تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۵:۱۵
کد خبر : 9566

۷۵درصد بازداشت‌شده‌های اخیر دیپلم و زیر دیپلم هستند/ از تخلفات انتخاباتی اسکرین‌شات بگیرید/ یادآوری دوباره به مسئولان برای تکرار نشدن پلاسکو

۷۵درصد بازداشت‌شده‌های اخیر دیپلم و زیر دیپلم هستند/ از تخلفات انتخاباتی اسکرین‌شات بگیرید/ یادآوری دوباره به مسئولان برای تکرار نشدن پلاسکو

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ – ۰۸:۴۵

اخبارویژه روزنامه‌ها

۷۵درصد بازداشت‌شده‌های اخیر دیپلم و زیر دیپلم هستند/ از تخلفات انتخاباتی اسکرین‌شات بگیرید/ یادآوری دوباره به مسئولان برای تکرار نشدن پلاسکو

اخبار ویژه روزنامه ها

رئیس ستاد جوانان در ستاد انتخاباتی موسوی در سال ۸۸ می‌گوید اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند در شرایط فعلی، شریک شکست روحانی باشند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

غالبی: برخلاف اصلاح‌طلبان رهبری پشت دولت را خالی نکرد

رئیس ستاد جوانان در ستاد انتخاباتی موسوی در سال ۸۸ می‌گوید اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند در شرایط فعلی، شریک شکست روحانی باشند.

حمزه غالبی که در فرانسه اقامت دارد، درباره ماجرای بنزین به انصاف‌نیوز گفت: متأسفانه هم آقای رئیسی و هم آقای لاریجانی ضعیف بازی کردند و اگر حمایت صریح رهبری نبود، دولت با یک بحران خیلی جدی مواجه می‌شد.

وی درباره فاصله گرفتن اصلاح‌طلبان از روحانی می‌گوید: اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند در این شرایط شکست روحانی شریک باشند. اما به‌نظرم اصلاح‌طلبها پیشنهاد می‌کنند نکته این است که روحانی نامزد اصلاح‌طلبان بوده، حتی اگر خود روحانی به‌صورت تاریخی اصلاح‌طلب نبوده ولی بالاخره بخش زیادی از گفتمان سیاسی‌اش اصلاح‌طلبانه بود و ایده‌های اصلاح‌طلبانه داشت.

بالاخره در حوزه سیاست خارجی، سیاست تنش زدایی که همه ایده اصلاح‌طلبان است را اجرا کرد، ولی خوب جواب نداد. از وزرایی مثل زنگنه و حجتی گرفته تا معاونان وزیر کشور و استانداران سراسرکشور، دولت نسبتاً دولت اصلاح‌طلب است.

اشتباه بعضی از مشاوران آقای روحانی در حمله به اصلاح‌طلبان این بهانه را فراهم کرد تا هم از مسئولیت شکست دولت روحانی شانه خالی کنند و هم البته سرمایه اجتماعی‌شان را از پشت دولت روحانی بکشند که کار روحانی را بسیار سخت کرد.

وی گفت: خلاصه دولت روحانی شکست خورد. مهم‌ترین منبع شکستش هم برجام بود. بالاخره رسم روزگار است که شکست صاحب ندارد. ولی خوب به‌نظرم شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، امکان یارگیری از کلیت جامعه را می‌گیرد. ایراد از شخص روحانی نبود، وقتی همه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و همه چیز را سر شخص آقای روحانی می‌شکنند معنی‌اش‌ این است که هیچ‌کس در ایده‌ها و ذهنیت‌هایی که موجب‌ این شکست شد ‌تردید و بازبینی‌ای نمی‌کند و همان ذهنیت‌ها ایده‌ها به قوت خودش به بازتولید این اشتباهات ادامه خواهد داد.

