تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
کد خبر : 92300

وزیر دولت رئیسی، قهرمان ملی می شود؟

وزیر دولت رئیسی، قهرمان ملی می شود؟

بهرام عین‌اللهی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با ۲۱۴ رای موافق به عنوان وزیر بهداشت دولت سیزدهم انتخاب شد. از این پس او سکاندار وزارتخانه‌ای خواهد بود که متولی کنترل بلایی با نام کرونا در کشور است.

به گزارش آوا البرزبه نقل از ایسنا، بهرام عین‌اللهی، یکی از وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم. ۳ شهریور ۱۴۰۰ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با ۲۱۴ رای موافق. ۵۵ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع نمایندگان. حاضر در این جلسه به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شد.

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم متولد سال ۱۳۳۷ متخصص چشم پزشکی. فوق تخصص قرنیه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

پیش از این نیز تصدی در سمت‌هایی همچون معاون آموزشی وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی، رئیس شورای بسیج جامعه پزشکی کشور.معاون درمان بهداری کل سپاه پاسداران. ریاست دفتر نظارت و ارزیابی معاونت آموزشی وزارت بهداشت.درمان و آموزش پزشکی، ریاست قطب چشم پزشکی. دبیر شورای هم اندیشی نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و… در کارنامه او به چشم می‌خورد.

عین‌اللهی برنامه‌های خود را در ۱۱۴ صفحه با محوریت‌ مدیریت کرونا. تقویت و استقرار شبکه ملی خدمات سلامت. تحقق اسناد بالادستی سلامت، برنامه جامع توانبخشی و سلامت اجتماعی. نظام اطلاعات سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی. کارکرد تولید منابع، تامین مالی و کارکرد ارائه خدمات سلامت ارائه کرده است. بر اساس آنچه که او در برنامه خود آورده است.

قرار است با ۷ راهبرد اساسی به سمت نیل به اهداف تعیین شده حرکت کند که این راهبردها شامل موارد ذیل است:

۱.تضمین فراهمی، دسترسی، قابلیت خرید و بهره‌مندی از خدمات پایه‌ سلامت برای همگان

2 .برقراری عدالت در تامین منابع و بهره‌مندی از خدمات سلامت

3 .افزایش کارآیی و اثربخشی نظام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی

4 .برقراری حفاظت مالی مبتنی بر توانایی پرداخت مردم، در مقابل هزینه‌های خدمات سلامت

5 .بهبود کیفیت خدمات و مراقبت‌ها و کالاهای سلامت محور

۶ .حفظ شأن و کرامت مردم هنگام دریافت خدمات سلامت

7 .سرآمدی کشور بین کشورهای منطقه چشم انداز در عرصه‌ تولید دانش و آموزش و پژوهش پزشکی

عین‌اللهی مدیریت همه‌گیری کووید -۱۹ را از جمله برنامه‌های اولویت دار اجرایی خود می‌داند.

بر اساس آنچه که در برنامه‌اش آورده است. این مداخلات آنی و در اولویت نخست برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی براثر همه گیری کووید۱۹ به گونه‌ای طراحی. اجرا و پایش خواهند شد.

نتایج آنها حداکثر تا شش ماه نخست دولت سیزدهم برای مردم ملموس.در بهره‌مندی‌شان از خدمات سلامت اثربخش باشد.

او که روز دوشنبه اول شهریورماه با حضور در مجلس شورای اسلامی اقدام به دفاع از برنامه خود کرد. سلامت مردم را خط قرمز و اولویت اصلی خود خواند و تاکید کرد. « نمی‌توان سلامت مردم را معطل تأخیر و تعطیل در تصمیم گیری این و آن کرد.

دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص و چیز دیگر شود. حفظ جان مردم مهمترین اولویت دولت است. همه‌گیری کرونا نشان داد که سلامت موضوع تک بعدی نیست. بر همه ابعاد زندگی مردم تأثیر می‌گذارد.»

او از جهاد سلامت نام برد.گفت:« ما جهاد سلامت را ادامه می‌دهیم. همان طور که رئیس جمهوری هم بیان داشتند.

مهمترین اولویت دولت بحث بیماری کرونا است.» بر همین اساس او واکسیناسیون گسترده را مهم‌ترین عاملی دانست.

می‌توان از طریق آن مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش داد. با تاکید بر لزوم تهیه واکسن کرونا اعلام کرد: «پایان بهمن امسال واکسیناسیون تمام می‌شود.»

عین‌اللهی در عین حال قرنطینه و یا لاک‌دوان را از ابزارهای مهم کنترل همه‌گیری کرونا می‌داند. البته به شرط آنکه با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما اجرایی شود.به شکل نمایشی هم نباشد.

او در بخشی از دفاعیات خود از این طرح تاکید کرده است:«یعنی قابل توضیح نیست که بعد از تعطیلی و امکان قرنطینه شاهد افزایش میزان مرگ و میر باشیم. این معیار لاک‌دوان نیست.»

او در بخش دیگری از برنامه‌های خود ضمن آنکه ۷۵ درصد. از عوامل تاثیرگذار در سلامت را خارج از وزارت بهداشت دانسته است. بر کاهش هزینه مردم در نظام سلامت تاکید کرده است.

به اذعان او :« علی رغم اینکه بر اساس قانون برنامه می‌بایست. هزینه‌ها را به ۲۵ درصد کاهش می‌دادیم این امر محقق نشد. بر همین اساس با منابع مالی پایدار باید این مقدار را کاهش دهیم.»

او همچنین نظام بهداشت و پیشگیری را نسبت به درمان‌ در اولویت می‌داند. به شکلی که معتقد است با پیشگیری مخاطره درمان را شاهد نخواهیم بود.

وی همچنین بخش مهم دیگر برنامه خود را معطوف به نظام ارجاع و پزشکی خانواده می‌داند. تاکید می‌کند: «اگر بتوانیم به زیر ساخت الکترونیکی و امور فرهنگی این حوزه ورود کنیم. ایجاد این مهم هم تسهیل می‌شود.

امروزه کشورها برای کنترل اقتصادی و بهبود خدمات نظام سلامت.پزشک خانواده دارند.

یکی دیگر مشکلات ما این است که آمار درستی از نظام سلامت نداریم، اما وقتی این مشکل رفع می شود که نظام سلامت الکترونیک داشته باشیم.نظام الکترونیک سلامت  تعارض منافع را هم از بین می برد.»

به اعتقاد او در حوزه مقابله با تعارض منافع ابتدا باید ساختار نظام سلامت. را به گونه‌ای تبیین کرد که تعارض منافع از میان برود.

او مهمترین کار در این حوزه را توجه مدیران ارشد می‌داند.تاکید می‌کند :« بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب مدیرانی انقلابی. متخصص و پاکدست و جهادی و فاقد هرگونه تعارض منافع انتخاب خواهم کرد.»

از سوی دیگر او در بخش دیگری از برنامه‌های خود بر گسترش پوشش بیمه‌ای تاکید کرده است. به شکلی که به اعتقاد او باید پوشش بیمه پایه درمان را برای کل بیماران افزایش دهیم.بیمه رایگان برای اقشار آسیب پذیر را مورد توجه قرار دهیم. پوشش بیمه باید افزایش پیدا کند.

بیمه‌های تکمیلی نیز باید سامان دهی شود.پوشش خدمات دندانپزشکی باید افزایش پیدا کند.بیماری‌های نوپدید نیز پوشش داده شود.برای مثال همه خدمات بیماری کرونا باید پوشش داده شود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.