تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
کد خبر : 12128

وحشت مشترک آمریکا و اروپا از توان موشکی ایران

وحشت مشترک آمریکا و اروپا از توان موشکی ایران

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ – ۲۳:۴۷ وحشت مشترک آمریکا و اروپا از توان موشکی ایران

موشک ایرانی

تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) در اقدامی خصمانه و در راستای رویکرد ضدایرانی آمریکا علیه برنامه موشکی ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشتند.

به گزارش مشرق، چهارشنبه هفته گذشته، انگلیس، فرانسه و آلمان در اقدامی خصمانه علیه برنامه موشکی ایران به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشتند.

بیشتر بخوانید:

بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، در این نامه ادعا شده است که برخی از مدل‌های موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کرده، «ناهمخوان» است.

این سه عضو اروپایی برجام در نامه‌ای که میان اعضای شورای امنیت توزیع شده، به گوترش توصیه کرده‌اند که در گزارش بعدی خود در مورد برنامه موشکی ایران، این موشک‌ها را با تضاد با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ توصیف کند.

این کشورها پیش از این هم ادعای مشابهی را مطرح کرده بودند، اما به دلیل عدم انطباق آن با متن قطعنامه نتوانسته بودند شورا را به صدور قطعنامه یا بیانیه راضی کنند.

موضع‌گیری مجدد فرانسه

پس از نامه‌نگاری گستاخانه تروئیکای اروپایی، دولت فرانسه پنج‌شنبه هفته گذشته بار دیگر علیه برنامه موشکی ایران موضع گرفت و مدعی شد که برخی موشک‌های ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد «ناهمخوان» هستند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «آگنس فون در مول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری هفتگی در مورد برنامه موشکی ایران گفت: ما بارها از موضوع فعالیت‌های بالستیک ایران که با تعهدات این کشور ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همخوان نبوده و تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است، نگرانی شدید خود را ابراز کرده‌ایم.

لازم به ذکر است که «کریستوفر برگر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان در نشست خبری در برلین ادعا کرد که اقدامات اخیر ایران در کاهش تعهدات برجامی برای آلمان غیرقابل قبول است.

دروغ مذبوحانه

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به نامه اتهام‌آمیز سه کشور اروپایی به سازمان ملل علیه ایران واکنش نشان داد.

به گزارش فارس، ظریف در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:«جدیدترین نامه تروئیکای اروپایی به دبیرکل سازمان ملل، دروغ مذبوحانه‌ای است تا بی‌کفایتی بدبختانه خودشان در اجرای حداقلی‌ترین تعهدات ذیل برجام را لاپوشانی کنند».

وی با به ‌اشتراک گذاشتن تصاویری از ابطال قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تصویب برجام در این شورا، ادامه داد: «اگر تروئیکای اروپایی اندکی اعتبار جهانی می‌خواهد، می‌توانند با اعمال حق حاکمیتی و اختیارات خود به جای تسلیم شدن در برابر قلدری آمریکا، شروع کنند».

روی تصویر قطعنامه باطل شده ۱۹۲۹ شورای امنیت که در توئیت ظریف درج گردیده، نوشته شده است: «قطعنامه ۱۹۲۹ مرده است، فارغ از اینکه چقدر آمریکا عاشق آن بود». و روی تصویر قطعنامه ۲۲۳۱ (تصویب برجام در شورای امنیت) نوشته شده است: «[این قطعنامه] معتبر است، فارغ از انزجار و اعتراض آمریکا».

به گزارش خبرگزاری‌ها، نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای که در تاریخ ٢٦ نوامبر (٥ آذر) به دبیرکل سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران ارسال کرده تصریح کرده است: قطعنامه ٢٢٣١ ایران را از توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی منع نمی‌کند.

مأموریت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی

بعد از نامه سه کشور اروپایی به سازمان ملل علیه ایران، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از همکاری با آنها جهت ارائه مدارک ادعایی از نقض توافق هسته‌ای توسط ایران به شورای امنیت خبر داد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با صدور ابلاغیه‌ای، دفتر خود را مأمور کرد تمام مدارکی را که از نقض توافق هسته‌ای توسط ایران دارند به شورای امنیت سازمان ملل جهت بررسی شدن در جلسه کمیته ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) ارائه کنند.

