تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
کد خبر : 38803

"سه‌شنبه بزرگ" انتخابات آمریکا؛ رقیب دموکرات ترامپ مشخص ‌می‌شود؟

"سه‌شنبه بزرگ" انتخابات آمریکا؛ رقیب دموکرات ترامپ مشخص ‌می‌شود؟

"سه‌شنبه بزرگ" انتخابات آمریکا؛ رقیب دموکرات ترامپ مشخص ‌می‌شود؟

امروز (سه شنبه) در آمریکا برابر است با «سه شنبه بزرگ» که دومین روز مهم در تقویم انتخابات آمریکا محسوب می‌شود و در تعیین نامزد نهایی دو حزب اصلی این کشور برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری نقش کلیدی دارد.

"سه‌شنبه بزرگ" انتخابات آمریکا؛ رقیب دموکرات ترامپ مشخص ‌می‌شود؟ – اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، افرادی که می‌خواهند در آمریکا به عنوان نامزد نهایی حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی شوند، ابتدا باید در یک فرایند پیچیده با رقیب‌های دورن حزبی خود رقابت کنند. یکی از مهمترین مراحل این فرایند پیچیده «سه شنبه بزرگ» یا «سه شنبه برتر» نام دارد که امسال با 13 اسفند برابر شده و به صورت همزمان در 14 ایالت برگزار می‌شود.

انتخابات آمریکا؛ نمایی از یک دموکراسی ناقصدیپلمات سابق آمریکا: توافق با طالبان پیش از انتخابات آمریکا از هم فرومی‌پاشد

سه شبنه بزرگ همواره شاهد حضور گسترده آمریکایی‌ها در پای صندوق‌های رای هم از منظر جغرافیایی و هم از منظر جمیعتی بوده است و نتیجه آرای آن چشم انداز بهتری برای شناخت شانس نامزدهای دورن حزبی ارائه می‌کند و اینکه کدام ایالت به کدام نامزد رای می‌دهد. اعلام نتایج ممکن است در بعضی ایالت‌ها بلافاصله اعلام شود و در برخی ایالت‌ها چندین روز بعد مشخص شود. البته سه شبنه بزرگ به معنای پایانت انتخابات درون حزبی نخواهد بود و این رقابت تا سه ماه دیگر ادامه خواهد یافت.

حزب دموکرات در کانون توجه

در حالی که دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه رقیب جدی ندارد و به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات شرکت خواهد کرد اما وضعیت حزب دموکرات مشخص نیست و بنابراین همه نگاه‌ها در سه شنبه بزرگ امسال به این حزب دوخته شده است.

از تابستان سال گذشته میلادی نزدیک به 30 نفر از حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند ولی از آن زمان تاکنون فقط عده معدودی مانده‌اند که در این میان به نظر می رسد رقابت اصلی بین سناتور برنی سندرز و جو بایدن باشد.

دموکرات‌ها درحالی امشب به استقبال سه شنبه بزرگ می‌روند که در طول یک ماه گذشته در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای انتخابات مقدماتی برگزار کردند که نتایج برای هر کدام از نامزدهای حزب با فراز نشیب‌های همراه بوده است. ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر در اواسط خرداد ماه سال جاری به ترتیب شاهد اولین و دومین انتخابات دورن حزبی ایالتی بودند. در این انتخابات «پیت بوتجج» شهردار سابق شهر «ساوت بند» در ایالت «ایندیانا» و سناتور «برنی سندرز» عملکرد خوبی داشتند، ولی تلاش‌های جو بایدن با موفقیت زیادی همراه نبود. هر چند در انتخابات ایالت‌های نوادا و کارولینای جنوبی که اوایل اسفند ماه برگزار شد، بایدن به نتایج خوبی دست یافت و توانست ناکامی خود را در انتخابات قبلی جبران کند.

آراء چگونه محاسبه می‌شود

نکته مهمی که باید به اشاره کرد نحوه محاسبه امتیازهایی است هر کدام از نامزدهای در جریان رقابت‌های دورن گروهی به دست می‌آورند. بر اساس رویه انتخابات درون حزبی در آمریکا از هر ایالت هیاتی به «گردهمایی‌ بزرگ» دو حزب فرستاده می شوند تا به صورت رسمی نامزد نهایی را انتخاب کنند. تعداد جمعیت هر ایالت نقش مهمی در تعداد اعضای هیات‌ها دارند و به همین دلیل ایالت‌های که از جمعیت زیادی برخودار هستند بویژه ایالت کالیفرنیا با 415 حق عضو و ایالت تگزاس با 228 حق عضو نقش مهمی در تعیین نامزد نهایی دارند. انتخاب و ترکیب اعضای هیات‌ها بر اساس میزان ارایی محاسبه می‌شود که هر کدام از داوطلبان در انتخابات ایالتی به دست می‌آورند. همچنین شعبه‌های ایالتی در تعیین اعضای هیات‌ها نقش دارند.