وی درباره ماجرای بنزین می‌گوید: حذف سوبسید بنزین کار درستی است. اشتباه بزرگ دولت جمع کردن نظام سهمیه‌بندی بنزین و ثابت نگاه داشتن قیمت بنزین برای چندین سال است. دولت قبلاً یک اشتباهی کرد که همه سرمایه اجتماعی‌اش را مستهلک کرد اما شرایط را برای مردم سخت.

این‌بار اتفاقا تصمیم غلطی نبود اما قطره آخری بود که در لیوانی که قبلاً پر شده بود چکید و سر رفت. اشتباه مهلک دولت نحوه مدیریت بحران ارزی و از بین‌بردن چندین میلیارد ارز کشور و کاهش وحشتناک قدرت خرید مردم بود. اشتباه دولت از دست دادن سرمایه اجتماعی است.

شوخی تلخ روحانی با مردم؛ اصلاح‌طلبان واژه کم آوردند

اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر بی‌خبری از اجرای سهمیه‌بندی بنزین همچنان مورد اعتراض رسانه‌ها و چهره‌های موافق و منتقد دولت است.

روزنامه جام جم از قول اکبر ترکان مشاور سابق رئیس‌جمهور نوشت: اگر خبر روزهای اخیر مبنی بر این‌که رئیس‌جمهور روز جمعه از طریق رادیو در جریان افزایش قیمت بنزین قرار گرفته باشد درست باشد باید نگران باشیم. چرا که تصمیماتی به این اندازه از اهمیت گرفته شده و رئیس‌جمهور در جریان جزئیات آن نیست. این تصمیم آنقدر مهم است که قطعا می‌بایست رئیس‌جمهور در مورد زمان اجرای آن، شیوه و تبعات اجرایش اطلاعات کاملی داشته باشد، به همین دلیل امیدوارم این حرف‌ها صحت نداشته باشد.

محمد هاشمی هم در این‌باره گفته است: توقع و انتظار جامعه از مسئولان آنهم در جایگاه ریاست جمهوری این نبود که نسبت به تصمیمی با اهمیت بسیار اظهار بی‌اطلاعی کند. قطعا با چنین سخنانی مردم قانع نمی‌شوند و انتظار دارند مسئولان رده بالا با اشراف کامل در مورد تمام جوانب یک موضوع، در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

جمله‌ای میان مسئولان وجود دارد که «من تفویض اختیار کردم اما سلب مسئولیت نکرده‌ام» به این معنی که ممکن است آقای روحانی تفویض اختیار کرده باشد اما قطعا در این زمینه یعنی موضوع بنزین، سلب اختیار نکرده است و جامعه نیز چنین توقعی ندارد.

چنین اظهارنظرهایی از سوی مسئولان اجرایی کشور که به جای پاسخگویی در مورد چرایی تصمیم‌گیری‌هایشان از خودشان سلب مسئولیت می‌کنند موجب می‌شود در آینده نیز مردم با تردید به تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، نگاه کنند.

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون نیز گفته است: اگر واقعا رئیس جمهور صبح جمعه خبر گران شدن بنزین را شنیده باشد: ۱- نشانه نهادینه شدن غرور و بی‌توجهی به مردم است. چنان مردم را سرکوب شده می‌دیده است که اصلا تصور نمی‌کرده است که در این اوج مشکلات اقتصادی کسی اعتراضی داشته باشد و اگر هم احیانا اعتراضکی باشد، به سرعت جمع می‌شود. ۲- دفتر رئیس جمهور جواب دهد.

از بعدازظهر پنجشنبه خبر درز کرده بود و اوایل شب پمپ‌بنزین ها شلوغ شده بود. یا دفتر رئیس جمهور بی‌اطلاع از شهر بوده و یا شب جمعه‌ای نخواسته مزاحم وقت رئیس نشده تا جمعه. هر دو فاجعه است. ۳- این محاسبه غلط باعث شد که عوامل خارجی دست به‌کار شوند. تخریب‌ها صورت گیرد. همه اینها نشان از بی‌تدبیری و مهمتر، بی‌اطلاعی از وضع جامعه است.

