به نقل از رادیو فرانسه، حضور بیست ساله آمریکا در افغانستان به پایان رسید.آخرین سرباز آمریکایی ساعت ۱۲ شامگاه دوشنبه (۳٠ اوت ۲٠۲۱)  از فرودگاه کابل پایتخت این کشور خارج شد و در پی آن طولانی‌ترین جنگ آمریکانیز پایان یافت.

این رسانه فرانسوی افزود: روز سه‌شنبه ۳۱ اوت/ ۹ شهریور، پایان حضور نظامی آمریکایی در افغانستان موردتوجه کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.واکنش افغانها :بیشتر کاربران افغان بر این باورند که آمریکا با صرف میلیاردها دلار و تلفات جانی، قدرت سیاسی را از گروه طالبان گرفت وپس از بیست سال دوباره به گروه طالبان تحویل داد و افغانستان را در همان شرایط قبلی رها کرد.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور پیشین رئیس جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشت.هیچ ملتی با اتکا و وابستگی مطلق به قدرت‌های جهان به سعادت، عزت،استقلال واقعی و خود اتکایی نخواهد رسید.

رادیو فرانسه افزود: جنگ بیست ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود.در مجموع ۲۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲۵٠٠ کشته روی دست آمریکا گذاشت.خروج شتابزده و آشوب زده آمریکااز افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیبی بزرگ زد.

به دنبال سلطه طالبان بر افغانستان، دولت بایدن در عملیاتی دو هفته ای اقدام به خروج نیروها و افرادی کرد.که در افغانستان بسر می بردند . بایدن ۳۱ اوت (۹ شهریور) را به عنوان ضرب الاجل خروج نیروهایش از افغانستان تعیین کرده بود .

بیشتر  بخوانید: