تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
کد خبر : 92686

گلچین اخبار اقتصادی 1400/6/8

گلچین اخبار اقتصادی 1400/6/8
گلچین اخبار اقتصادی
روند نزولی بورس در معاملات امروز
در حالی که در پایان بازار دیروز، شاخص کل بورس اوراق بهادار بر خلاف روزهای گذشته. با کاهش ۲۳۵۵ واحدی معادل ۰.۱۵ درصد به یک میلیون و ۵۷۳ هزار و ۴۰۶ واحد رسید. امروز نیز افت نماگر را شاهد هستیم. به گونه ای که در لحظه انتشار این پیمانه.شاخص کل بورس با افت بیش از ۳۷ هزار واحدی مواجه شده است.
ارزش سهام عدالت چقدر شد؟
در پایان معاملات دیروز بازار سهام.ارزش سهام عدالت به ۱۵ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۲۹ تومان رسید. که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱ درصد معادل ۲۶ هزار و ۸۸۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی. سهام عدالت به ۹ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۲۱۷ تومان رسیده است.
قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح در ٣ و نیم هفته‌ اخیر رسید
به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت جهانی طلا در معاملات امروز. دوشنبه در حالی رشد کرد که در سخنان جمعه شب رئیس. بانک مرکزی آمریکا خبری از افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره نبود.
جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو در سخنرانی روز جمعه خود هیچ زمان‌بندی مشخصی هم در مورد برنامه بانک مرکزی. برای کاهش ماهانه خرید اوراق قرضه و تزریق پول به اقتصاد ارائه نداد.
تا ساعت ۸:۳۸ به وقت تهران قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱,۸۱۹.۷۱ دلار رسید.
قیمت این شاخص صبح امروز تا ۱,۸۲۰.۵۰ دلار هم بالا رفته بود. که بالاترین قیمت از ۴ آگوست تا کنون است.
قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱,۸۲۳.۱۰ دلار رسید.
قیمت جهانی طلا بسیار به بالا رفتن نرخ بهره آمریکا حساس است.
با نبود نشانه‌هایی از این اتفاق در سخنرانی پاول، راه برای بالا رفتن قیمت طلا هموار شد.
سخنان پاول شاخص دلار را به پایین‌ترین سطح ۲ هفته اخیر فرستاد.
قیمت نفت خام رشد کرد / برنت ۷۳ دلاری شد
قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه، تحت تأثیر طوفان آیدا که باعث شد. اسکله‌های نفتی آمریکا تعطیل شوند.
رشد کرد. تا ساعت ۷:۱۷ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت. بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت. ۰.۶۳ درصد رشد کرد و به ۷۳.۱۳ دلار رسید.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، تا این لحظه ۰.۱۸ دلار رشد کرد و به ۶۸.۹۰ دلار رسید.
رشد قیمت‌های نفت خام در حالی اتفاق افتاد. که طوفان سهمگین رده ۴ آیدا باعث شد. ۹۱ درصد از تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک تعطیل شود.
هر دو شاخص قیمت نفت در معاملات روز جمعه ۲ درصد و در کل معاملات هفته. گذشته بیش از ۱۰ درصد جهش کرده بودند.
امیدها به اینکه واکسیناسیون گسترده باعث خواهد شد. کرونای دلتا روند بازگشت اقتصادی جهان را مختل نکند.
تقاضای نفت افت نکند، قیمت‌های نفت خام را تقویت کرده است.
اوپک افزایش تولید جدید خود را لغو می‌کند
وزیر نفت کویت خبر داد.حتمالاً اوپک پلاس افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت برای ماه‌های آینده که چندی پیش مورد توافق قرار گرفته بود.را لغو خواهد کرد.
محمد عبدالطیف الفارس، وزیر نفت کویت در گفتگو با رویترز اعلام کرد.از آنجایی که کووید ۱۹ موج چهارم خود را در برخی مناطق جهان آغاز کرده است. بازارهای نفت در حال آرام شدن هستند.
