تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
کد خبر : 92941

کلافگی مردم و صاحبان صنایع از خاموشی های بی برنامه و مکرر

کلافگی مردم و صاحبان صنایع از خاموشی های بی برنامه و مکرر

تابستان ۱۴۰۰ و روزهای گرم آن مشکلات زیادی برای بسیاری از هموطنان از جمله  البرزی ها ایجاد کرد، ماه هایی که در پس امواج سهمگین کرونا و مرگ و میرهای فراوان، خاموشی های مکرر برق نیز قوض بالاقوض شده  است.

به گزارش آوا البرز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما.مرکز البرز. تابستان ۱۴۰۰ و روزهای گرم آن داغ زیادی بر دل بسیاری از هموطنان از جمله  البرزی ها گذاشت. ماه هایی که در پس امواج سهمگین کرونا .بیماری و مرگ و میرهای فراوان. خاموشی های مکرر برق نیز قوض بالاقوض شده  است

قطع مکرر برق با اینکه در زمستان سال گذشته به واسطه برخی مشکلات در کشور به وجود آمد. اما تابستان ۱۴۰۰ روزهای سختی پیش پای مردم گذاشت. از تولید کننده ، خدمات دهندگان تا مردم عادی از این قطعی های گاه وبی گاه برق به ستوه آمده اند.

اینکه  بخشی از قطعی برق به خشکسالی ها برمی گردد. موضوع قابل درک و پذیرفتنی برای کارشناسان و بخشی از عامه مردم است.

اما در روزگاری که جهان به سمت انرژی های نو مانند انرژی خورشیدی حرکت می کند. ماندن از قافله جهش در این بخش  سووالی است. که در افکار عمومی و صاحبنظران بی پاسخ مانده  است.

شرایط اقلیمی کشور و داشتن روزهای خورشیدی فراوان .از سوی دیگر محدودیت منابع آبی این سوال را در افکار به وجود آورده است. که چرا در سال های گذشته با وجودآگاهی از خشکسالی و کم رمقی منابع آبی.حرکت وزارت نیرو به سمت منابع خورشیدی .انرژهای پاک کم شتاب بوده است.

این روزها قطع مکرر با برنامه و بدون برنامه برق هر ۲ دردسرهای فراوانی برای مردم.اقشار مختلف تولید کننده به وجود آورده. ضمن اختلال در تولید، طعم داغی تابستان را بروجود مردم  چشانده است.

روزهای  تابستان ۱۴۰۰ از پس هم می آیند.می روند و در واپسین ماه این فصل گویی تابش خورشید. به جای میل به سمت پائیز گرمای تیرماه را به رخ مردم می کشد.

دگرگونی های طبیعت هر چه باشد. روال خود را طی می کند اما در این میان آنچه در افکار و اذهان به وجود می آید. این است که ما برای  این تغییرات اکوسیستمی و اقلیمی چاره ای نیندیشیده ایم. از تهدید فرصتی به دست نیاورده ایم.

آنطور که اهل فن و صاحبنظران می گویند.خشکسالی هر چه باشد. چاره ای هم در کنارش وجود دارد. که  گرما و تابش خورشید در واقع  ارزانی و وفور انرژی به شکل دیگری دستمایه آن است.

از ارائه طریق و  راهکارها  در باب تولید انرژی که بگذریم.حکایت ها در باب قطعی برق تابستان امسال در استان پرجمعیت البرز فراوان است.

از یک سو شرکت های تولیدی که تاکنون نتوانسته به سیستم های تامین برق و انرژی مجهز شوند.یا به واسطه گرانی و کمبود منابع مالی از خرید ژنراتورهای تولید برق باز مانده اند.این روزها از قطعی مکرر برق شکایت دارند.قطعی هایی که بخشی  طبق جدول زمانبندی و بخشی هم به خاطر سنگین بار مصرف در کشور رخ می دهد.حاصل هر ۲ این رویداد خسارت و زیان به  تولید و چرخ صنعت است.

سوی دیگر این خاموشی ها هم مردمی  هستند. که یا وسایل برقی آنها دچار خرابی شده یا در اوج گرما. خیس عرق به دنبال نسیمی خنک از دریچه کولرهای خاموش هستند.

