تاریخ انتشار : شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
کد خبر : 144585

آزمایش ملکولی بسیار پیشرفته NAT برای اولین بار در کشور

آزمایش ملکولی بسیار پیشرفته NAT برای اولین بار در کشور

­آزمایش ملکولی بسیار پیشرفته NAT برای غربالگری خون‌های اهدایی برای تشخیص بیماری‌های ویروسی هپاتیت B و هپاتیت C و HIV بر روی نمونه‌های ارسالی اداره کل انتقال خون استان تهران آغاز شد.

معاون فنی و فن آوری‌های نوین سازمان انتقال خون بیان کرد:

عملیاتی شدن این آزمایش، یکی از کار‌های بسیار خوب سازمان انتقال خون است که بعد از بررسی‌های بسیار دقیق فنی و پیچیده، موفق شدیم آن را در اداره کل انتقال خون استان تهران آغاز کنیم و به زودی در مورد سایر استان‌ها نیز انجام می‌شود.

دکتر عبادالله سالک مقدم ادامه داد:

پلاسمای ارسالی کشورمان به شرکت‌های پالایشگر برای تولید دارو‌های مشتق از پلاسما نیز با آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) توسط خود شرکت‌های پالایشگر انجام می‌شود که یک فن آوری پیشرفته است و توانمندی بالایی می‌طلبد. خوشبختانه امروز خودمان در داخل کشور می‌توانیم این آزمایش را انجام دهیم تا امنیت بالایی برای خون‌های اهدایی به دست آوریم و بیماران با خیال راحت خون و فرآورده مورد نیاز را به مصرف برسانند.

وی افزود:

ما می‌خواهیم یک رده بالاتر باشیم و آزمایش اسید نوکلئیک یا NAT را بر روی همه خون‌های اهدایی انجام دهیم تا با برقراری این آزمایشها، شاخص امنیت خون‌های اهدایی در کشورمان از این هم بالاتر و باعث شود دوره پنجره انتقال بیماری‌های ویروسی به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند.

معاون فنی و فن آوری‌های نوین سازمان توضیح داد:

دوره پنجره فاصله بین زمانی است که ویروس وارد بدن می شود تا زمانی که آزمایش ها بتواند آن را تشخیص دهد. آزمایش ملکولی این زمان را بسیار کم می کند و سبب می شود امنیت و سلامت خون بسیار بالا برود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

بخوانید…
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.