تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر : 112961

سایه شوم خشکسالی بر سر قاره سبز/ ایتالیا وضعیت اضطراری اعلام می‌کند

سایه شوم خشکسالی بر سر قاره سبز/ ایتالیا وضعیت اضطراری اعلام می‌کند

رسانه‌های غربی از خشکسالی بی‌سابقه در برخی کشورهای اروپایی از جمله پرتغال، اسپانیا و ایتالیا خبر داده‌اند و دولت ایتالیا به دلیل تشدید اوضاع در برخی مناطق وضعیت اضطراری اعمال کرده است.

بسیاری کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا این روزها به دلیل کم آبی درگیر خشکسالی کم سابقه‌ای شده است.

روزنامه “تاگس شاو” آلمان در مطلبی نوشت: شمال ایتالیا بدترین خشکسالی را در 70 سال اخیر تجربه می کند و در این شرایط آتش سوزی بزرگی در رم رخ داده است. دولت در چندین منطقه وضعیت فوق العاده اعلام کرده است. اسپانیا و پرتغال نیز از خشکسالی شدید رنج می برند.

دولت ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا با توجه به خشکسالی در شمال این کشور در پنج منطقه وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

دولت ایتالیا پس از جلسه کابینه اعلام کرد، وضعیت فوق العاده در مناطق امیلیا-رومانیا، فریولی-ونزیا جولیا، لومباردی، پیمونت و ونتو تا پایان سال جاری اعمال خواهد شد. این کشور بدترین خشکسالی را در 70 سال اخیر تجربه می کند.

سطح آب لاگو ماگیوره و دریاچه گاردا به طور قابل توجهی کمتر از حد معمول در این زمان از سال است. تیبر که از رم می گذرد نیز کم آب است.
دولت همچنین اعلام کرده که 36.5 میلیون یورو کمک اضطراری برای مقابله با این مسئله اختصاص خواهد داد. بر اساس گزارش‌های قبلی رسانه‌ها، دراگی در حال بررسی انتصاب کمیسر برای مبارزه با خشکسالی است که این مشابه به نحوه ایجاد یک پست ویژه برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا است.

به گزارش سازمان آتش نشانی، در رم، آتش سوزی بزرگی در پارکی در شمال غربی شهر در چند کیلومتری واتیکان رخ داده است. یک هلیکوپتر در جریان اطفای حریق از واحدهای روی زمین پشتیبانی می کند.  در ابتدا گزارشی از مصدومیت گزارش نشده است. اورژانس در این شهر کودکان را از دو مرکز ورزشی به محل امنی رساند.

روز دوشنبه، دفاع مدنی پنج درخواست برای پشتیبانی از هواپیماهای آتش نشانی از سیسیل و لاتزیو، که پایتخت رم را احاطه کرده است، گزارش کرد. مقامات گفتند که پنج آتش سوزی تحت کنترل درآمده است.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده دیگر نمی‌توان از آب آشامیدنی برای باغ‌ها و استخرها از جمله در شهرهای ورونا و پیزا در ایتالیا استفاده کرد.

بسیاری از رودخانه‌ها مانند پو در پایین‌ترین سطح خود در بیش از 70 سال گذشته هستند. در برخی مناطق به‌ویژه در شمال، مردم برای هفته‌ها مجبور به صرفه‌جویی در مصرف آب شده‌اند و در بسیاری از نقاط از تانکرها برای پر کردن مخزن آب استفاده می‌شود. شهرهایی مانند میلان هم آب‌نماهای بزرگ را قطع کرده‌اند.

یکی دیگر از پیامدهای خشکسالی در ایتالیا این است که تولید برق از نیروگاه‌های آبی به‌میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. نیروگاه‌های برق‌آبی عمدتاً در کوهستان‌های شمال ایتالیا یافت می‌شوند. آنها معمولاً تقریباً یک‌پنجم برق مورد نیاز ایتالیا را تأمین می‌کنند.

دره پو در شمال ایتالیا که از نظر کشاورزی منطقه مهمی است، بدترین خشکسالی خود را در 70 سال اخیر تجربه می کند.  ژامبون پارما عمدتاً در آنجا تولید می شود.

همچنین بخوانید:
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.