تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۵۵
کد خبر : 103501

ارتباط مستقیم کاهش وزن با کنترل دیابت

ارتباط مستقیم کاهش وزن با کنترل دیابت

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی مهمترین موضوع برای کنترل دیابت را داشتن وزن ایده آل دانست و گفت: با توجه به اهمیت تناسب اندام و وزن ایده آل در بیماران دیابتی باید برنامه کاهش وزن و کنترل دیابت را به همراه یکدیگر دنبال کنند.

زهرا احدی  افزود: در بیماران دیابتی باید شاخص Bmi به سطح نرمال نزدیک باشد و اگر اضافه وزنی وجود دارد باید کاهش یابد.وی میزان کالری و کربوهیدرات مناسب را از موضوعات با اهمیت در مورد بیماران دیابتی عنوان کرد و افزود: درصد کربوهیدرات نباید نهایتا از ۵۰ یا ۵۵ درصد فراتر برود.این کربوهیدرات باید از نوع کمپلکس یا پیچیده باشد مانند برنج قهوه‌ای، جو دو سر،جو و … که در بدن نیاز به زمان برای هضم و جذب داشته باشد و مانند قندهای ساده به سرعت جذب نشود.وی اظهار کرد: قند، شکر، شکلات و شیرینی همه از کربوهیدرات‌های ساده هستند که قسمتی از آن‌ها حتی از طریق زبان جذب می‌شود بنابراین بهتر است فرد دیابتی کمتر ازاین موارد استفاده کند. به عبارتی شاخص گلایسمیک غذاها نباید بالا باشد. اگر این شاخص در غذاها بالا باشد میزان قند خون فرد بالا می‌رود.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی همچنین مستعد مشکلات قلبی و عروقی هستند بنابراین در کنار کربوهیدرات میزان دریافت چربی و نوع چربی نیز اهمیت دارد. چربی‌ها نبایداشباع یا ترانس باشند. روغن حیوانی، کره و خامه باید کمتر مصرف شود و از روغن زیتون، کانولا، کنجد و دانه‌های روغنی مانند گردو و زیتون کم نمک برای دریافت منبع روغن مفید استفاده کند. اگر فرد این موارد تغذیه‌ای را رعایت  کند وزن و قند وی کنترل می‌شود و میزان نیاز به دارو و انسولین کاهش می‌یابد

بیشتربخوانید:

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.