیان و بالای صخره‌ها و در کنار رودخانه بامیان و کالو. یکی از جاهای دیدنی افغانستان به نام شهر ضحاک قرار دارد. این بخش توسط غوریان ساخته شده و قدمت آن به قرن ششم بر می‌گردد. نوه چنگیز خان در اینجا کشته شد و در نتیجه خشم او، این دره کلا ویران شد.

شهر ضحاک – جاهای دیدنی افغانستان

برج‌های ارگ ضحاک ساخته شده از گل و سنگ از برجسته‌ترین بناهای افغانستان است. ارگ هیچ راه ورودی ندارد. با نردبان امکان دسترسی به آن وجود دارد. در گذشته دسترسی به این بنا برای هر دشمنی غیر ممکن بود به جز چنگیزخان.

شهر قولقلا

با 20 دقیقه پیاده روی از بامیان، بقایای آخرین موضع غوری در بامیان. در برابر شما نمایان می‌شود. شهر قولقلا مشهور‌ترین ارگ دفاعی سلطنتی در بامیان.از جاهای دیدنی افغانستان است.

این شهر در واقع ویرانه‌های. یک شهر ثروتمند قرن پنج و هفتم است. که ساکنان آن به دست چنگیز خان قتل عام شدند. برای رسیدن به ارگ لازم است. تا مسیر تپه باباشاه را در پیش بگیرید. این مسیر به دلیل وجود مزارع، زیبایی خاص خود را داد. بعضی از مسیر‌ها مین‌گذاری شده‌اند. به همین دلیل حتما باید از مسیر تعیین شده به شهر قولقلا بروید. بین ارگ و دره بامیان بقایای قلعه دختر وجود دارد که زمانی خانه فرزندان جلال الدین بود.

دریاچه آژدهار

در پنج کیلومتری غرب بامیان. دریاچه آژداهار یا دره اژدها قرار دارد. که در آنجا بقایای متعلق به یک موجود هیولایی را پیدا خواهید کرد .که زمانی سبب وحشت منطقه شده بود. بر اساس داستان‌ها، این اژدها هر روز با دختران باکره تغذیه می‌شد. تمام تلاش‌ها برای کشتن. آن برای سال‌ها بی نتیجه بود. ولی بلاخره این اژدها توسط حضرت علی (ع) کشته شد. نفس آتشین اژدها. در مباره با مولا به گلبرگ‌های لاله تبدیل و باعث آرام شدن اژدها شد. سپس مولا با شمشیر ذوافقار خود این هیولا را به دو نیم کرد.

امروزه دهکده جدید در این دره ساخته و تبدیل. به یکی از جاذبه های گردشگری افغانستان شد. گفته می‌شود. هنوز هم صدای ناله اژدها در این دره شنیده می‌شود.

دریاچه آژدهار در افغانستان
جاهای دیدنی بلخ، شهر کهنسال در افغانستان

بلخ در شمال افغانستان. که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به حساب می‌آید. اعراب لقب مادر شهرها را بر آن گذاشته‌اند. قدمت بلخ به 4000 سال می‌رسد. با قرار گرفتن در تقاطع بین آسیای شرقی و خاورمیانه، بلخ قبل از حمله اعراب تحت تأثیر فرهنگ بودایی قرار گرفت. شهر بلخ بخاطر دو راهب بزرگ بودایی افغانستان به نام‌های تروپوسا و بهالیکا در کشورهای بودایی مشهور است.

جاهای دیدنی بلخ، شهر کهنسال در افغانستان

شهر بلخ. یکی از جاهای دیدنی افغانستان. در فاصله 20 کیلومتری مزار شریف قرار دارد. این شهر در طول سال‌ها بارها تخریب و بازسازی شده.شهری که امروزه از بلخ باقی مانده. شاید آنچه که در گذشته ساخته شده است، نیست ولی در میان بازارهای شلوغ و مسجد. سبز زمردی آن، هنوز تاریخ قابل لمس است.

مسجد نه گنبد

مسجد نه گنبد یا حج پیاده یکی از جاهای دیدنی افغانستان در بلخ است. این مسجد در ابتدا معبد بوداییان بود.بعد از ورود اسلام تبدیل به مسجد برای مسلمان شد. این مسجد تاریخی امروزه در وضعیت بدی قرار گرفته است. گنبد‌های آن کامل فروریخته و ستون‌های مسجد شکسته‌اند. اما هنوز هم جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

بالاحصار بلخ
منارجنبان زادیان

منارجنبان زادیان قدیمی‌ترین منار. از جاهای دیدنی افغانستان که در چهل کیلومتری شرق بلخ قرار دارد. این منار در زمان سلجوقی‌ها توسط محمدبن‌علی برای حفاظت و راهنمایی کاروان‌هایی. که از طرف شب به سمت دریای آمو در حرکت بودند. بنا شده بود. شب‌ها در بالای این منار مشعل یا آتش افروخته می‌شد. تا مسیر مشخص شود. در حال حاضر قسمت های بالایی این منار. کلا تخریب شده و بخش پایینی آن هم وضع چندان مناسبی ندارند.

منارجنبان زادیان

از دیگر جاهای دیدنی افغانستان در بلخ می توان. به آتشکده نوبهار، مسجد خواجه پارس. مدرسه سبحان قلی خان و زيارت خواجه اکاشا اشاره کرد.

دیدنی‌های جلال آباد، شهر طبیعت افغانستان

جلال آباد در قسمت شرقی این کشور. به لطف مناطق بزرگ سبز و آب‌های اطراف. یکی از زیباترین شهرها و از جاهای دیدنی افغانستان است. این شهر توسط امپراطور مغول اکبر بنا شد. به دلیل آب و هوای گرمش، منطقه‌ای محبوب برای حکمرانان در زمستان بود. این شهر زمانی پایگاه بوداییان بود. اما بیشتر آثار آنها امروزه نابود شده‌اند. در زمان حکومت احمد شاه دورانی جلال آباد محلی برای مبارزات نظامی بود. غارهای اطراف آن به عنوان پایگاه مجاهدین مورد استفاده قرار گرفتند.سپس میزبان اردوگاه‌های آموزشی القاعده بود. این شهر به دلیل مناظر طبیعی و پارک‌هایش از دیدنیهای افغانستان است. باغ نیملا، باغ‌های سراج الامورات و باغ کوکب از جمله معروف‌ترین پارک‌های جلال آباد است.افغانستان هم کشوری با جاذبه‌های گردشگری است.

همیشه تصویری از ویرانه‌ها و جنگ‌های افغانستان به ما نشان داده شده است اما افغانستان با وجود تمام دردها و سختی‌هایی که از سر گذرانده، هنوز کشوری زیبا و پر از جاذبه است. این روزها افغانستان در حال بازسازی و پیشرفت دوباره است. جاهای دیدنی افغانستان گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند که شاید ایرانی‌ها کمترین آنها باشند. اما این کشور هم زبان، هم فرهنگ و بخشی از گذشته ایران باستان است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. برای سفر آینده، افغانستان را هم مد نظر داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید:

اعتراف وزارت کشور افغانستان: انتقال قدرت بطور مسالمت‌آمیز صورت می‌گیرد

یادبود شیر مرجان – جاهای دیدنی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.