رئیس‌جمهور می‌بایست به‌جای خنده تمسخر در اعلام اطلاعش در روز جمعه، گریه کند و عذرخواهی کند. ۴- باور این‌که رئیس جمهور نمی‌دانسته سخت است. شاید چون کار خراب شده، خواسته با اعلام بی‌اطلاعی، پشت وزارت کشور و شورای امنیت کشور را خالی کند. اگر هم چنین بوده چیزی از مسئولیت ایشان کم نمی‌کند.

از سوی دیگر حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران در گفت‌وگو با شرق اظهار داشت: «همه در حزب کارگزاران از موضع نسنجیده آقای روحانی متأسف هستند. این موضعی منطقی نبود و نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری در این مسئله مهم که مشخص بود خطرات بالقوه‌ای دارد، حساسیت لازم را نداشت تا خود در صحنه حضور پیدا کند و شرایط را تحت کنترل داشته باشد».

مرعشی ادامه داد «این ضعف مهم مدیریتی برای آقای روحانی است». «درست نیست که شخص رئیس‌جمهوری در میدان حاضر نباشد و از سوی دیگر چنین اتفاقی افتخارآمیز هم نبود که با آن لحن تعریف شود. عده‌ای از مردم کشته شدند، چند هزار میلیارد خسارت وارد شده و حیثیت دولت از بین رفته است. چنین موضعی قطعا عذر بدتر از گناه بود».

غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید هم به روزنامه آفتاب یزدگفت: سخنان روحانی، خلاف تدبیر و اخلاق انسانی است و آن خنده، نمک پاشیدن به زخم مردم است. متاسفانه عملکرد دولت به گونه‌ای است که انسان، واژه کم می‌آورد… آدم خجالت می‌کشد که دولت، چگونه کشور را اداره می‌کند. آفتاب یزد همچنین در سرمقاله خود نوشت: یکی از آسیب‌هایی که کشور ما در سال‌های اخیر به آن مبتلا شده است عدم مسئولیت‌پذیری مدیران در قبال وظایف و کارهایی است که برعهده دارند .

اظهارات روز چهارشنبه آقای روحانی مصداق بارز و روشن این مسئولیت‌ناپذیری است، وقتی رئیس جمهور در رسانه ملی با یک لحن مطایبه‌آمیز بیان می‌کند من هم صبح آن روز مطلع افزایش قیمت بنزین شدم و از مسئولیت اتفاقی که افتاده شانه خالی می‌کند، دیگر ببینید که زیر مجموعه ایشان در قبال این مسئله و حوادثی که در پی آن به وجود آمد چگونه عمل می‌کنند. این در حالی است که در هفته گذشته گزارش‌ها و اخباری از نماینده مجلس مطرح شد که آن‌ها پیشتر شایعاتی مبنی براینکه احتمالا قرار است به‌زودی چنین تصمیمی ‌اجرایی شود به گوششان رسیده بود.

وقتی شایعه چنین تصمیمی ‌به مجلس می‌رسد مفهومش این است که باید حتما در رده‌های بالای دولت این موضوع به طور جدی مطرح شده باشد. این نحوه رفتار و این جمله آقای روحانی اگر در پی مشورت مشاورانش بوده باشد، نشان‌دهنده وضع آشفته در مجموعه دولت و اطرافیان ایشان است، این‌که تا چه حد با واقعیت جامعه و افکار عمومی ‌فاصله دارند که مشاوران چنین توصیه‌ای به ایشان می‌کنند اما اگر خود او آمده و چنین اظهارنظری کرده بر فرض این‌که اظهاراتش درست باشد، نشان‌دهنده ناکارآمدی سیستم اجرایی و ضعف رئیس دولت است.

بازی رندانه اصلاح‌طلبان با روحانی؛ او خسارت سنگینی به کشور تحمیل کرد

مشاور خاتمی و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید روحانی به خاطر عملکرد نامناسب خود، هزینه سنگینی به کشور تحمیل کرده است.

