تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
کد خبر : 93243

شکست پنجشیر یعنی شکست ایران در مقابل پاکستان و عربستان!

شکست پنجشیر یعنی شکست ایران در مقابل پاکستان و عربستان!

امید فراغت/روزنامه‌نگار

دخالت و اصرار پاکستان و عربستان برای شکستن جبهه مقاومت ملی پنجشیر با انواع و اقسام ادوات به نفع طالبان در فرآیند زمان پیام خوبی برای ایران ندارد!

نباید چنین واقعیتی را نادیده انگاشت البته بحث فقط مذهب.قومیت و زبان نیست؛ آنان می‌خواهند. با یک تیر چند نشان بزنند بنابراین با حیله و فریب. ایران را به سکوت و نظاره کشانده‌اند و چنین واقعیتی عروسی آنان شده است!

شکست پنجشیر در واقع تکمیل نقشه‌ای شوم برای آینده است. فراموش نکنیم که قرار بر این شد. با خروج آمریکا از جغرافیای افغانستان خودِ افغان‌ها برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند نه پاکستان، عربستان، قطر و …!

ایران در منطقه خود را صاحب‌نظر می‌داند. بنابراین در معادلات و معاملات پنهان‌شان نقشه‌ای شوم برای ایران دارند. پس باید حکمرانان حواس جمع باشند تا بازی نخورند. با سکوت از آن طرف بوم بیفتند.

مواضع طالبان تمامیت‌خواهی است . حضور تمام و کمال طالبان در راس قدرت افغانستان برای ایران امنیت‌بخش نیست چرا که نفوذ عقیدتی و سیاسی پاکستان و عربستان در کالبد طالبان از هم‌اکنون کاملا واضح و مبرهن است بنابراین آنان به کمک هم به دنبال کاهش قدرت منطقه‌ای ایران خواهند بود.

بنابراین لازم است حکمرانان مملکت دورنمای تقلای افراطی پاکستان و عربستان و حتی ترکیه را متوجه باشند و باید بدانند آنان اجازه نخواهند داد دیگ طالبان برای ایران بجوشد!

حتی اگر چین و روسیه نیز به آنان توپ و تشر بزنند اما در فرآیند زمان تمام توجه ایران باید به آن جغرافیا جلب شود! باید پذیرفت قدرت منطقه‌ای ایران برای کشورهایی مثل عربستان، پاکستان، ترکیه و …قابل هضم نیست بنابراین استراتژی آنان در فرآیند زمان کاهش قدرت منطقه‌ای ایران است پس در چنین فرآیندی باید از سکوت اسرائیل هم بیش از پیش نگران بود و تامل کرد چه چگونه می‌شود تمام قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ناگهان به کمک طالب می‌آیند و منفعت در یک مسیر تعریف می‌شود و آن هم سقوط پنجشیر!

 

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.