تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
کد خبر : 111033

لیلاکوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان

لیلاکوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان

منطقه ییلاقی لیلاکوه یکی از مناطق گردشگری و زیبای شمال ایران است که در نزدیکی شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد و همه ساله مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

منطقه لیلا کوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده و به خاطر وجود قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراهای متعدد در مسیر و کوهپایه‌ها، امروزه تبدیل به قطب قلیان‌سرای استان گیلان شده است که معروف‌ترین آن قهوه‌خانه دیشلمه می‌باشد.
لیلاکوه یا به گفته اهالی محلی لیله کوه، منطقه ای است در نزدیکی شهر لنگرود در استان گیلان در شمال ایران و یک منطقه توریستی و گردشگری زیباست که هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 لیلاکوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان برخی هم معتقدند ، لیلا کوه برگرفته از نام« لیاشاه» می‌باشد. لیاشاه ، مترادف با واژه‌های اسمی دخترانه‌ی « لکو شاه» ، یا پادشاه دختران و یا «شاه دختر» ، است . برخی هم « لیاشاه» را دختر یکی از پادشاهان باستانی شرق گیلان می‌شناسند، که دلاوری هایش در نبرد با اعراب هنوز هم در کتاب‌های تاریخ به یادگار مانده است .

علی آباد، ملات و کومله و بعد زیبائی‌های آن طرف کوه لیله کوه یعنی اطاق ور (اطاقور) و در نهایت خرما بهشت پنهان ایران را یک جا جمع کرده اند. مسحور شدگان آن خطه بسیارند، کوه‌های سر سبز شالیزار و رودخانه پر از ماهی همه در کنار هم جمع اند.
مسیر لیلا کوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست ،اولین خیابان از سمت لاهیجان است.

 لیلاکوه منطقه‌ای ییلاقی در گیلان از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا کوه حدود ۳ کیلومتر جاده آسفالته میباشد که این جاده به سمت روستای

پرشکوه و بعد از آن به بخش کومله میرسد.
یک جاده خاکی که از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا کوه را به خط الراس عطا کوه می‌رساند. در این جاده

در فصل برداشت چای ماشین‌های مخصوص دو دیفرانسیل می‌توانند تردد کنند. با یک ساعت پیاده روی در این جاده می‌توان
به خط الراس«عطاکوه » رسید و با نیم ساعت پیاده روی در مسیر«پاکوب»، خط الراس که از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد
، می‌توان به قله عطا کوه رسید.

قله عطا کوه به ارتفاع تقریبی ۷۰۰ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان می‌باشد که از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف می‌باشد.

بر روی این قله دکل‌های مخابراتی رادیو تلوزیون و مخابرات قرار دارد که به همین علت اهالی منطقه و بومی‌ها این قله را دکل می‌نامند. برای صعود به قله مسیرهای متعددی از لنگرود در دسترس می‌باشد که معروفترین و عمومی‌ترین آن جاده لیلاکوه و از میدان لیلا کوه می‌باشد.چهار مسیر به قله منتهی می‌شوند.

بیشتربخوانید:
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.