عبداله ناصری از جمله اصلاح‌طلبانی است که چند سال قبل، دولت روحانی را «رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان» توصیف کردند. او اما اکنون در گفت‌وگو با «انتخاب» روحانی را به‌دلیل عملکرد نامناسب خود، علاوه بر اینکه هزینه سنگینی را بر جریان اصلاحات وارد کرده، هزینه سنگینی بر کلیت ایران تحمیل کرده است.

این‌که جامعه به شرایطی برسد که احمدی‌نژاد را آرزو کند یعنی آقای روحانی بسیاری از واقعیت‌های موجود در جامعه فاصله گرفته است. لذا اعتقاد دارم اگر روحانی در یک سال و نیم باقیمانده، یعنی تا خرداد یا نهایتا مرداد ۱۴۰۰ کاری انجام ندهد، حتما خداحافظی‌اش با مردم و حکومت به مراتب سخت‌تر و بدتر از خداحافظی احمدی‌نژاد در ۹۲ خواهد بود.»

ناصری افزود: «روحانی آدمی است که می‌خواهد همچون ۴۰ سال گذشته بماند. اگر روحانی کار مهمی انجام ندهد که حتی بر این باور هستم کار مهم روحانی در جرات «استعفا دادن» می‌تواند باشد، ۱۴۰۰ او بسیار نازل‌تر از احمدی‌نژاد خواهد بود و خواهد ماند.»

وی تصریح کرد: «واقعیت امر این است که حسن روحانی از مرحله بدقولی عبور کرده و بخشی اعظم از جامعه او را دیگر باور ندارند. این مسئله شرایط روحانی را برای آینده بسیار بسیار سخت خواهد کرد. جامعه دیگر اعتمادی به گفته‌های حسن روحانی ندارد و وعده‌های او را نمی‌پذیرد.»

وی با اشاره به اینکه دولت، عملکرد ضعیفی در مورد افزایش قیمت بنزین و شیوه اجرای آن داشت، گفت: «با این عمل دولت، اندک سرمایه اجتماعی روحانی که در نزد مردم بود از بین رفت و وی دیگر به هیچ عنوان محبوبیت سال‌های ۹۲ و ۹۶ را در اختیار ندارد.»

وی اظهار داشت: «عملکرد روحانی در این دو سال اخیر لطمه جدی به سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان وارد کرد و هزینه‌های زیادی را برای آنها به‌وجود آورد؛ بنابراین لازم بود اصلاح‌طلبان فاصله خود را از دولت روحانی حفظ کرده و بیشتر کنند.»

ناصری با اشاره به اینکه انتقادات صریح احزاب اصلاح‌طلب به خصوص اتحاد ملت به خوبی موضع جبهه اصلاحات را درخصوص وقایع اخیر نشان داد، افزود: «این مواضع نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان از خواب غفلت دو سال بیدار شده‌اند و باید در مورد رویدادهایی که در کشور رخ می‌دهد به اظهارنظر بپردازند.»

وی با اشاره به اینکه در ایام باقی‌مانده به انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان باید به این موضع‌گیری‌ها ادامه دهند، بیان داشت: «با چنین مواردی بدنه اجتماعی دوباره این را درمی‌یابد که اصلاح‌طلبی از خواب غفلت بیدار شده، هرچند که به دلیل هزینه‌زا بودن حمایت از دولت، اصلاح‌طلبان حداقل در کوتاه مدت باید غرامت حمایت از روحانی را پرداخت کنند.»

ایران

۷۵درصد بازداشت شده های اخیر دیپلم و زیر دیپلم هستند

خبر اول اینکه، در جریان اعتراضات بنزینی هزار و ۲۰۰ شعبه بانک‌ها در سراسر کشور مورد حمله تخریبگران قرار گرفته که از این تعداد ۷۸۱ شعبه مربوط به بانک‌های دولتی بوده است. به گزارش «ایران» به نقل از منابع مطلع، همچنین ۳۵ شعبه فروشگاه‌های «جامبو»، ۱۶ شعبه «افق کوروش»، ۱۶ شعبه «رفاه» و ۸ شعبه «اتکا» نیز مورد حمله و تخریب قرار گرفته است.

