تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر : 141843

پیشنهاد اقتصادی عربستان به ایران با وجود اختلافات جدی دو کشور بر سر فلسطین، قابلیت اجرا دارد؟

پیشنهاد اقتصادی عربستان به ایران با وجود اختلافات جدی دو کشور بر سر فلسطین، قابلیت اجرا دارد؟

دنیای اقتصاد نوشت:خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشته است «عربستان سعودی به مقام‌های

جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داد که اگر فعالیت گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی، با

هدف جلوگیری از درگیری‌ منطقه‌ای متوقف شود، آنگاه عربستان سعودی نیز همکاری‌هایش را با ایران گسترش خواهد داد.

از ابتدای احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان این بحث به کرات مطرح بوده و هست که

ارزش توافق تهران و ریاض در ۱۰ مارس به میزبانی چین، امنیتی است یا اقتصادی و ایران باتوافق

تضمین امنیت عربستان چه دستاورد اقتصادی را کسب خواهد کرد؟

به‌نظر می‌رسد گزارش بلومبرگ در امتداد همین دیدگاه و ملاحظه است. به این معنی که چون عربستان گسترش تنش در سطح منطقه‌ای را در تضاد با برنامه‌های اقتصادی خود می‌بیند، حاضراست تا برای تحقق راهکار دو کشوری، به سایر بازیگران موثر در این روند از جمله جمهوری اسلامی امتیاز دهد.

تنش‌زدایی ماه مارس اساسا به دلیل تمایل بن‌سلمان برای به حداقل رساندن تهدیدهای علیه برنامه چند تریلیون دلاری تحول اقتصادی داخلی پادشاهی موسوم به چشم‌انداز ۲۰۳۰ پدیدار شد.

از ۷ اکتبر، حوثی‌ها موشک‌ها و پهپادها را به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند که اکثر آنها توسط ایالات متحده و عربستان سعودی رهگیری شده‌اند. این گروه همچنین یک کشتی باری مرتبط با اسرائیل را توقیف کرده و هشدار دادکه تا پایان جنگ در غزه به این حملات ادامه دهد. برای ایران یک اقدام متعادل‌کننده بین فراتر رفتن از شعارهای مقاومت و عملگرا بودن و به خطر نینداختن وضعیت موجود می‌تواند دربردارنده ارزش راهبردی باشد. جمهوری اسلامی با تشکیل کشور مستقل فلسطینی همراه است، تمایلی به افزایش سطح تنش ندارد و از طرف سوم خواستار سرمایه‌گذاری‌های کلان عربستان هم هست.
مساله لاینحل اما در این گزاره است که تهران با خلع سلاح حماس و اداره کشور فلسطینی به دست تشکیلات
خودگردان مخالف است و آن را همچنین به ضرر قدرت بازدارندگی خود در سطح منطقه می‌داند.این در مقابل طرحی قرار دارد که عربستان با همراهی کشورهای عربی خلیج فارس به دنبال آن هستند که با توسعه اقتصادی در غزه و اداره بین‌المللی آن زمینه را برای خلع سلاح حماس فراهم کنند.

بعید است با چنین فرمولی ایران و عربستان بتوانند به یک تفاهم و از آن مهم‌تر توافق بر سر ترسیم آینده منطقه پس از جنگ حماس و اسرائیل دست پیدا کنند. حتی اگر پای سرمایه‌گذاری‌های کلان عربستان در شرایط برقراری تحریم‌ها هم در میان باشد که البته این میزان سرمایه‌گذاری همچنان محل شک و تردید است که سعودی‌ها بخواهند و بتوانند چنین ریسکی را به جان بخرند. بنابراین نیاز است تا دیدگاه دو کشور درخصوص چگونگی حضور حماس در آینده فلسطین به یکدیگر نزدیک شود، آنگاه است که می‌توان انتظار داشت زمینه برای تفاهمات منطقه‌ای تهران و ریاض هم فراهم شود.

بخوانید…
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.