تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
کد خبر : 92948

باغ پرندگان چهارباغ، نمایشگاهی از رنگ‌ها و زیبایی

باغ پرندگان چهارباغ، نمایشگاهی از رنگ‌ها و زیبایی

باغ پرندگان چهارباغ. نمایشگاهی از رنگ‌ها و زیبایی؛ از نگهداری گونه های نادر تا نوای دلکش پرندگان

باغ پرندگان چهارباغ جایی است. که عظمت و زیبایی خلقت در پرواز پرندگان به عرصه ظهور می‌رسد.

به گزارش آوا البرز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان البرز.باغ پرندگان، نمایشگاهی است. که زیبایی خلقت را با چینش رنگ‌ها به نمایش می‌گذارد.

عمق ضمیر آدمی را به وجد می‌آورد. چهارباغ، شهری است. که با باغ پرندگانش شناخته می‌شود. بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه به حساب می‌آید.

باغ پرندگان چهارباغ ۲ هزار گونه پرنده نادر از ۶۵کشور جهان را در خود جای داده است. که هر کدام از این پرندگان با رنگ و جلوه‌ای خاص نگاه آدمی را به خود خیره می‌کند.

 

نوای گرم پرندگان پذیرای مهمانان می‌شود

نوای دلکش پرندگان پذیرای مهمانان می‌شود

باغ پرندگان در سال ۱۳۸۸ با مساحتی بالغ بر۱۲هزار متر مربع در سه طبقه تاسیس شده .با صدای گرم پرندگانش همیشه پذیرای مردم این مرز و بوم و گردشگرانی از سایر نقاط جهان بوده است.

عسگری، یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه پرندگان چهارباغ می‌گوید.دیدن این تعداد پرنده زیبا از سراسر جهان آدمی را به شگفتی وامی دارد. پرندگانی که هر کدام نشانی از خالق خود دارند. آیت هستی را به نمایش می‌گذارند.

رضایی یکی دیگر از بازدیدکنندگان باغ پرندگان چهارباغ می‌گوید. صدای زیبای پرندگان در محیط باغ بسیار گوش نواز است. آدمی را به دل طبیعت و روزگاران قدیم و کوچه باغ‌ها می‌اندازد. که صدای آواز پرندگان را می‌شنیدیم. اما اکنون صدای بوق خودرو‌ها فضای شهر را پر کرده است.

باغ پرندگان، مامنی برای پرندگان روبه انقراض

باغ پرندگان، مامنی برای پرندگان رو به انقراض

باغ پرندگان چهارباغ میزبان پرندگان رو به انقراض و گونه های نادر است. از جمله امکانات باغ پرندگان می‌توان به سالن‌های سر پوشیده، برکه و جزایر متعددی است. که به عنوان یک مرکز علمی. آموزشی و تفریحی به منظور نگهداری از گونه‌های نادر و رو به انقراض طراحی و ساخته شده است. کتابخانه مجهز پرنده شناسی و بزرگترین کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی جهان اشاره کرد.

باغ پرندگان چهارباغ یکی از زیباترین و در نوع خود کم نظیرترین مجموعه‌های نگهداری پرندگان به شمار می‌آید. که مجموعه‌ای بی نظیر از پرندگان آبزی، کنارآبزی. شکاری، طوطی و…را در خود جای داده است.

بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی در غرب آسیا

باغ پرندگان چهارباغ بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه به شمار می‌آید. از گونه‌های کمیاب در باغ پرندگان می‌توان خروس سلطانی را نام برد. که این نوع خروس متعلق به دربار عثمانی بوده است.

همچنین انواع گونه‌های نادر کبوتر، مانند کبوتر رنت آمریکایی. کبوتر بالنی اسپانیایی در نمایشگاه باغ پرندگان توجه آدمی را به خود جلب می‌کنند.

یک گونه از پرندگان سخنگو نیز در باغ پرندگان چهارباغ وجود دارد. که به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی صحبت می‌کند.باغ پرندگان همچنین دارای قسمتی برای گونه‌های تاکسی درمی شده.حیواناتی از قبیل میمون، سیاه گوش، سگ و … نیز است.

کتابخانه‌ای با موضوع پرندگان در دل باغ

 کتابخانه ای در دل باغ از پرندگان نادر می گوید

بزرگترین کتابخانه تخصصی پرنده شناسی کشور در نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب شهر چهارباغ راه اندازی شده است.

در کتابخانه باغ پرندگان چهارباغ حدود هفت هزار جلد کتاب در خصوص پرنده شناسی نگهداری می‌شود.بسیاری از کتاب‌های موجود در کتابخانه باغ پرندگان چهارباغ منابع بسیار خوبی برای مطالعه در خصوص پرنده شناسی محسوب می‌شوند.

علاقمندان می‌توانند با مطالعه آن‌ها اطلاعات خود را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهند.

پروانه‌هایی که زینت بخش بستان شدند

پروانه‌ها هم  زینت بخش بستان هستند

نگهداری از پروانه ها نیز از دیگر اقدامی است. که در ۲ فاز در باغ پرندگان چهارباغ اجرایی شده است.در هر فاز، حدود ۵۰ هزار گونه‌ پروانه رونمایی شدند.

راه اندازی نمایشگاه پروانه ها. کمک شایانی به ایجاد یک بانک اطلاعاتی پروانه شناسی در باغ پرندگان کرد.

ممنوعیت نگه داری از پرندگان شکاری در باغ پرندگان

نگهداری از پرندگان شکاری ممنوع است

باغ پرندگان چهارباغ بیشتر به نگهداری از پرندگان زینتی اختصاص دارد.مجوز نگهداری از پرندگان شکاری به این مجموعه داده نشده است.نگهداری از پرندگان شکاری در نمایشگاه پرندگان چهارباغ تخلف به حساب می‌آید.

امید رضا تونی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ می‌افزاید.بیشتر مشکلات مربوط به باغ‌های پرندگان مربوط به بیماری‌های پرندگان می‌شود. که این موضوع توسط اداره دامپزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.در بحث محیط زیست ما به دنبال این هستیم که ببینیم.آیا گونه‌هایی که در باغ پرندگان نگهداری می‌شوند مجوز دارند یا خیر؟

تونی می‌گوید: در بازرسی از باغ پرندگان چهارباغ. به گونه‌های غیرمجاز برنخوردیم.مشکلی در این خصوص وجود نداشت.

او می افزاید:در شرایط کنونی باتوجه به شیوع ویروس کرونا. بازدید از باغ پرندگان برای عموم ممنوع است.

ساخت مکان‌های تفریحی سالم برای خانواده‌ها

ساخت مکان‌های تفریحی سالم برای خانواده‌ها

باغ پرندگان چهارباغ واقع در شهرستان ساوجبلاغ از جمله اماکن تفریحی و سالم به شمار می‌آید که علاوه بر پرکردن اوقات فراغت خانواده‌ها باعث کارآفرینی و اشتغالزایی شده است.

همچنین این مجموعه می‌تواند با جذب گردشگران زیادی از ایران و سراسر دنیا رونق اقتصادی بیشتری را به البرز بیاورد و مکانی تفریحی و آموزشی برای جوانان باشد که علاوه بر پر کردن اوقات فراغت خود در فضایی سالم از جنبه‌های آموزشی باغ پرندگان استفاده ببرند.

امید است با نگه داری گونه‌های نادر و کمیاب در این مکان کمکی به حفظ و تولید نسل گونه‌های کمیاب شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.