در استان تهران هم به دو فرمانداری، ۲۲ پاسگاه انتظامی، ۳۰ شهرداری، ۲۵ پایگاه بسیج، ۵۶ جایگاه سوخت، ۱۱ اتوبوس، ۳ خودرو امدادی و ۱۵۰ خودرو شخصی حمله شده است. اگر چه هنوز آماری از کشته شده‌ها و بازداشتی‌ها به صورت رسمی منتشر نشده، اما گفته می‌شود ۶۰ درصد بازداشت شده‌ها تحصیلات دیپلم و ۱۵ درصد هم زیر دیپلم دارند. ۷۱ درصد آنها هم مجرد و ۷ درصد هم دارای سابقه کیفری بوده‌اند. نزدیک به ۷۰ نفر از بازداشتی‌ها هم از اتباع بیگانه و عمدتاً کشورهای همسایه بوده‌اند. تعدادی از آنها هم دارای سابقه تکفیری هستند.

بررسی اعتراضات اخیر در کمیسیون ویژه

دست‌آخر اینکه، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به پیشنهاد رؤسای سه فراکسیون سیاسی مجلس برای پیگیری ابعاد ناآرامی‌های اخیر در کمیسیون اصل ۹۰، گفت که به همراه جمعی از نمایندگان، درخواست تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی حوادث پس از گرانی بنزین را در مجلس ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بهرام پارسایی افزود: هفته گذشته رؤسای سه فراکسیون ولایی، مستقلین و امید جلسه‌ای درباره ناآرامی‌های پس از گرانی بنزین داشتند که در آن جلسه جمع‌بندی و پیشنهاد آقایان این بود برای اینکه بشود ابعاد مختلف این مسائل را به شکل قانونی پیگیری کرد آن را به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع دهند.

وی افزود: در حال حاضر دو راه حل در این زمینه وجود دارد؛ یا کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع رسیدگی کند یا کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی به ابعاد مختلف ناآرامی‌های اخیر از جمله بررسی کشته‌شدگان، مصدومان و بازداشت شدگان حوادث اخیر تشکیل شود.

به گفته نماینده شیراز، اگر کمیسیون ویژه با رأی مجلس تشکیل شود، بررسی حوادث اخیر در این کمیسیون انجام می‌شود و درصورتی که به هر دلیلی این کمیسیون تشکیل نشود، می‌توان طبق پیشنهاد رؤسای سه فراکسیون سیاسی مجلس موضوع را از طریق کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری کرد.

همزمان الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید مجلس گفته است که تصمیم داریم در چند روز آینده با تعدادی از همکاران مجلس به خانواده کسانی که در ناآرامی‌های اخیر اعضای خانواده خود را از دست دادند یا افرادی از خانواده آن‌ها دچار مصدومیت شدند سرکشی کنیم؛ چراکه در واقع این افراد هم خانواده و فرزندان ما هستند.

حضرتی تأکید کرد: دولت و حکومت هم باید برای تسلی خاطر خانواده‌های کشته‌شدگان و مصدومان که عمدتاً دچار مشکلات اقتصادی هم بودند، این دلجویی را انجام دهند تا این خانواده‌ها خود را بیگانه از نظام تلقی نکنند.‌

خراسان

پایان ضرب الاجل وزارت نفت درباره جذب سرمایه های مردمی

در حالی که بر اساس ابلاغیه مرداد امسال رئیس جمهور به وزارت نفت مبنی بر اجرایی شدن قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه ‌گذاری مردمی، این وزارتخانه موظف شده بود در ضرب الاجلی دو ماهه به تصویب آیین نامه اجرایی این قانون در هیئت دولت اقدام کند، این فرصت به پایان رسیده و گزارش یک مقام مسئول دولتی نشان می دهد پیشنهاد مذکور هنوز نتوانسته به صحن هیئت وزیران برسد.