ما باید با در نظر گرفتن این در مورد افزایش تولید خود محتاطانه عمل کنیم.احتمال آن وجود دارد. که افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز فعلاً انجام نشود. الفارس تاکید کرد. که کشورهای آسیای شرقی و چین هنوز به علت بازگشت کرونا چشم‌انداز اقتصادی مبهمی دارند.
با مشکلاتی مواجه هستند. اوپک پلاس باید گام‌های جدید خود در مورد تولید نفت خام را با احتیاط بر دارد.
طبق زمان‌بندی قبلی اعضای اوپک پلاس هفته آینده اجلاس خواهند داشت. افزایش تولید توافق شده در ماه گذشته را بررسی خواهند کرد.
ماه گذشته پس از چندین بار اختلاف نظر اعضای اوپک پلاس بالاخره توافق کردند. تولید خود را از ماه آگوست هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز بالا ببرند. این کار را تا ۲۰۲۲ ادامه دهند و تولید خود را به سطح قبل از پاندمی بازگردانند.
گلچین اخبار اقتصادی
معاون رئیس جمهور: همسان سازی حقوق معلمان خلاف قانون است
مسعود میرکاظمی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه همسان سازی حقوق معلمان را خلاف قانون اعلام و اظهار کرد: همسان سازی حقوق معلمان خلاف قانون بود و ۱۸۰۰ میلیارد کسری بودجه آوردیم من خودم معلم هستم و خیلی علاقه مندم که معلمان را حمایت کنم، ما یک تعهدی داریم، باید جلوی بی‌انضباطی را بگیریم، اگر موضوع را مدیریت نکنیم، فشار اصلی به بخش ضعیف از جمله معلمان می‌آید. وی خاطرنشان کرد: دوستان ما در آموزش و پرورش با مجوزی که مغایر با قوانین بود لذا جلسه گذاشتیم تا راه‌حل پیدا کنیم و گفته شد که پرداخت صورت می گیرد اما سه روز طول می‌کشد تا احکام اصلاح و مطابق با قانون شود، برای اینکه در این مسیر دچار مشکل نشویم، فایل های ماه های قبل را آماده داشتند و بلافاصله فایل های ماه های قبل را پرداخت کردیم تا فاصله ایجاد نشود ولی باید آن را در دولت ببریم اگر قرار است تغییراتی اتفاق بیفتد باید منبع برای آن در نظر گرفته شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه از وزیر محترم آموزش و پرورش قبلی درخواست کردیم تا احکام را اصلاح کند که گفتند طول می کشد گفت: برخی از اتفاقات در روزهای آخر دولت افتاد که اخلاق مدارانه نبوده است.
میرکاظمی با اشاره به اینکه امروز ما در تنگنا قرار گرفته ایم و احساس می‌کنیم که نباید این امر صورت می‌گیرد ادامه داد: انضباط مالی تاکید مقام معظم رهبری است . ما پاداش بازنشستگی را دنبال خواهیم کرد البته کار سختی است، با توجه به کسری ها و خلق پول کار سخت می‌شود اما امیدواریم با انقباضی کردن برخی از هزینه‌ها که می‌توانیم آن را کنترل و مدیریت کنیم و بتوانیم امسال را بگذرانیم تا وارد برنامه ۱۴۰۱ شویم تا اتفاقات اساسی بیفتد.
زمان واریز یارانه معیشتی شهریورماه اعلام شد
بیست و دومین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه ۱۴۰۰/۶/۱۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. همانند دوره‌های قبل خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند نمود.
عقب‌نشینی دلا‌ر با دو سیگنال
مرز ۲۸ هزار تومانی دلار از دست رفت. فرمان رئیس‌جمهور برای مدیریت بازار ارز و کنترل تورم در کنار کاهش معنادار آمار واردات موجب شد که روز یکشنبه دلار ۵۵۰ تومان از ارزش خود را از دست بدهد و در محدوده ۲۷هزار و ۵۵۰تومان قرار بگیرد. افزون بر این، برخی فعالان باور داشتند که شماری از معامله‌گران از خریدهای پیشین خود سودگیری کردند و این عامل نیز در افت کانالی دلار اثر داشت. برخی تحلیلگران نیز افزایش عرضه ارز توسط بازارساز را در افت قیمت اسکناس آمریکایی موثر دانستند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ در روز افت قیمت دلار، سکه نیز نتوانست کانال ۱۲میلیون تومانی را حفظ کند. فلز گران‌بهای داخلی در روز یکشنبه ۲۴۰‌هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید.