کاتص در این ابلاغیه با ‌اشاره به نامه‌ای که سه کشور اروپایی در متهم کردن ایران به ساخت موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک اتمی به سازمان ملل نوشتند، گفت:«ما عمیقا از نامه‌ای که فرانسه، آلمان و انگلیس ارسال کردند، متشکر هستیم، [نامه‌ای که در آن] تاکید کردند ایران در حال ساخت تسلیحات اتمی و در نقض جدی تصمیمات شورای امنیت است».

همصدایی آمریکا و اروپا

همزمان با ارسال نامه ضدایرانی تروئیکای اروپایی به رئیس‌سازمان ملل، «رابرت او براین»، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه خبری فاکس‌نیوز در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد که ایران بایستی برنامه موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه آیا فکر می‌کند اقدام واشنگتن در اعزام هزاران نیرو به منطقه توانسته ایران را مهار کند، در ادعایی مضحک گفت: امیدواریم اینطور باشد. ما یک کارزار فشار حداکثری علیه ایران ایجاد کرده‌ایم و لازم است این کشور اقداماتی انجام دهد.

او براین در ادامه مدعی شد:ایران باید برنامه موشک بالستیک خودش را متوقف کند، باید برنامه هسته‌ای خودش را متوقف کند، گروگان گرفتن شهروندان غربی را کنار بگذارد. آنها اگر می‌خواهند وارد اجتماع کشورهای بین‌المللی شوند باید چندین کار انجام دهند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت ایران تا زمانی که دنبال برنامه هسته‌ای خودش یا درصدد «راه‌اندازی انقلاب» در کشورهای منطقه باشد نمی‌تواند به اجتماع کشورهای بین‌المللی ملحق شود.

نامه گستاخانه تروئیکای اروپایی و ادعای مضحک مقام آمریکایی درباره توان موشکی ایران، مصداق دیگری از همصدایی آمریکا و اروپا علیه ایران است.

پیش از این برخی دولتمردان و فعالین اصلاح‌طلب بارها مدعی شده بودند که برجام میان آمریکا و اروپا شکاف ایجاد کرد. این در حالی است که مقامات آمریکایی و سران تروئیکای اروپایی بارها تاکید کرده‌اند که در مواجهه با ایران دارای هدف مشترک هستند و فقط روش‌های آنها در رسیدن به این هدف با یکدیگر متفاوت است.

گستاخی جنایتکاران آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان سابقه تجهیز صدام به سلاح شیمیایی و حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی و همچنین تجهیز و حمایت از گروهک تکفیری تروریستی داعش و تجهیز و حمایت از آل‌سعود در جنایت علیه مردم یمن و…را در کارنامه خود دارند.

حالا این جنایتکاران در اقدامی گستاخانه، مدعی شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران باید توان دفاعی خود را کنار بگذارد.

وحشت از توان موشکی ایران

واکنش تروئیکای اروپایی و آمریکا به توان موشکی ایران، نشان دهنده وحشت طرف غربی از توان نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیروهای مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آنها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

در روزهای گذشته روزنامه رأی‌الیوم در گزارشی نوشته بود:رژیم صهیونیستی به شکل آشکار اعتراف کرد سامانه‌ای برای رهگیری موشک‌های جدید ایران ندارد.

«افرائیم سنیه» معاون سابق وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چندی پیش در مقاله‌ای در روزنامه «هاآرتص» مهم‌ترین تهدید علیه اسرائیل را موشک‌های جدید ایران توصیف کرد و افزود: این موشک‌ها چند برابر سریع‌تر از نور حرکت می‌کنند و اهداف و مسیر آنها قابل پیش‌بینی نبوده و سامانه‌های ضد موشکی کنونی قادر به رهگیری آنها نیست. آنها تهدید بزرگی هستند.

سنیه افزود: اسرائیل همچنان تلاش می‌کند سامانه‌ای ضد موشکی ایجاد کند چرا که بدون داشتن چنین سامانه‌ای، بی‌دفاع خواهد ماند.