یادآوری دوباره به مسئولان برای تکرار نشدن پلاسکو

طبق بخشنامه جدیدی که از سوی یک نهاد مسئول خطاب به تعدادی از مدیران شهری، اجرایی و صنفی ارسال شده با اشاره به ضرورت بررسی دقیق ضوابط و مقررات ایمنی در مراکز اصلی تجاری پایتخت مانند پاساژها، مال ها و بخش های مختلف بازار بزرگ تهران، از آن ها خواسته شده به صورت جدی برای رصد و تکمیل چک لیست های مربوط به موضوع ایمن سازی اقدام کنند و برای جلوگیری از تکرار موضوع تلخی چون پلاسکو، محدودیت ها و دستورات قانونی را در خصوص بخش های متخلف اعمال کنند.

آرمان

مسافرت می‌کنم نه مهاجرت

مردم در مجموعه انقلاب اطراف کریمی جمع شده بودند و از او درباره مهاجرتش می‌پرسیدند. علی کریمی در جواب طرفدارانش که می‌گفتند تو رو خدا از ایران نرو، با لبخند می‌گفت: «مهاجرت کجا بود؟ به مسافرت می‌روم.» روزی هم که شایعه مهاجرت کریمی به کانادا پیچید و اهالی فوتبال را نگران کرد، نزدیکان کریمی گفته بودند علی قصد سفر به کانادا را دارد، اما قرار نیست برای همیشه در کانادا زندگی کند و خیلی زود به ایران برمی‌گردد.

هزینه هر دقیقه بازی جونیوز

جونیور براندائو قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و اولین خروجی تیم کالدرون لقب گرفت. مجموع دقایق حضور جونیور در ترکیب پرسپولیس در لیگ ۲۷۲ دقیقه و حذفی با هم ۳۴۶ دقیقه است و به این ترتیب او به یکی از گران‌ترین خریدهای تاریخ پرسپولیس تبدیل می‌شود. براندائو برای هر دقیقه بازی در ترکیب پرسپولیس ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، هر ثانیه ۱۵۵ هزار تومان و هر روز ۶۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان گرفته که جمع آن به رقمی در حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد!

دستگیری ۲۴۰ نفر در کرمانشاه

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از دستگیری بیش از ۲۴۰ نفر از سردسته‌های اغتشاشات و ناامنی‌های اخیر در سطح استان خبر داد. سردار علی‌اکبر جاویدان اظهار کرد: ماموران پلیس امنیت عمومی اخیرا موفق شدند با گسترش چتر اطلاعاتی خود چهار نفر از این افراد را در عملیاتی گسترده و پس از هماهنگی با مقام قضائی دستگیر کنند. وی با بیان اینکه سه تن از افراد دستگیر شده در شهر جوانرود و یک تن هم در کرمانشاه اقدام به ایجاد آشوب و ناامنی کرده بودند، تصریح کرد: آشوبگران جوانرود بین ۱۷ تا ۲۷ سال و آشوبگر دستگیر شده شهر کرمانشاه نیز ۳۲ سال سن دارند.

بازداشت شهردار شهرکرد و عضو شورای شهر

شهردار شهرکرد به همراه سه تن از اعضاء شورای این شهر شامگاه شنبه با دستور دادستان دستگیر شدند. یکی از اعضای شورای شهرکرد در این رابطه علت بازداشت این افراد را مربوط به نحوه واگذاری برخی اراضی شهری به «بانک شهر» عنوان کرد. این عضو شورا گفت: بخشی از اراضی شهر بدون ضابطه و عدم تشریفات قانونی به بانک شهر فروخته شده است. وی با بیان اینکه شهردار و ۲ نفر از اعضاء شورای شهر هم اکنون در بازداشت بسر برده و یک نفر نیز با قید وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد است، افزود: داستان برای آزادی شهردار و ۲ نفر دیگر اعضاء شورای شهرکرد وثیقه ۳۰ میلیارد تومانی تعیین کرده است.

