تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کد خبر : 11015

«حاصل فصل من» روی آنتن شبکه یک

«حاصل فصل من» روی آنتن شبکه یک

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ – ۱۸:۱۶ «حاصل فصل من» روی آنتن شبکه یک

روایت فتح

ین مستند روایتی از زندگی یک دختر روستایی است که سعی می­‌کند مردم روستا را از مشکلاتی که گریبان کشاورزی و زندگی آنها را گرفته است، نجات دهد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق – «حاصل فصل من» به کارگردانی امیر نصیری کاری از گروه مستند روایت فتح است که پنج شنبه این هفته بعد از اذان مغرب از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. این مستند روایتی از زندگی یک دختر روستایی است که سعی می­‌کند مردم روستا را از مشکلاتی که گریبان کشاورزی و زندگی آنها را گرفته است، نجات دهد.«حاصل فصل من» مستندی از امیر نصیری است که ساخت فیلم­های مستند «بذر یک رویا» و «پشت کوه­های بلند» را نیز در کارنامه خود دارد.

بیشتر بخوانید:

پروژه حلب‌سازی از شهرهای ایران با امضای اصغر فرهادی و شرکاء/ چه کسانی پای بیانیه سیاه را امضاء کردند؟

امیر نصیری کارگردان این اثر گفت: داستان مستند «حاصل فصل من» درباره دانشجوی دختری به نام سلیمه نصیری است که در روستای رحیم آباد استان آذربایجان غربی زندگی می­کند و به دلیل مشکلات کشاورزی موجود در روستا تصمیم می‌گیرد که در دانشگاه ارومیه رشته کشاورزی را بخواند. بازگشت او به روستا همزمان با مشکلات متعددی می­شود که مردم را درگیر خود کرده است و او سعی می کند تا این مسائل را حل کند.

این مستندساز افزود: سلیمه نصیری پس از حل مشکل آفات مزارع کشاورزی تصمیم می­گیرد تا از ظرفیت‌های زنان روستا استفاده کند و به هدفمند کردن فعالیت آنها و توانمندسازیشان می­پردازد. او یک صندوق قرض الحسنه مردمی تاسیس می­کند تا با فراهم کردن سرمایه مناسب و سامان بخشیدن به فعالیت­های تولیدی زنان روستا برای آنها شغلی سودمند ایجاد کند به­ طوریکه در حال حاضر زنان این روستا انواع محصولات مختلف کشاورزی ارگانیک، لبنیات، عرقیات گیاهی، چیپس میوه، رب گوجه و انواع مربا را به بازار مصرف عرضه می­کنند و به خودکفایی رسیده­اند. همین امر انگیزه­ مناسبی برای زنان روستاهای مجاور ایجاد کرده است.

نصیری با اشاره به ساخت مستند «حاصل فصل من» در گروه روایت فتح، گفت: ایده این فیلم در گروه مستند روایت فتح شکل گرفت. ما تلاش کردیم با توجه به امکانات، محدودیت‌ها و بودجه‌ای که در اختیار داشتیم با نگاهی متفاوت به موضوع­های اجتماعی و اقتصادی ورود کنیم که این روند منجر به ساخت چند مستند با سوژه­های متفاوت در گروه روایت فتح شد. در زمان دفاع مقدس وظیفه یک مستندساز این بود که دوربین به دوش بگیرد و به سمت خاکریز دشمن برود اما حالا زمان جنگ اقتصادی و فرهنگی است و باید به موضوعات مردمی پرداخته شود. خاطرم هست که در یکی از تصویربرداری‌ها به مشکلی برخوردیم. شخصی که آنجا بود از ما پرسید که «روایت فتح چه ربطی به ساخت مستند در یک روستای کوچک دارد؟» در حالیکه ما جنگ اقتصادی و مسایل مرتبط با آن رارا جدا از جنگ نظامی نمی­دانیم.

نصیری در پایان خاطر نشان کرد: کشاورزان و روستاییان مردمان زحمتکشی هستند که با تغییرات اقلیمی و آفات گیاهی کنار می‌آیند و با آن مبارزه می‌کنند اما وقتی دولت به محصولات آنها که نتیجه زحمت­هایشان است بی‌محلی می‌کند و راه واردات بی­رویه را باز می­گذارد، تمام امید آنها تبدیل به یاس می­شود و هیچ راهی برای آنها باقی نمی‌ماند.مستند «حاصل فصل من» که کارگردانی آن را امیر نصیری برعهده داشته، از تولیدات گروه مستند روایت فتح است و علاقمندان می­توانند این مستند را پنج شنبه 14 آذر، بعد از اذان مغرب از شبکه یک سیما تماشا کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.