تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
کد خبر : 142163

ایدز وابسته به سن نیست

ایدز وابسته به سن نیست

عضو کمیته کشوری ایدز:

در حال حاضر بیشترین راه انتقال در کشور از طریق روابط جنسی محافظت نشده بوده و آمار زنان نیز رو به افزایش است.

دکتر مسعود مردانی افزود:

بطوری که این راه انتقال حدود ۵۸ درصد است. وی گفت: ۳۰ درصد راه انتقال هنوز مشخص نیست، اما به اعتقاد متخصصان در ایران اکثر این ۳۰ درصد هم از طریق روابط جنسی انتقال پیدا کرده، اما به دلیل شرایط فرهنگی مبتلایان حاضر به بازگو کردن آن نیستند.

وی افزود:

در حال حاضر کشور‌های پیشرفته با کاهش موارد ابتلا به ایدز روبرو هستند و دلیل آن گسترش آموزش‌ها بوده است، اما در منطقه مدیترانه شرقی که ما هم هم جزء آن هستیم؛ وضعیت اطلاع رسانی و بیماریابی ضعیف است.

عضو کمیته کشوری کرونا و فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت:

راه‌های انتقال ایدز مشخص و از طریق خون آلوده، اعتیاد تزریقی، روابط جنسی نا ایمن و از مادر به نوزاد منتقل می‌شود که به دلیل مشخص بودن راه‌های ابتلا قابل پیشگیری است.

دکتر مردانی بیان کرد:

در چند سال اخیر، تمام زنان باردار از نظر اچ‌آی‌وی بررسی می‌شوند و در صورت مثبت بودن آزمایش شان به کمک عمل سزارین نوزاد متولد و به مادر آموزش داده می‌شود که این بیماری را به فرزندش منتقل نکند.

وی تصریح کرد:

سازمان جهانی بهداشت اهدافی برای مقابله با ایدز به کشور‌ها اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰ کشور‌ها باید به آن دست یابند؛ ۹۵ درصد تشخیص ۹۵ درصد درمان و ۹۵ کاهش لود ویروس ایدز.

او تاکید کرد:

هم اکنون وضعیت کشور در درمان بیماری و کاهش لود ویروس بسیار مطلوب است، اما در خصوص تشخیص، همچنان مشکلات بسیاری وجود دارد.

دکتر مردانی گفت:

در زمان کرونا با کاهش مراجعه افراد و تشخیص کمتر روبرو بودیم و کرونا اثر نامطلوبی بر روی گسترش ایدز در ایران و جهان داشت.

عضو کمیته کشوری ایدز گفت:

متاسفانه در شش ماه گذشته شمار بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی که به مطب‌های متخصصان عفونی مراجعه می‌کنند افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و این نشان دهنده کمبود آگاهی‌ها و افزایش بیماری است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

بخوانید…

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.