«یوزی رابین» پدر موشکی رژیم صهیونیستی چندی پیش در ستایش از توان موشکی ایران و ساخت قطعات جدید گفته بود: حرکت به سمت طراحی بومی به جای کپی کردن از دیگران، نشانگر اعتماد به نفس ایرانی‌هاست.

واکنش ضعیف وزارت خارجه

متاسفانه وزارت خارجه در اقدامی مسبوق به سابقه، واکنش بسیار ضعیفی به گستاخی تروئیکای اروپایی نشان داده است. دستگاه دیپلماسی در واکنش به اقدام خصمانه اروپا صرفا به توئیت‌زنی بسنده کرده است.

یکی از نقاط ضعف جدی سیاست خارجی دولت روحانی، قصور و تقصیر در اجرای «اقدام متقابل» است. همین رویکرد غلط موجب شده است تا اروپای بدهکار در برجام، ژست طلبکار به خود گرفته و نقشه شوم برجامیزه کردن دیگر مولفه‌های قدرت ایران را در سر بپروراند.

نشست کمیسیون برجام

روز جمعه نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و ‌انگلیس) در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شد. این نشست بعد از حدود سه ساعت پایان یافت.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشتند.

گفتنی است تا پیش از این نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار می‌شد که در پی تهدید هیئت ایرانی به عدم شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، محل این نشست تغییر یافت.

یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده کشورمان به خبرنگاران اطلاع داد: با توجه به اعطای مجوز به گروهی از هواداران گروهک‌های تجزیه‌طلب و ضدانقلاب به منظور تجمع در برابر هتل پله کوبورگ و ایجاد اخلال و مزاحمت در روند برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، هیئت ایرانی تهدید به ترک محل مذاکرات و عدم شرکت در نشست کمیسیون مشترک کرد که نهایتا با پادرمیانی اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، محل برگزاری این نشست تغییر یافت.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی روز جمعه روایت روسیه از نتایج به دست‌آمده در این نشست را تشریح کرد.

اولیانوف در توئیتر نوشت: آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام در سال ۲۰۱۹ این را به اثبات رساند که علی‌رغم همه مشکلات و اختلافات، شرکت‌کنندگان در این نشست در حمایت از برجام و تعهد به آن متحد هستند. این جمع‌بندی اصلی است که از رایزنی‌های امروز به دست آمده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز مدعی شده بود کشورهای اروپایی عضو برجام قرار است در جلسه کمیسیون مشترک در وین ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه، در صورت برداشتن گام‌های برجامی بیشتر از سوی ایران تهدید کنند.

با این حال، نماینده چین بعد از پایان نشست کمیسیون برجام گفت فعال کردن این ساز و کار به نفع هیچ کسی غیر از آمریکا نیست.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از تحلیلگران بین‌المللی نوشت که احتمال توسل کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به مکانیسم ماشه در جلسه کمیسیون مشترک برجام بسیار کم است.

کارشناسان می‌گویند اگر سازمان ملل تحریم‌های لغو شده ذیل برجام را علیه ایران احیا کند و توافق به طور کامل فرو بپاشد، آنگاه ایران نیز می‌تواند از معاهده منع ‌اشاعه تسلیحات اتمی (اِن.پی.تی)‌ خارج شود.

برخی منابع خبری اعلام کردند که در پایان نشست کمیسیون برجام در وین، مکانیسم ماشه فعال نشد و به ایران فرصت داده شد.

متاسفانه به دلیل انفعال وزارت امور خارجه در مقابل بی‌عملی طرف اروپایی در برجام، جای طلبکار و بدهکار عوض شده است.

اکنون ایران در برجام طلبکار است و آمریکا و اروپا جزو بدهکارها در برجام هستند. مسئله اصلی اکنون بی‌عملی طرف غربی در اجرای تعهدات است. اما با این وجود، اعضای اروپایی برجام، فرصت دادن به ایران را به عنوان نتیجه نشست و «لطف به ایران»! جا می زنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.