تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۵:۱۷
کد خبر : 13038

شنیدن حرف مردم یعنی پولی کردن صندلی اتوبوس‌ها/ بانک های دولتی از بخش خصوصی چه اموالی گرفته‌اند؟/ گرانی بنزین چه ربطی به چونه نان دارد؟

شنیدن حرف مردم یعنی پولی کردن صندلی اتوبوس‌ها/ بانک های دولتی از بخش خصوصی چه اموالی گرفته‌اند؟/ گرانی بنزین چه ربطی به چونه نان دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ – ۰۸:۴۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها

شنیدن حرف مردم یعنی پولی کردن صندلی اتوبوس‌ها/ بانک های دولتی از بخش خصوصی چه اموالی گرفته‌اند؟/ گرانی بنزین چه ربطی به چونه نان دارد؟

اخبار ویژه روزنامه ها

ارگان‌ شهرداری تهران به جای انتشار گلایه‌های مردم نسبت به سوءمدیریت در این ارگان و انعکاس پاسخ مدیران شهرداری، همچنان می‌گوید که باید صدای مردم معترض را بشنویم.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

روحانی گفت سرمان کلاه رفت بزک‌کنندگان برجام سانسور کردند

روزنامه‌های حامی دولت، سخنان مهم رئیس‌جمهور را در تیترهای خود سانسور کردند.

آقای روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه ضمن سخنانی با اشاره به پیشنهاد مذاکره به‌رغم بدعهدی‌های آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها گفت: دیگر حاضر نیستیم سرمان کلاه برود. این اظهارات به روشنی تصریح کرد که روند نامتوازن و ناهمزمان برجام، کلاهبرداری آمریکا بوده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن تأکید برجدا کردن مرز میان معترضان با اغتشاشگران خواستار مجازات و برخورد جدی با اغتشاشگران که نقشه دشمنان را به اجرا گذاشتند، شد و ضمنا بر لزوم پخش اعترافات اغتشاشگران از سیما تاکید کرد. با وجود این دو اظهارنظر صریح رئیس‌جمهور، روزنامه‌های حامی دولت توضیح دادند هیچ تیتری در این باره نزنند و حتی برخی از آنها داخل خبر ویژه، این بخش از سخنان آقای روحانی را درج نکردند.

روزنامه‌های سازندگی، اعتماد، اطلاعات، جمهوری اسلامی، هفت صبح، دنیای اقتصاد، همشهری، ایران، آرمان، شرق و آفتاب یزد، از جمله روزنامه‌هایی بودند که ترجیح دادند این بخش از سخنان روحانی را در صفحه اول خود (و بعضا در صفحات داخلی و در متن خبر اظهارات روحانی) بازتاب ندهند. این طیف، مدت‌ها در شمار بزک‌کنندگان و تبلیغ‌کنندگان برجام بوده‌اند اما اکنون که حتی روحانی تصریح می‌کند سرانجام ‌آن، کلاه گذاشتن بر سر ایران بوده، حاضر نیستند واقعیت را به مردم بگویند.

دلجویی واقعی از مردم با تغییر سیاست‌های دولت ممکن است

اگر معاون اول رئیس‌جمهور واقعاً نگران فشار بر مردم است، باید سیاست‌گذاری‌های دولت به سمت حمایت از طبقات پایین تغییر جهت دهد.

وب‌سایت الف با اشاره به سخنان اخیر اسحاق جهانگیری نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور، در مراسم روز ملی صادرات گفت:«همواره باید برابر ملت ایران به‌ویژه طبقات ضعیف سر تعظیم فرود آوریم که این روزها را با صبر و تحمل، سختی‌ها را پشت‌سر گذاشتند و حاضر نشدند کمترین حرکتی که نشان دهد، کشور و نظام در معرض خطر قرار دارد از خود بروز دهند؛ آنها با سیلی صورت خود را سرخ نگه‌داشتند و کمر خم نکردند.»
به‌نظر می‌رسد اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور نوعی دلجویی نسبت به مردم محروم و مستضعف جامعه در پی اعتراضات بنزینی اخیر است. اتفاقاً باید گفت: بسیاری از حاشیه‌نشینان در مواجهه نابرابر با شرایط و سیاست‌های دولتی که میراث‌دار نگاه کارگزاران سازندگی در حکمرانی است کمر خم کرده‌اند.

وقتی تورم حتی مطابق آمارهای رسمی‌۴۰ درصد است انتظار می‌رود دولت گام‌های عینی و واقعی جهت کاستن از فشار بر طبقات متوسط و علی‌الخصوص محرومان جامعه بردارد. اما در سال‌های اخیر دولت تلاشی جهت بازتوزیع ثروت در جامعه به‌ دور از تنش‌های طبقاتی انجام نداده است. دولت در موارد بسیاری به توصیه‌های کارشناسان وقعی ننهاده و در نهایت تصمیمی ‌اتخاذ کرده که به ضرر تعداد بسیار بیشتری از مردم تمام شده است. در واقع سهل‌انگاری دولت (اگر نخواهیم نگاه بدبینانه‌ای داشته باشیم) در وضع و اجرای سیاست‌هایی که تنها به نفع اقشار ثروتمند و مرفه جامعه تمام می‌شود موجب ایجاد چالش و بحران شده است.

اگر معاون اول، واقعاًً به این گفته خود اعتقاد دارد، ضرورت دارد گفتمان حاکم بر سیاست‌گذاری‌های دولت حداقل اندکی به سمت مردم فقیر و مستضعف تغییر جهت دهد. این چرخش همان اتفاقی است که در دوران سازندگی نیز رخ داد و بعد از شورش‌های اسلامشهر، چهاردانگه و… جهت سیاست‌های دولت سازندگی از توسعه بدون ضابطه و به ضرر طبقات ضعیف جامعه اندکی تغییر پیدا کرد.

مثل فرقه رجوی رفتار می‌کند اما از روشنفکری دم می‌زند

همکار سابق نشریات زنجیره‌ای خطاب به محسن سازگارا از عناصر سرخورده مدعی براندازی نوشت: شما چه‌کاره‌اید که از خارج کشور دستور براندازی را به دیگران در ایران دیکته کنید؟!

احمد زیدآبادی که خود زمانی هم‌بازی تندروهای مدعی اصلاح‌طلبی بوده، در یادداشتی با انتقاد از سخنان سازگارا در شبکه دولتی انگلیس نوشت: «در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی، زمانی که اصلاح‌طلبان می‌پنداشتند جنبش اصلاحی روز به روز سنگرهای تازه‌ای را فتح می‌کند، اما من و محسن سازگارا کار آن را تمام‌شده می‌دانستیم، به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه زاهدان دو نفری به دیار سیستان و بلوچستان سفر کردیم. در طول مسیر و در هنگام سخنرانی، از ضرورت تنوع و تکثر فکری و سیاسی در جامعه، نیاز به ترویج فرهنگ تحمل و مدارا و تساهل و تسامح، تکیه بر عقلانیت و رأی و استقلال اندیشه آدمیان، به رسمیت شناختن دگراندیشی و حق آزادی عقیده و بیان و حتی حقِ «ناحق» بودن و نفی هرگونه سلطه‌جویی و اقتدارگرایی و تمامت‌خواهی و غیره کلی بحث به میان آوردیم.

اخیرا برحسب تصادف، پس از گذشت حدود 20 سال از آن مسافرت، محسن سازگارا را در تلویزیون بی‌بی‌سی دیدم که مشغول بحثی داغ بود، اما رفتار و گفتارش را شبیه قبل نیافتم. او با لحنی عصبی و تحکم‌آمیز و بی‌چون و چرا و بی‌برو برگرد و این است و جز این نیست، می‌گفت؛ فعالان سیاسی الّا و بلّا باید بین حمایت از نظام جمهوری اسلامی و براندازی آن یکی را برگزینند و گرنه خاموش باشند!»

زیدآبادی با بیان اینکه «خداوند را به عدد «موی بزهای قبیله کلب» شکر می‌کنم که در شرایط حاضر، من نام خود را از فهرست «فعالان سیاسی» خط زده‌ام و تحلیلگری گوشه‌نشینانه را پیشه کرده‌ام»، می‌نویسد: جنابعالی در این عالم هستی، چه موقعیت و جایگاه وجودی دارید که به دیگران امر و فرمان صادر می‌کنید و تکلیف مالایطاق بر دوش آنها می‌گذارید؟ شما حق دارید که برانداز و غیره باشید، اما این حق را از کجا آورده‌اید که منویات خود را به دیگران دیکته کنید؟

از این گذشته، من در عجب‌ و حیرتم که چرا ثمره آن همه بحث‌ها درباره ضرورت تکثر و مدارا و اختیار و انتخاب و غیره پس از دو دهه سر از این نقطه درآورده است؟

ممکن است آقای سازگارا بگویند که این نوع حرف زدن و دوقطبی کردن و سیاه و سفید ساختن و نور و ظلمت آراستن اقتضای انقلاب و انقلابی‌گری و براندازی و سقوط‌خواهی است. با این حساب مبارک باشد! دوستان ما پس از یک عمر روشنفکری و دفاع از ارزش‌های عصر روشنگری به فرهنگی رسیده‌اند که همیشه آن را دشمن دمکراسی و حقوق بشر معرفی می‌کردند؛ فرهنگی که سازمان مجاهدین خلق[منافقین] در پدید آوردن آن نقش بسزایی داشت و ظاهراً اکنون به طیف گسترده‌ای از نیروهای سیاسی بیرون از کشورتسری یافته است.

حالا فرض کنیم که تقّی به توقّی خورد و شما بر این سرزمین حاکم شدید. با این فرهنگ چه نوع دمکراسی را می‌خواهید پیاده کنید؟ وقتی که هنوز نه چیزی به بار و نه چیزی به دار است، افرادی گویی از جایگاه یَهُوه امر و فرمان می‌رانند، یعنی پس از به قدرت رسیدن، ناگهان تغییر ذائقه می‌دهند و مانند انسان‌های بزرگوار و رشدیافته انتخاب عموم را می‌پذیرند و به شکست احتمالی خود در انتخابات بی‌هیچ بحث و مجادله‌ای تن می‌دهند؟

معاریو: اسرائیل بسیار ضعیف‌تر از 46 سال قبل است

تحلیلگران و کارشناسان در تل‌آویو در این باره اتفاق‌نظر دارند که توان بازدارندگی اسرائیل نه‌تنها تحلیل رفته، بلکه به‌طور کلی بی‌اثر شده است و رژیم عبری نیاز مبرمی به احیای آن دارد.

به گزارش روزنامه رأ‌ی‌الیوم یوسی میلمان، از کارشناسان مسائل نظامی اسرائیل معتقد است که ضربات هوایی اسرائیل به سوریه نتوانسته است مانع از تمرکز ایران در این کشور شود. عاموس هرئیل، تحلیلگر روزنامه هاآرتص بر این عقیده است که مسکو برای توقف توسعه نفوذ ایران در خاورمیانه و به ویژه سوریه، اقدامی نکرده و وعده‌های روسیه عملی نشده است. در همین رابطه، روزنامه معاریو، به نقل از یکی از فرماندهان سابق ارتش اسرائیل می‌نویسد: شرایط امنیتی اسرائیل از زمان جنگ اکتبر 1973 بسیار ضعیف‌تر شده؛ چرا که حمایت از آینده ساکنان اسرائیل اهمیتی برای سیاستمداران ندارد و آنها تنها به حفظ موقعیت خود توجه دارند. از سوی دیگر، یوآف لیمور، تحلیلگر مسائل نظامی و امنیتی، در روزنامه اسرائیل هیوم می‌نویسد: برنده اصلی تحولات اخیر، حماس بوده است؛ به این دلیل که با کمترین هزینه و تنها با شلیک چند موشک، توانست خسارت‌هایی را به شهرک‌های اسرائیل وارد کند؛ گذشته از اینکه حماس موفق شد تصویری که در گذشته در مورد توان بازدارندگی صهیونیست‌ها در اذهان بود را به کلی تغییر دهد و این، نکته بسیار مهمی در خاورمیانه است. لیمور تاکید می‌کند دستاورد بزرگ حماس، با شلیک موشک «کورنت»، به اتوبوس حامل نظامیان اسرائیلی، محقق شده و هدف از آن، رساندن پیام قدرتمندی این جنبش، به گوش مسئولان رژیم صهیونیستی بوده است.

شنیدن حرف مردم یعنی پولی کردن صندلی اتوبوس‌ها

ارگان‌ شهرداری تهران به جای انتشار گلایه‌های مردم نسبت به سوءمدیریت در این ارگان و انعکاس پاسخ مدیران شهرداری، همچنان می‌گوید که باید صدای مردم معترض را بشنویم(!)

همشهری در یادداشتی نوشت: در دی ماه 96 در شهرهای مختلف کشور و در اعتراض به شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی مانند بیکاری، گرانی، فقر و تبعیض شاهد ناآرامی‌هایی بودیم که طبقات پایین جامعه و اقشار کمتربرخوردار به لحاظ اقتصادی را درگیر خود کرد. در همین روزهای اخیر هم به‌دنبال افزایش نرخ بنزین، التهاب و اعتراضی مشابه بر اساس همان دغدغه‌ها در کشور شکل گرفت که نشان می‌دهد برخلاف انتظار، مسئولان هنوز صدای برخاسته از دی‌ماه 96 را نشنیده‌اند یا لااقل برای رفع ریشه‌های آن مشکل فکری نکرده‌اند. این روزنامه در عین حال آمار قابل تاملی از اولویت‌های مردم را منتشر کرد که خلاف سیاسی‌کاری‌های مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال است: در همان مقطع و بعد از آن اعتراضات، موسسه ایسپا نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که مشکلات کشور و مطالبات جامعه را به روشنی نشان داده و صورت مسئله و مشکلی را که باعث می‌شود علاوه بر نارضایتی مردم،‌ دشمنان کشور هم دندان طمع خود را تیز کنند در برابر مسئولان و تحلیلگران دولتی قرار می‌داد.

در آن نظرسنجی‌ 69 درصد از پرسش‌شوندگان بهبود شرایط اقتصادی و 30 درصد نیز رفع فساد مالی و اداری را به عنوان خواسته اصلی خود معرفی کرده‌ بودند. 21 درصد، از بی‌عدالتی شکایت داشتند و 64 درصد خواهان اصلاحات جدی در روند اداره کشور بودند. بیش از 80 درصد گرانی، بیکاری و برطرف شدن گرفتاری‌های اقتصادی را به‌عنوان مطالبه اصلی خود بیان کرده بودند. اما این روزها و با نگاهی به وضعیت کشور و شرایط زندگی مردم و همچنین دلایل شکل‌گیری اعتراض‌های اخیر،‌ گویا نه فقط صدای مردم شنیده نشده بلکه با اصرار بر تداوم روندهای گذشته، ظاهرا مشکلات مردم هم به رسمیت شناخته نشده یا حداقل جدی بودن آن برای مسئولان و مدیران فوریتی ندارد.

یادداشت ارگان‌ شهرداری در حالی است که دیروز مدیرعامل اتوبوسرانی تهران از احتمال پولی کردن و فروش صندلی‌های اتوبوس خبر داد!! پیش از این هم برخی مدیران شهرداری و شورای شهر، مدعی لزوم دریافت عوارض از خودروها به خاطر تردد در بزرگراه‌های شهر شده و گفته بودند با پولی کردن اداره شهر، باید مشکل مهاجرت و حاشیه‌نشینی را حل کرد.

یادآور می‌شود انتشار حرف‌های قلنبه سلنبه از سوی ارگان‌ شهرداری در حالی است که شهرداری شبه‌اصلاح‌طلب در دو سه سال اخیر و در هر دو نوبت بارش برف در زمان شهرداری نجفی و حناچی، با غافلگیری و انسداد بزرگراه‌ها و گرفتاری مردم در معابر مواجه شد. اما متاسفانه توضیح درخوری به مردم داده نشد و غافلگیری قبلی، درس عبرتی برای جبران مشکل و جلوگیری از تکرار آن نشد.

بگو «انتخابات مهندسی‌شده» و 6 سال بی‌تدبیری را بپوشان!

روزنامه جمهوری اسلامی که در آن سال حامی هاشمی رفسنجانی بود و سپس به تدریج به مدعیان تندرو اصلاحات نزدیک شد، در یادداشتی نوشت: واژه «مهندسی انتخابات» در سال 84 و انتخابات ریاست جمهوری نهم از زبان چند نفر از چهره‌های شاخص اصول‌گرا برای نخستین بار مطرح شد. اینکه در عمل چگونه این مهندسی اعمال شد و متولی آن چه افراد و نهادهایی بودند، کاملا روشن نیست ولی هرچه بود حاصل کار، ریاست جمهوری احمدی‌نژاد شد.

این روزنامه می‌افزاید: نگاهی به صحنه انتخابات پیش‌رو و نحوه ثبت‌نام بعضی افراد به ویژه در شهرستان‌ها که با ساز و دهل و لشکرکشی همراهان صورت گرفته، خلاف قانون و تبلیغات زودهنگام است و باید با آن برخورد شود ولی یک تحلیلگر سیاسی را به سمت و سوی نقشه راه برای مهندسی انتخابات هدایت می‌نماید که هدف آن تشکیل مجلس با اکثریت مطلق یک جناح و در پی آن انتخاب یک رئیس‌جمهور مثل احمدی‌نژاد

اما ارتقاء داده شده، خواهد بود.

تحلیل این روزنامه از جهات مختلف، سست و آشفته است.

اولاً کسانی می‌توانند منتقد سزاواری برای احمدی‌نژاد باشند که پای حمایت رئیس دولتی به مراتب ضعیف‌تر نبوده باشند؛ دولتی که تورم 43 درصد، کاهش ارزش پول ملی، رکود شدید تولید، پنج برابر شدن حجم نقدینگی، افزایش ضریب جینی (شکاف طبقاتی) و… سر سفره مردم گذاشته و از آن طرف، بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای را به خاطر اعتماد به شیطان بزرگ از بین برده است.

ثانیاً انتخابات سال 84 چگونه مهندسی شده بود که تا پایان رقابت، 3 نامزد منتخب جریان اصولگرا شامل لاریجانی، قالیباف و احمدی‌نژاد در گود انتخابات باقی ماندند؟! و هر کدام طرفداران و حامیان جدی داشتند؟! و انتخابات هم به دور دوم کشیده شد.

ثالثاً اصلا مهندسی انتخابات یعنی چه؟! یعنی به خاطر شدت علاقه مدیر روزنامه مورد بحث به مرحوم هاشمی، باید او پیروز می‌شد و چون احمدی‌نژاد با فاصله 7 میلیون رأی (17 میلیون در برابر 10 میلیون رأی) پیروز شد، باید بی‌اخلاقی کرد و انتخابات را زیرسؤال برد؟! در واقع آن رأی، حاصل نارضایتی مردم از 16 سال حضور اشرافی مدعیان اصلاحات و سازندگی در دولت بود.

رابعاً، شرعاً و منطقاً باید براساس سند و مدرک ادعایی را مطرح کرد. این عبارت یعنی چه: «در عمل چگونه این مهندسی اعمال شد و متولی آن چه افراد و نهادهایی بودند، کاملا روشن نیست؟!»

خامساً در حالی که هنوز اول ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس است یک تحلیلگر خردمند اگر خردمند باشد، چگونه به خود اجازه می‌دهد مدعی «مهندسی انتخابات» شود؟ بله حامیان دولت و اکثریت مؤتلف با آن در مجلس طبیعی است که به خاطر بدعملی مفرط و افتادن از چشم مردم، واگذاری مجلس و دولت بعدی را پیش‌بینی کنند. اما چرا نتیجه طبیعی جفا و دهن‌کجی مردم را مهندسی انتخابات می‌خوانند و نمی‌گویند که در فصل درو، نگران کاشته خویش هستند.

«خرمن سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو.»

ایران

تکذیب ادعای بازداشت بسیجیان

خبر اول اینکه، خبرگزاری فارس به نقل از 4 مرجع ادعای بی‌بی‌سی فارسی را رد کرد. بی‌بی‌سی فارسی در خبری به نقل از منابع مطلع ادعا کرده بود که وزارت اطلاعات ایران در اوایل هفته گذشته بیش از ١٠ عضو بسیج را به علت آنچه دخالت در سرکوب اعتراضات اخیر خوانده، بازداشت کرده است. اما خبرگزاری فارس از چهار مرجع قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان اطلاعات سپاه پیگیری لازم را به عمل آورده که هر چهار مرجع این خبر را تکذیب کردند. وزارت اطلاعات هم در بیانیه ای این ادعای بی بی سی را تکذیب کرده است. سردار محمد کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله هم به تسنیم گفته است: بنده به عنوان مقام مسئول می‌گویم که حتی یک مورد هم نبوده که نیروهای وزارت اطلاعات بخواهند برخوردی با نیروهای بسیج داشته باشند.

نامه احمد توکلی به محمدرضا عارف

خبر دیگر اینکه، احمد توکلی، از چهره‌های اصولگرا در نامه‌ای به محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خواسته که اصلاح‌طلبان نسبت به حوادث آبان ماه اعلام موضع صریح داشته باشند. به گزارش تسنیم، در بخشی از این نامه آمده است: در این ماجرا، تفکیک ماهیت اعتراض به یک تصمیم، از آشوب و اغتشاش، وظیفه‌ای ملی و انقلابی را فراروی همه میهن‌دوستان و انقلابیون صادق، بویژه نخبگان سیاسی و اجتماعی قرار داد… اما هزاران افسوس که برخی از افراد مدعی، برخلاف محکمات صریح مکتب امام خمینی(ره) و هشدارها و اصرارهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مقتضای عقل سلیم و تعهدات انقلابی و ملی و قانونی، به جای اعلام تبری، بازهم همصدایی با دشمن را ترجیح دادند؛ مانند دو نامزد انتخابات سال 88 و برخی از فعالان سیاسی طرفدارشان که به نوعی در توجیه شرارت‌ها و خسارت‌ها کوشیدند و جفاکارانه، مستقیم یا غیرمستقیم، نظام اسلامی را به عنوان عامل هدردادن جان و مال مردم قلمداد کردند. توکلی افزوده: جناب آقای دکتر عارف! اینک، بار مسئولیت زدودن ساحت اصلاح‌طلبان واقعی از بدلی در مقابل این حادثه تلخ بر دوش امثال جنابعالی است. عنایت دارید که عوامل خشم مردم برطرف نشده است. ماجرا دفع شده است، نه رفع! و دشمن غدار خونریز، مترصد فرصت می‌ماند. پس وحدت همه کسانی که دل‌شان برای اسلام و ایران و مردم می‌تپد، ضروری است، چه این طرفی باشد، چه آن طرفی و چه اکثریت ملت ایران که از این دسته‌بندی‌ها برکنارند.