آتش‌زدن بخشی از آرامگاه محمدباقر حکیم

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مربوط به آتش سوزی در ورودی آرامگاه محمدباقر حکیم است در حالی که در این تصاویر معترضان با موبایل‌های خود از این اتفاق فیلم‌برداری می‌کنند، هنوز تحقیقات مستقلی در این باره صورت نگرفته است. این اتفاق در جریان یکی از خونبارترین هفته‌های اعتراضات در عراق رخ داده که از ماه گذشته میلادی آغاز شده است. نخست وزیر عراق طبق وعده روز جمعه استعفا و تلاش کرده خشم مردم را کاهش دهد. اما تظاهرات‌ در مناطق دیگر از جمله بغداد، نجف و ناصریه (مرکز استان ذی‌قار) ادامه دارد به طوری که معترضان مراکز پلیس را محاصره کرده‌اند. منابع پزشکی در عراق روز شنبه گفتند، در اثر شلیک افرادی مسلح در میدان ثوره‌العشرین شهر نجف سه تن کشته و بیش از ۲۰ تن زخمی شدند.

مسدود شدن توئیت جمهوریخواه

توئیتر، حساب‌های شخصی و انتخاباتی «دانیل استلا» نامزد جمهوریخواه انتخابات کنگره آمریکا را به دلیل نقض مکرر سیاست‌های توئیتر به طور دائم مسدود کرد. به نوشته روزنامه «واشنگتن تایمز»، استلا در پیام توئیتری خود نوشته بود که اگر اتهامات «ایلهان عمر» نماینده مسلمان دموکرات مبنی بر انتقال اطلاعات حساس و محرمانه از طریق قطر به ایران، ثابت شود، باید او را اعدام کرد. توئیتر به دلیل نقض قانون ممنوعیت ترویج خشونت و تهدید در این پست، حساب کاربری این نامزد جمهوریخواه انتخابات کنگره را مسدود کرد اما استلا با انکار اعلام خشونت علیه عمر، گفت که او صرفا خواستار «اجرای قانون فدرال» بوده است.

اقدام پسندیده پهلوانان کشتی

تعدادی از قهرمانان سابق کشتی جهت کمک به دانش آموزان جا مانده از تحصیل در زاهدان حضور یافتند. کمیل قاسمی، اصغر بذری، عباس طهان، مصطفی علیزاده، چند روز گذشته جهت کمک به دانش آموزان جا مانده از تحصیل به محلات قدیمی زاهدان از جمله شیرآباد، همت‌آباد و حلیم‌آباد رفتند و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، نسبت به توزیع بخاری ایمن در چند مدرسه و توزیع کفش در میان دانش‌آموزان دبستانی اقدام کردند. لازم به توضیح است به دلیل محرومیت بخشی از مردم ساکن در این محلات، بیش از نیمی از کودکان فاقد کفش بوده و دمپایی به پا دارند.

رهایی گروگان ۱۵ ساله در هرمزگان

فرمانده انتظامی استان هرمزگان از رهایی یگ گروگان ۱۵ ساله و دستگیری ۳ نفر از عاملان آدم ریایی در استان خبر داد. سردار غلامرضا جعفری اظهار داشت: از همان ابتدا احتمال ربایش با انگیزه اخاذی، تسویه حساب یا ارتکاب سایر جرائم دیگر متصور گردید. وی افزود: پس از انجام تحقیقات میدانی از شهود و کسبه محل مشخص شد فقدانی پس از خرید از سوپر مارکت خارج و هیچکس هم شاهد صحنه‌ای مبنی بر ربایش وی نشده است. سردار جعفری اظهار داشت: با فاصله زمانی چند روزه از فقدان، از ناحیه افراد ناشناس با خانواده فقدانی ارتباط برقرار که طی آن‌ها آدم ربایان ادعای طلب از پدر فرد ربوده شده نموده و اعلام کرده‌اند که فرد ربوده شده به کشورهای همسایه منتقل شده است.

