تفاوت سقف پانوراما با سانروف در چیست؟

تقریبا همه ما میدانیم سانروف چیست. اما مونروف و سقف پانورامیک یا پانوراما مانند سانروف چندان شناخته شده نیستند و حتی عده زیادی هر ۳ این موارد را سانروف مینامند. اما حقیقت این است که این ۳ مورد با یکدیگر تفاوت دارند.
سانروف در گذشته مثل امروز شیشهای نبود و تنها بخشی از سقف با همان جنس فلز به حساب میآمد که باز میشد و مثل اسپویلر در قسمت عقب حفره سانروف و روی سقف قرار میگرفت. حتی نمونههای اصلی آن بهصورت دستی جابهجا میشدند. اما کمکم سانروفهای شیشهای با استفاده از شیشههای رنگی و طلقهای ایمنی نیز ساخته شدند. در این حالت بخشی از سقف بالای سر سرنشینان مانند همان نمونههای قدیمی باز میشد و هوا را وارد کابین میکرد و یا با برداشتن بخشی از سقف میشد تنها از خاصیت ورود نور آن به کابین بهره برد.
اما در دهه ۷۰ فورد دست به ابداعی با نام مونروف زد که شاید پدر سانروفهای امروزی باشد و البته بسیاری از کارشناسان در حقیقت آنچه ما امروز با نام سانروف میشناسیم را مونروف میدانند.
فورد به جای قطعه فلزی قابل جابهجایی سانروفهای قدیمی شیشه گذاشت و حتی بعدترها این شیشه کل نیمه بالایی سقف را گرفت. اما شیشه رنگی مذکور مثل سانروفهای شیشهای امروزی قابل جابهجایی نبود و اگر قابلیت جابهجایی داشت نیز در حد اندک برای ورود هوا به کابین بود.
سقف سانروف

سانروف سقفی از جنس شیشه است که حدود یک سوم مساحت کلی سقف خودرو را شامل می شود. سقف سانروف به دو صورت دستی و برقی موجود است، که یکی از این دو مورد یعنی حالت دستی آن منسوخ گردیده است. ورود نور دلنشین خورشید و باد ملایم بیرون خودرو به طرفداران سقف سانروف افزوده است. سانروف از ابتدای کارش تا به امروز در سه مدل متفاوت عرضه شده است که این سه مدل(از لحاظ جنس) عبارتند از: شیشه-پارچه – فلزی
بی شک شما هم به مانند من اطلاع دارید که سانروف یک آپشن نوپا و جدید نیست ولی با این وجود چندی پیش و در مراسم رونمایی دنا پلاس آبی پوشان جاده مخصوص کرج با ذوق فراوان گفتند که دنا پلاس اولین خودروی ملی مجهز به سانروف است، لذا این امر نشان میدهد که با وجود قدمت نسبتا زیاد سانروف ما شاهد حضور این آپشن در خودروهای معمولی نیستیم. و حتی کمپانی های خودروسازی در بعضی از خودروهایشان(ارزان قیمت) سانروف را به عنوان آپشن تلقی و از آن به صورت سفارشی در خودرو خود نصب می کنند، البته در حال حاضر کمپانی های درخور جهانی در کلاس های خودرویی معدودی به عنوان یک آپشن استاندارد از این نوع سقف استفاده می کند که این کلاس ها عبارتند از:
خودروهای سدان – خودروهای لوکس – خودروهای شاسی بلند
سقف پانوراما
سقف پاناروما در حقیقت نوع پیشرفتهتر سقفهای مونروف به حساب میآید که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت شورولت بر روی خودروهای مدل کروز قرار گرفت. سقفی شیشهای را که از قسمت عقب تا جلوی سقف کشیده شده باشد تا سرنشینان دید کاملی از فضای بالای سری داشته باشند؛ سقف پاناروما میگویند.
تا اینجای کار سانروف و مونروف در حقیقت فضای بالای سر سرنشینان جلو را پوشش میدادند و لذت زیادی را از تابش نور خورشید و چشمک ستارگان نصیب کسانیکه روی صندلی عقب نشسته بودند نمیکردند. به همین دلیل کمپانیهای خودروسازی آمدند و سقف را کاملا برداشتند و به جایش از یک شیشه ایمنی ضخیم با قطر معمولا ۵ سانتیمتر و برخوردار از پلیکربنات برای جذب ۶۰ درصد از اشعههای مضر خورشید استفاده کردند. به این ترتیب آپشنی که آن را با عنوان سقف پانورامیک میشناسیم متولد شد.
بدون شک سرنشینان خودروهایی که از سقف پانوراما بهره می برند لذت خاصی را در روز و شب خواهند برد(در زمان حضور در خودرو) چرا که در روز شاهد زیبایی های تابش خورشید هستند و حتی با باز کردن سقف پانوراما در هوای گرم تابستان از نسیم دلنشین عبوری از سقف خودرو خود لذت خواهند برد و در تاریکی شب از زیبایی ستاره ها بهره مند خواهند شد.
بیشتر بخوانید:
مقایسه تفاوت سانروف و پانوروما و مونروف