پروژه تبدیل کاربری فردو متوقف شده

دست آخر اینکه، شرکت دولتی روس اتم پنجشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پروژه خود برای تبدیل کاربری تأسیسات «فردو» را به دلیل موضوع مرتبط با آغاز غنی‌سازی اورانیوم در این سایت به حالت تعلیق درآورده است. به گزارش ایسنا، در اطلاعیه روس اتم آمده است: غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند در یک مکان یکسان انجام شود. از این رو، اجرای پروژه مربوطه در حال حاضر از نظر فنی غیرممکن است.

خراسان

عصبانیت کشور همسایه از برخی تجار

یک نهاد مسئول دولتی در نامه روزهای اخیر خود به تعدادی از نهادها و تشکل های فعال در حوزه صادرات، متذکر شده طبق گزارش های رسیده از سوی یکی از کشورهای همسایه که مراودات تجاری زیادی با ایران دارد، برخی تجار و صادرکنندگان ایرانی با کم اظهاری، ارسال برخی کالاهای ممنوعه و نداشتن اسناد بهداشتی، به صورت مکرر مقررات آن کشور را نقض می کنند که موجب اعتراض آن ها شده و با توجه به اهمیت موضوع، باید توجه بیشتری به رعایت ضوابط قانونی صورت بگیرد.

بانک های دولتی از بخش خصوصی چه اموالی گرفته‌اند؟

با توجه به تداوم برنامه های دولت برای شفاف سازی اموال موجود که در اختیار بانک های دولتی قرار دارد، یک مقام مسئول در ابلاغیه‌ای به مدیران عامل بانک های دولتی همچون سپه، ملی و کشاورزی، از آن ها خواسته است به شناسایی، احصا و اعلام اموال منقول و غیرمنقول آن نهاد که از طریق بخش خصوصی یا دیگر بخش های غیر دولتی در اختیار بانک قرار گرفته اقدام و نتیجه را به صورت کامل و جامع برای تهیه یک بانک اطلاعاتی به دولت اعلام کنند.

آرمان

پدر شدن یک ملی‌پوش

کریم انصاری‌فرد، مهاجم تیم‌ملی فوتبال ایران هم به صف سایر ملی‌پوشانی پیوست که پدر شده‌اند. وی که این روزها در قطر و در لیگ ستارگان این کشور بازی می‌کند، با گذاشتن تصویری در اینستاگرام اعلام کرد که دخترش به نام سرینا به دنیا آمده است. کریم انصاری‌فرد هم به صف پدرهای ملی‌پوش تیم ملی اضافه شد.

تکذیب دستگیری تعدادی بسیجی

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای ادعای بی‌بی‌سی مبنی بر دستگیری تعدادی بسیجی در اغتشاشات را تکذیب کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت اطلاعات خبر رسانه معاند بی‌بی‌سی درخصوص دستگیری تعدادی از بسیجیان را تکذیب کرد. بی‌بی‌سی در گزارشی مدعی شده بود در جریان اغتشاشات آبان ماه ۹۸ تعدادی از بسیجیان توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند.

برنامه‌ای برای جانشینی لاریجانی ندارم

مسعود پزشکیان در زمان ثبت نام برای مجلس یازدهم در فرمانداری تبریز گفت: برنامه‌ای برای ریاست قوه مقننه و نبود آقای لاریجانی ندارم. اینکه در مجلس یازدهم لاریجانی نیست، موضوع مهمی نیست زیرا مگر لاریجانی چی بود که اگر نباشد چیزی فرق کند و البته این شامل حال همه ما هم می‌شود زیرا این افراد نیستند که اثرگذارند بلکه رفتار و عملکرد آنهاست که اثر دارد.

