تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
کد خبر : 91715

خبر بد در مورد کابینه پیشنهادی رئیسی

خبر بد در مورد کابینه پیشنهادی رئیسی

خبر بد در مورد کابینه پیشنهادی رئیسی/ ۸وزیر پیشنهادی در لب مرز رای اعتماد

آرمان ملی: گرچه مجلس یازدهم خود از حامیان سید ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. حتی از وی دعوت رسمی به‌عمل آورد، اما این رویکرد آنها به این معنی نبوده که بخواهند. بدون هیچ بحثی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور رای اعتماد بدهند.

 قدر‌مسلم مجلس یازدهم. هر اندازه هم که بخواهد. با دولت همراه باشد در نهایت در بررسی برنامه‌ها و اظهارات وزرای پیشنهادی تنی چند از آنها را مورد تایید قرار نخواهد داد.

این سخنی است که خود نمایندگان گفته‌اند. با نگاهی به سخنان اعضای کمیسیون‌های مختلف می‌توان فهمید. که چند نفر و چه کسانی از مجلس رای اعتماد نخواهند گرفت.

در این میان دو رویکرد وجود دارد؛. نخست اینکه رئیس‌جمهور با در نظر گرفتن نظر مجلس در برخی از وزرای پیشنهادی تجدید‌نظر کند.

یا اینکه برای تشکیل هر‌چه زودتر دولت مجلس از موضع خود کوتاه آمده و به همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد دهد.

باید دید در شنبه بعد از تعطیلات که بهارستان میزبان دولتی‌هاست، کدام رویکرد برگزیده خواهد شد.

کابینه سید‌ابراهیم رئیسی پس از صحبت‌ها. اظهار‌نظر‌ها و سهم‌خواهی‌ها معرفی شد. تا خط پایانی بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای پیرامون کابینه باشد.

اما آنچه که از همان ابتدای انتشار لیست اعضای کابینه به اذهان خطور کرد. این مساله بود که این کابینه با آن چیزی که از کابینه سیزدهم انتظار می‌رفت.  با شعارهای رئیس‌جمهور مبنی بر انتخاب وزرا براساس کارآمدی و شایسته‌سالاری تفاوت داشت.

بسیاری معتقدند که رئیس‌جمهور می‌توانست کابینه به‌مراتب قوی‌تر و کارآمد‌تری را با سابقه کارهای اجرایی مرتبط انتخاب کند.

لذا امروز انتقاد به کابینه نه از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان که از سوی خود اصولگرایان کلید خورده و خود آنها نیز بر این عقیده‌اند. که کابینه معرفی شده شاید چندان در اندازه‌های باید و شاید نیستند.

باید در آن تجدید‌نظر اساسی صورت گیرد. البته این رویکرد نه در فضای سیاسی میان جریانات و گروه‌های مختلف که از سوی نمایندگان مجلس نیز مطرح شده است. چنانکه شنیده‌ها حکایت از این دارد. که مجلس قصد ندارد. به برخی از وزرای پیشنهادی رئیسی رای اعتماد بدهد. رصد حضور و اظهارات وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مختلف مجلس از یک سو و صحبت‌های نمایندگان در مورد صلاحیت برخی وزرای پیشنهادی این نتیجه مهم را به‌دست می‌دهد.

که شاید بهتر باشد. رئیسی از هم‌اکنون و با یک ارزیابی کلی از نظر مجلس نسبت به مردان پیشنهادی‌اش.  قبل از اینکه نمایندگان با رای عدم‌اعتماد آنها را کنار بگذارد.

خود رئیس‌جمهور جایگزین مناسبی برای آنها پیدا و قبل از رای‌اعتماد به مجلس معرفی کند.

شاید ضرب‌المثل مشت نمونه خروار است. را در مورد کابینه بتوانیم به کار ببریم که با وجود برخی از وزرای پیشنهادی. که نه ارتباطی با حوزه محوله و نه بدنه آن دارند. نه وزارتخانه آشنایی‌ای با آنها دارد. نه سبقه و عملکرد مفید و موثری در آن حوزه‌ها دارند.

نمی‌توان آینده چندان روشن و موفقی را برای کابینه ترسیم کرد.

قدرمسلم آن طور که پیش از این سیاسیون و در حال حاضر نمایندگان مجلس مطرح کرده و می‌کنند.

نفراتی چون حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش حجت‌ا… عبدالملکی. کار سیدرضا فاطمی‌امین.صمت محمدمهدی اسماعیلی، فرهنگ و ارشاد علی‌اکبر محرابیان، نیرو سیدحمید سجادی.ورزش محمدعلی زلفی‌گل، علوم و بهرام عین‌الهی. گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت از جمله وزرایی هستند.

که لب مرز رای اعتماد مجلس قرار دارند. نمایندگان نسبت به رای دادن به آنها مردد هستند.

احتمال رای‌نیاوردن این افراد وجود دارد.

لذا به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور باید با احسای نظرات مجلس نسبت به وزرا نسبت به تغییرات در کابینه خود اقدام کند. تا کابینه سیزدهم ناقص شروع به کار نکند.

یک نماینده اسبق مجلس اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد. برنامه مشخصی برای اداره اقتصاد در دولت آقای رئیسی وجود ندارد.

غلامرضا تاج‌گردون. با اشاره به اینکه حتی اصولگرایان حامی آقای رئیسی نیز به ترکیب کابینه معترض بوده‌اند.گفت: من دیدم که آقای صمصامی نیز به این ترکیب معترض بودند. که نکته مهمی است.

وی با اشاره به اینکه اگر برنامه اقتصادی دقیقی وجود داشت.

ما امروز با ابهام در خصوص انتخاب رئیس کل روبه‌رو نبودیم .

طبیعی است که آقای رئیسی اگر برنامه دقیق اقتصادی داشتند،

باید رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی را همزمان معرفی می‌کرد.

اعلام گزینه‎ها نشان می‌دهد. که هنوز تکلیف رئیس‌کل بانک‌مرکزی روشن نیست.

رئیس سابق کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس با اشاره. به صحبت‌های آقای میرکاظمی در جلسه تودیع و معارفه رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه بیان کرد. نوع انتقاد ایشان نشان می‌دهد. با این فرمان نمی‎تواند. توفیقی داشته باشد.

تاج‌گردون با اشاره به وضعیت کنونی تاکید کرد. میرکاظمی باید متوجه باشند. که مسئولیت ایشان این است. که کاری کنند که وضع بدتر نشود.

از سوی دیگر من تناسبی بین آقایان میرکاظمی و خاندوزی نمی‌بینم. در حالی که سه دستگاه سازمان برنامه‌و‌بودجه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی بسیار مهم هستند.

بیشتر بخوانید:

  باید برای آقای رئیسی دعا کنیم

مجلس شورای اسلامی/خلاصه مهمترین اخبار امروز مجلس

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.