پای درد دل «اغتشاشگران» نشستیم

رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: مبنای تشکیل جلسات ستاد جرایم خاص بخشنامه ریاست قوه قضائیه و دستورالعمل کنترل مجرمان‌خاص است. محمد رزم با اشاره به اینکه هدف این ستاد مبارزه با جرایم شرارت آمیز، باندهای مزاحمت نوامیس، پیشگیری از جرایم مهم، جرایم امنیتی و ناامن کننده و سرقت‌های مسلحانه است، افزود: این جلسات در ایجاد امنیت در استان و نیز کاهش جرایم مهم بسیار حایز اهمیت است. وی یادآور شد: در بازدید از زندان پای صحبت و درد دل اغتشاشگران نشستیم که اکثر آنها اظهار ندامت کرده و از اقشار ضعیف جامعه و بدون هیچ‌گونه گرایش و اهداف سیاسی بودند.

۵/۵ میلیون انگشت بی‌اثر در ایران!

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال گفت: اطلاعات ثبت احوال نشان ‏می‌دهد که تا نیمه آبان امسال ۵۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت‌نام ‏کردند که دست‌کم برای ۷ درصد آنها یعنی ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۵۰۰ نفر اسکن انگشت با ‏مشکل روبه‌رو شده است. از جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی ایران، ۲۶ میلیون نفر هنوز دریافت کارت ‏هوشمند را پیگیری نکرده‌اند. اگر همان عدد اعلام شده از سوی سخنگوی ثبت ‌احوال یعنی مشکل ‏دست‌کم ۷ درصد مراجعه کنندگان در اسکن اثر انگشت را معیار قرار دهیم، محاسبه‌ای ساده ‏می‌گوید بیش از ۵ میلیون و ۵۹۴ هزار نفر برای اسکن اثر انگشت با مشکل روبه‌رو هستند.

دلیل توقف ساخت در پلاسکو

رئیس شورای شهر تهران گفت: پلاسکو مالک بنیاد مستضعفان است و سرقفلی آن واگذار شده، حادثه یا حریق سبب ضرر به بنیاد شد. اکنون باید مالک دوباره آن را بسازد و تحویل دهد که به دلیل بالا بودن هزینه‌ها به دنبال اختصاص تراکم هستند که به نوعی هزینه ساخت را تامین کنند و این مساله سبب اختلاف با شهرداری شده است.

نظر «خباز» در مورد طرح سرا

عضو حزب اعتماد ملی نظر خوبی نسبت به طرح برخی اصلاح‌طلبان معروف به سرا ندارد. محمدرضا خباز گفت: در طرح سرا با دست خودمان نیروهای اصلاح‌طلب را می‌سوزانیم در شورای‌عالی سیاستگذاری سهم‌خواهی وجود دارد. وی درباره احتمال ارائه چند لیست از سوی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: این اتفاق بعید است، چون اولا اصلاح‌طلب‌ها شرایط امروز را خوب درک می‌کنند و ثانیا وجود خاتمی کمک می‌کند که اصلاح‌طلب‌ها اختلاف سلیقه‌شان به حداقل برسد.

اسکرین‌شات از تخلفات انتخاباتی

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که برخی از افراد و کاندیداهای احتمالی شروع به تبلیغات زود هنگام کردند، این موارد آیا مصداق جرائم انتخاباتی است و چگونه پیگیری می‌شود؟ تخلفات و جرائم فرقی نمی‌کند در فضای مجازی به وقوع پیوندد یا در فضای مجازی. علی اصغر رفاهی افزود: در فضای مجازی مردم می‌توانند از گروه‌ها و کانال‌های متخلف اسکرین‌شات بگیرند و به دیده بان‌های مردمی منتقل کنند. اگر نیروهای مردمی گزارشی با مستند واسکرین‌شات بفرستند برای مقامات مربوطه ارسال می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.