مرگ عامل شهادت ۱۳ پلیس در کویر طبس

شرور سابقه‌دار که سال ۱۳۸۸ در «کویر طبس» ۱۳ تن از ماموران نیروی انتظامی را به شهادت رسانده بود، به هلاکت رسید. میزان نوشت؛ پس از هشت ماه کار اطلاعاتی پلیس استان کرمان، ۲ تن از اشرار سابقه‌دار که سال ۸۸ در کویر طبس منطقه دیهوک، ۱۳ پلیس را به شهادت رسانده بودند، در «کویر فهرج» شناسایی شدند و به هلاکت رسیدند. بنابر این گزارش یکی از این اشرار «ولی‌داد شه‌بخش» نام دارد که در آن حادثه به فجیع‌ترین شکل ممکن، ماموران را به شهادت رسانده بود.

گرانی بنزین چه ربطی به چونه نان دارد؟

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه متأسفانه ایمن‌سازی اقتصادی نداریم، گفت: بنزین گران شده چه ربطی به چونه نان دارد که نان کوچک‌تر شود؟ مدیران جامعه روی مساله بایستند. اینکه برخی بگویند دچار گرانی هستیم بیخود می‌گویند، این چه حرفی است؟ شما نمی‌توانید مدیریت کنید، باید باید، با این نرخ‌ها ایمن‌سازی اقتصاد معیشتی در جامعه بهم می‌خورد و اگر این موضوع بهم خورد برای دشمن موج ایجاد می‌شود.

طرح سرا یعنی گریه کردن بر قبر بی‌جنازه

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران گفت: به‌عنوان سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از آقای لاریجانی دعوت می‌کنم تا برای انتخابات مجلس ثبت نام کنند. مجلس آینده باید ملی باشد نه انقلابی. طرح سرا مثل گریه کردن سر قبری است که درآن جنازه‌ای وجود ندارد. رای من به این طرح منفی بوده است. پیام نیامدن آقای باهنر، آقای لاریجانی و… خیلی پیام خطرناکی است و من نمی‌دانم چرا جامعه سیاسی ایران متوجه این فاجعه نیست.

پاسخ به اظهارات واعظی و ربیعی

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس درباره‌ اظهارات خود در جمع دانشجویان درباره اصلاح قیمت بنزین توضیح داد. مطهری در پاسخ به اظهارات واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و ربیعی سخنگوی دولت گفت: «حرف من این بود که از یک طرف اصلاح قیمت بنزین برای جلوگیری از واردات بنزین و نیز قاچاق بنزین ضروری بود و از طرف دیگر دولت و مجلس در حل این مساله تعلل می‌کردند و آن را جدی نمی‌گرفتند. مقام رهبری پیگیر بودند که این مساله حل شود و بالاخره با پیشنهاد دولت و تصویب سران قوا به این شکل نامناسب مصوب شد و به شکل تاسفباری اجرا شد.

کودک آزاری در صدر تماس‌ها

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد همچنان کودک‌آزاری رتبه اول تماس‌های مردم با اورژانس اجتماعی (۱۲۳) است. وی به تماس‌های مربوط به کودک‌آزاری اشاره کرد و گفت: «حدود ۲۵ درصد از تماس‌های کلی با اورژانس اجتماعی مربوط به حوزه کودک‌آزاری است.» وی با اعلام اینکه در سال ۹۷ حدود ۲۴۰۰ زن خشونت دیده در خانه‌های امن بهزیستی پذیرش شده‌اند، اظهارکرد: «۷ خانه امن دولتی و ۲۳ خانه امن غیردولتی در کل کشور برای رسیدگی به زنان خشونت دیده و ارائه خدمات به آنها در کل کشور فعال است، اما پاسخگوی نیازها در این بخش نیست.»

انصراف مجری معروف صداوسیما

احسان کرمی اعلام کرد تا زمانی که رویکرد صداوسیما نسبت به فرهنگ، هنر و هنرمندان تغییر نکند، با صداوسیما همکاری نخواهد کرد. احسان کرمی هم به جمع معترضان به رویکرد فعلی صداوسیما در قبال هنرمندان پیوست. او در این باره نوشت: رویکرد فعلی سازمان صداوسیما نسبت به فرهنگ، هنر و هنرمندان که تقریبا هیچ انطباقی با آموزه‌های فرهنگی و اخلاقی ملی و مذهبی ایرانی ندارد، سبب شده است تا تغییر این وضع انصراف خود را از همکاری با آن سازمان اعلام کنم. ضبط احتمالی سری جدیدی از «کلاه قرمزی» از این تصمیم مستثنی خواهد بود.