علی تکه لو از جمله شهروندان کرجی است. که می گوید براثر تکرار خاموشی ها . وسایل برقی منزلش مانند یخچال .فریز دچار خرابی شده است.

وی از اینکه  این روزها قطقی برق در مناطق مختلف استان گاهی از ۲ ساعت عبور می کند. گاهی در طول شبانه روز ۲ بار این قطعی تکرار می شود گلایه دارد.

نمونه ها از این دست در استان البرز فراوان است.برای کوتاه کردن سخن به همین نمونه بسنده می کنیم .

هر چند مسوولان شرکت توزیع برق استان می گویند مشکلات  شهروندان  در دست بررسی است اما تکرار این خرابی ها  خسارات را دوچندان خواهد کرد.

اینکه مردم طبق جدول اعلامی خود را برای زمان معین قطعی برق آماده می کنند. اما در کمال ناباوری قطعی برق محله از ساعت اعلامی به وقت دیگری کوچ می کند.خود سووال دیگری است که پاسخش در مشکلات فرادستی داده شده است.

شاهد مثال بالا در مناطق مختلف استان البرز فراوان است .گلایه ها این بار نه از قطعی برق اعلامی بلکه از غیر مترقبه ها است.

اظهارات سخنگوی شرکت توزیع برق البرز

سخنگوی شرکت توزیع برق استان البرز قبل از اشاره به مشکلات برق استان گریزی به ظرفیت تولید برق در کشور می زند. می گوید : قطعی برق در البرز متاثر از ظرفیت ها و فراز و نشیب ها در این بخش است .

شاهین عباس زاده می افزاید:  ظرفیت تولید برق در کشور ۸۱ هزار مگاوات است .که ۲۶ هزار مگاوات آن از نیروگاه های برق آبی است.اما این روزها به سبب تعمیرات و خشکسالی  از دسترس خارج شده اند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مصرف برق نسبت به تولید افزایش پیدا کرده است. افزود : سهمیه خاموشی به البرز تعلق گرفته  که مجبور به اعمال آن هستیم.

عباس زاده گفت : در نظر داریم اغلب خاموشی ها به سمت صنایع سوق داده شود. اما بعضا ناچار هستیم با توجه به حجم خاموشی ها، این مهم را در خانه ها هم اعمال کنیم. هر روز جدولی آماده شده و پیش از اعمال خاموشی در اختیار رسانه ها قرار می دهیم.

وی با اشاره به اینکه شهروندان می توانند. اپلیکیشن برق من را برای اطلاع از ساعات قطعی برق نصب کنند. اظهار داشت:   مصرف برق در کشور به ۶۷ هزار مگاوات رسیده است.براین اساس رمزارزها هم طبق قرارداد بین ۲ وزارتخانه صنعت. معدن و تجارت و نیرو سه ماه تابستان حق استفاده از ارز دیجیتال را ندارند.

وی با اشاره به اینکه از مدار خارج شدن برخی نیروگاه ها به دلیل نقص فنی یکی دیگر از عوامل کاهش تولید برق است.تصریح کرد: قطعی برق احتمالا تا اواخر شهریور ادامه دارد. اما از اوایل مهر ماه با برودت هوا شاهد خاموشی نخواهیم بود.

عباس زاده گفت.بخشی از خاموشی ها فرداستی است. که از اختیار استان خارج بوده . علت آن هم افزایش ترافیک و پیک مصرف است.

وی در خصوص خسارات وارده به وسایل برقی مردم اشاره ای نکرد.اما از مردم خواست تا رفع بحراق قطعی برق ضمن صبوری در مصرف برق صرفه جویی کنند.

همچنین شرکت توزیع برق استان البرز. در ماه های اخیر از شرکت های تولیدی استان خواست. تا نسبت به خرید ژنراتور برای تولید برق اقدام کنند.

با این وجود کارشناسان و مردم انتظار دارند. که مسوولان در سطح ملی با تقویت سیستم های تولید انرژی. برای سال های آینده برنامه ریزی مناسبی در جهت کاهش خاموشی ها انجام دهند.

استان البرز  دارای حدود چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی بوده .شرکت توزیع برق این استان نیز حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک دارد.

بیشتر بخوانید:

تشییع پیکر شهید محمد نوروزی در البرز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.