در گردهمایی بزرگ دموکرات‌ها که قرار است اواخر تیر ماه سال جاری برگزار شود 4750 شرکت خواهند کرد و اگر نامزدی بتواند رای 1991 نفر را به دست بیاورد به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد شد. تاکنون فقط وضعیت پنج درصد کرسی هیات‌های نمایندگی بر اساس نتایج انتخابات مقدماتی در چهار ایالت مشخص شده است.

شانس کدام نامزدها بیشتر است؟

پیت بوتجج که شروع غافلگیر کننده‌ای داشت تاکنون حدود 23 کرسی به دست آورده است هر چند با کناره گیری او رقابت اصلی بین سندرز و بایدن است که وضعیت سندرز با 60 کرسی بهتر از بایدن با 53 کرسی است. انتظار می‌رود در انتخابات سه‌شنبه بزرگ که امشب برگزار می‌شود تقریباً تکلیف 35 درصد کرسی‌ها مشخص شود. یکی دیگر از نامزدهای مطرح «مایک بلومبرگ» است که دیر وارد عرصه رقابت با هم حزبی‌ها خود شد. وی در انتخابات چهار ایالت اول شرکت نداشت و اولین حضور در سه شنبه بزرگ است. امشب می‌تواند نشان دهد بلومبرگ چقدر وزن دارد. نقطه قوت شهردار سابق نیویورک، ثروت او است و در عرض چند هفته اخیر صدها میلیون دلار هزینه کرده است. حضور بلومبرگ بیش از همه باعث نگرانی طرفداران جو بایدن شده است که می‌تواند بخشی از آرای او به سمت خود جلب کند.

«الیزابت وارن»، یکی دیگر از نامزدهای حزب دموکرات است. وارن باوجود اینکه نتوانسته در مرحله مقدماتی انتخابات به نتایج امیدوار کننده‌ای دست یابد، از گود رقابت ها خارج نشده است. یکی دیگر از نامزدهای حزب دموکرات خانوم «تولسی گارباد» است که شعارهای ضدجنگ اتخاذ کرده و مواضع تندی علیه «دولت پنهان» دارد. او بارها با اشاره به اینکه مصیبت‌های جنگ را از نزدیک دیده خواستار پایان اشغالگری آمریکا در عراق و سوریه شده است. منتقدان و فعالان می‌گویند گابارد به به خاطر مواضع خود از سوی رسانه‌های غالب آمریکایی بایکوت شده است.

در نهایت ناظران معتدند برنی سندرز بیشترین شانس و تولسی گارباد کمترین شانس را در میان نامزدها برای پیروزی انتخابات درون حزبی دارند. پس از برنی بیشترین شانس را به جو بایدن می‌دهند.

ابهام درباره سندرز

برنی سندرز خود را یک «دموکرات سوسیالیست» می‌خواند که به داشتن سیاست‌های حمایتی از قشر طبقه پایین در آمریکا معروف است و به نظر می‌رسد از محبوبیت زیادی در بین طبقه حاکم و نهادهای قدرت برخودار نیست. سندرز که خود یهودی است بر خلاف سنت سیاسی آمریکا و رویه سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حاضر نشد در لابی پرنفوذ صهیونیستی «آیپک» سخنرانی کند و در یک سخنرانی بنیامین نتانیاهو را «نژادپرست» خواند و از احتمال بازگرداندن سفارت آمریکا از بیت المقدس به تل آویو حرف زد. با این وجود سندرز همواره بر طرفداری خود از رژیم اسرائیل تاکید کرده است.

این اقدامات سندرز با خشم صهیونیست‌ها و حتی هم حزبی‌ها او مواجه شده است. «دنی دانون»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اوایل هفته سندرز را «یک احمق» خطاب کرد. مواضع و سیاست‌های این سناتور «ترقی‌خواه» باعث شده تا طرفداران او از احتمال توطئه علیه او حرف بزنند و کناره گیری بوتجج به نفع بایدن را بخشی از تلاش‌های رهبران حزب دموکرات برای جلوگیری از نامزدی سندرز می‌دانند. حتی دونالد ترامپ نیز در تویتی با خطاب قرار دادن سران حزب دموکرات نوشت: «آن‌ها دارند یک کودتا علیه برنی (سندرز) می‌چینند».

مواضع نامزدهای دموکرات‌ درباره ایران

تقریبا تمامی نامزدهای دموکرات‌ها، صرف نظر از اتحاد راهبردی که با جمهوری‌خواهان بر سر ضدیت با ایران دارند، از تاکتیک دونالد ترامپ در رابطه با برجام انتقاد کرده و حتی برنی سندرز گفته است در صورت رسیدن به قدرت آمریکا را به توافق هسته‌ای باز می‌گرداند و الیزابت وارن نیز سخت تاکتیک‌های ترامپ را مورد انتقاد قرار داده است هر چند جو بایدن و مایک بلومبرگ مواضع مبهمی گرفته‌اند. علی رغم که بعضی نامزدها مواضع مشخصی درباره برجام اتخاذ کرده‌اند اما ناظران با توجه نفوذ لابی صهیونیستی و سابقه عملکرد دولتمردان آمریکایی بعید می‌دانند که در صورت انتخاب حتی یک دموکرات به ریاست جمهوری آمریکا تغییری در سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه تهران ایجاد شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.