به گفته فعالان، در صورتی که بهای دلار به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی برگردد، خریداران نیز به بازار سکه بازخواهند گشت. در صورت ادامه افت دلار، سکه کار دشواری برای حفظ حمایت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی خواهد داشت.
ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چقدر شد؟
کوبا که در سال های اخیر تحت تاثیر تحریم های آمریکا با مشکلات اقتصادی گسترده ای مواجه شده، پس از السالوادور به دومین کشور جهان تبدیل می شود که به طور رسمی ارزهای دیجیتالی را به رسمیت شناخته است. از مدت ها پیش این گمانه زنی وجود داشت که کوبا پس از ممنوع اعلام کردن دلار در این کشور، برای انجام تبادلات ارزی خود و برقرای جریان سرمایه ورودی جدید از ظرفیت ارزهای دیجیتالی بهره گیرد.
بانک مرکزی چین یک بار دیگر علیه ارزهای دیجیتالی موضع گرفته و با صدور بیانیه ای از شهروندان این کشور خواسته است تا از بازار رمزارزها دوری کنند. این نهاد با تاکید مجدد بر غیرقانونی بودن رمزارزها در این کشور گفته است هیچ حمایت قانونی از کسانی که در این بازار دچار ضرر شوند، صورت نخواهد گرفت. به گفته بانک مرکزی چین، بیتکوین و سایر رمزارزها دارای ارزش ذاتی نیستند و قیمت آن ها حباب است.
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۴۱ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.
تورم آمریکا به بالاترین سطح ۳۰ ساله رسید
به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، نرخ تورم آمریکا دوباره در ماه جولای رشد کرد و به بالاترین سطح در ۳۰ سال اخیر رسید تا فشارها به مصرف‌کنندگان و شرکت‌های آمریکایی در روند ریکاوری از پاندمی کرونا افزایش یابد. داده‌های دولت آمریکا نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف شخصی، پی‌سی‌ای، ۰.۴ درصد در ماه جولای رشد کرد تا پنجمین رشد بزرگ متوالی ماهانه خود را ثبت کند. نرخ تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به ماه جولای به ۴.۲ درصد رسید که این بالاترین نرخ تورم آمریکا از اولین جنگ خلیج فارس در ۱۹۹۱ تا کنون است. با وجود این گزارش رؤسای فدرال‌رزرو اصرار دارند که نرخ تورم بالا زودگذر بوده و با برطرف شدن کمبود مواد اولیه و نیروی کار و بازگشت اقتصاد به وضعیت نرمال، دوباره نرخ تورم به سمت ۲ درصد باز خواهد گشت. با این همه آنها تأیید کردند که احتمالاً نرخ تورم بالا کمی بیش از آن‌چه آنها قبلاً تخمین زده بودند طول خواهد کشید. نرخ تورم اصلی آمریکا که قیمت‌های پرنوسان انرژی و مواد غذایی را در نظر نمی‌گیرد در ماه جولای ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۳.۶ درصد رسید که این بالاترین نرخ این شاخص در ۳۰ سال اخیر است.