بازداشت 31 لیدر اعتراضات کازرون

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: ۳۱ نفر از لیدرها و عاملان اصلی اغتشاشات آبان ماه ۹۸ در شهرستان کازرون دستگیر شده‌اند. سردار سرتیپ دوم رهام ‌بخش‌حبیبی افزود: تعدادی از مخلان نظم و امنیت عمومی با سوءاستفاده از اعتراضات مردمی در پیوند با طرح سهمیه‌بندی بنزین، اقدام به آتش زدن اموال و اماکن عمومی و دولتی در شهرستان کازرون کرده‌اند که شناسایی و دستگیری آنها به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت عمومی این شهرستان قرار گرفته است. وی بیان کرد: ماموران پس از انجام یکسری کارهای تخصصی و اطلاعاتی، ۳۱ نفر از لیدرها و عاملان اصلی این اغتشاشات را شناسایی کرده و آنها را در عملیات‌های جداگانه دستگیر کرده و به دستگاه قضایی تحویل داده‌اند.

روحانی امسال قید روز دانشجو را زد

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر این که رئیس‌جمهور روز دانشجو برنامه عمومی با دانشجویان ندارد گفت: تاکنون هیچ برنامه‌ای از سوی دفتر رئیس‌جمهور به مناسبت روز دانشجو اعلام نشده است و امروز رئیس‌جمهور هیچ جلسه عمومی با دانشجویان ندارد. غفاری در خصوص برخی اخبار در مورد درخواست دفتر رئیس‌جمهور به منظور برگزاری برنامه ۱۶ آذر در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی از وزارت بهداشت تصریح کرد: این خبر صحت ندارد و هنوز برنامه‌ای از سوی دفتر ایشان به وزارت علوم یا بهداشت اعلام نشده است.

بستری شدن مجری معروف

مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان به دلیل عارضه قلبی در بیمارستانی در تهران بستری شده است. وی عنوان داشت که به دلیل عارضه گرفتگی عروق در بیمارستان بستری شده است و مداوا روی وی ادامه دارد. در حال حاضر بخشی از مشکل وی توسط پزشکان مترفع شده است و در روزهای آتی نیز برای ادامه معالجه در بیمارستان خواهد ماند. رحماندوست تنها شاعر و نویسنده ایرانی به شمار می‌رود که بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب در شمارگان میلیونی منتشر کرده‌ و بسیاری از آثار وی در کشورهای مختلف ترجمه و منتشر شده است. برای این شاعر و نویسنده سلامتی و بهبود روزافزون را آرزومندیم.

کلاهبرداری با عکس مقامات

مسئول روابط عمومی سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان گفت: ضابطان قضائی این نهاد، کلاهبردار حرفه‌ای را که با نام جعلی سردار عابدی در ازای دریافت پول با وعده استخدام در مراکز نظامی و اداری از اشخاص کلاهبرداری می‌کرد، شناسایی و دستگیر کردند. سرهنگ علی قومیان افزود: این سردار قلابی با وعده استخدام در نهادهای نظامی و اداری، معافیت از خدمت سربازی و حل و فصل دعاوی قضائی با استفاده از جعل عکس با مقامات ارشد نظام شامل کشوری و لشگری با اغوای اشخاص در ازای دریافت پول اقدام به کلاهبرداری می‌کرد. وی گفت: اگر شخصی مورد سوءاستفاده این کلاهبردار قرار گرفته می‌تواند، برای شکایت به دادسرای خمینی شهر مراجعه کنند.

بهروز نعمتی اصلاح‌طلب شد

بهروز نعمتی پس از ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد یا خیر؟ گفت: بله، برخی از اصلاح‌طلبان ممکن است به این موضوع انتقاد داشته باشند، اما تصور می‌کنم اگر مشکلی پیش نیاید در همان لیست اصلاح‌طلبان قرار خواهم گرفت. وی افزود: بعد از انتخابات مجلس دهم دوستانی که نتوانستند در این مجلس حاضر شوند و رای لازم را کسب کنند به دنبال این بودند که از همان روز اول، مجلس را ناکارآمد نشان دهند. نماینده تهران در مجلس بیان کرد: از آن کمیته ۷ نفره‌ای که در این زمینه تشکیل دادند بگیرید تا جایی که رسید به سخنرانی‌ها و موضوعات مختلف و این مجموعه از هیچ موضوعی فروگذار نکردند. این طیف هنوز به دنبال آن هستند که مجلس را ناکارآمد نشان دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.