+چرا قیمت جوجه یک روزه افزایش یافت؟
صدیق پور دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه در پاسخ به دلیل افزایش قیمت جوجه گفت: قیمت افزایش یافته اما قیمت های ۱۰ هزار تومان و حتی بیشتر که الان در فضای مجازی مطرح است و یا رسانه ها می گویند نیست، هر قطعه جوجه یک روزه بسته به نژادشان که عملکرد آنها را تعیین می کند از ۶ هزار تا ۷۵۰۰ تومان است. وی با بیان اینکه جوجه یک روزه را خیلی وقت است قیمت گذاری نکرده اند، گفت: ستاد تنظیم بازار در آذر۹۹ قیمت مرغ و نهاده ها را اعلام کرد اما آن زمان قیمتی برای جوجه یک روزه تعیین نکرد این در حالی است که از آن زمان نرخ خوراک طیور بالا رفته و هزینه تولید کنندگان جوجه را افزایش داده است. درباره آنچه که مرغداران درباره تاثیر جوجه یک روزه در گرانی مرغ می گویند باید بگویم این تاثیر تنها ۲۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم است یعنی جوجه یک روزه تنها ۱۴ درصد در قیمت تمام شده مرغ تاثیر دارد.
وی بالا بودن تقاضا را عامل دیگری برای گرانی جوجه یک روزه در بازار عنوان کرد و گفت: تولید جوجه یک روزه نسبت به پارسال ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته اما همچنان تقاضا بالاست و مرغداری ها مرتب جوجه ریزی می کنند به طوری که ماهانه ۱۲۰ میلیون جوجه تولید می شود اما این رقم سال گذشته ۱۱۴ میلیون قطعه در ماه بود. صدیق پور در پاسخ به اینکه مرغداران می گویند ضرر می کنند پس دلیل این همه رغبت برای تولید در مرغداری ها و تقاضا برای جوجه چیست؟ گفت: اگر ضرر می کردند که این همه جوجه ریزی نمی کردند؛ قیمت مرغ در بازار  نزدیک به ۴۰ هزارتومان رسیده در حالی که نرخ دولتی ۲۴۹۰۰ تومان است اما در بازار پیدا نمی شود. میزان تولید جوجه یک روزه در مهر و آبان به ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه افزایش خواهیم داد. صدیق پور گفت: ستاد تنظیم بازار در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت که  تعیین قیمت جوجه به بعد موکول شود، یعنی قرار است از آنجایی که قیمت جهانی خوراک دام افزایش یافته، قیمت نهاده های سویا و ذرت را برای تولیدکنندگان داخل افزایش دهند و پس از آن قیمت مرغ و در نهایت جوجه یک روزه افزایش قیمت خواهد داشت. در جلسه ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کردم که خوراک طیور دولتی که برای تولید کنندگان می دهند را حذف کنند و جوجه یک روزه را هر قطعه ۱۱۵۰۰ تومان در نظر بگیرند که با این نظر مخالفت شد. وی در پاسخ به اینکه فکر می کنید ستاد تنظیم بازار چه قیمتی را برای مرغ جوجه یک روزه تعیین کند، گفت: اگر با نهاده دولتی محاسبه کنید هر قطعه ۶۰۰۰ تومان احتمالا تعیین می کند که باید قیمت ها بسته به نژاد جوجه متفاوت باشد. /فارس
ترافیک عبوری از بنادر مهم چین رشد کرد
داده‌های اتحادیه صنعتی بنادر چین نشان می‌دهد ترافیک عبوری از بنادر مهم چین در اواسط ماه آگوست رشد کرده است. طبق گزارش این اتحادیه از ۱۱ تا ۲۰ آگوست میزان کانتینر عبوری از ۸ بندر کلیدی چین ۲.۷ درصد نسبت به بازه مشابه سال گذشته جهش کرده است. به ویژه در این گزارش تاکید شده است که ترافیک عبور کانتینرهای خارجی در این بازه با جهشی ۵.۳ درصدی همراه بوده است. این اتحادیه اعلام کرد ترافیک عبوری کانتینرهای مربوط به تجارت خارجی در ۲ بندر مهم ژیامن و گوانژو در این بازه با جهشی بیش از ۲۰ درصد روبرو شده است. در این گزارش رشد سریع صادرات چین عامل افزایش ترافیک عبوری کانتینرها اعلام شده است. طبق داده‌های اداره گمرک در ۷ ماه ابتدایی امسال صادرات چین ۲۴.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۱۱.۶۶ تریلیون یوآن (معادل ۱.۸ تریلیون دلار) رسیده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.