تاریخ انتشار : جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر : 94797

علت افزایش قیمت برنج چیست؟/ نماینده مجلس: هزینه‌های تمام‌شده یک شالیکار

علت افزایش قیمت برنج چیست؟/ نماینده مجلس: هزینه‌های تمام‌شده یک شالیکار
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس در مورد علل افزایش قیمت برنج در کشور گفت: زمین شالی کاری
ازیک طرف و نیروی انسانی از طرق دیگر در یک سال گذشته گران شده است. همچنین در اثر افزایش
هزینه‌های سم، کود، بذر،آب، ماشین آلات زیاد قیمت برنج گران شده است.

محمدرضا نوروزی در مورد افزایش قیمت در کشور اظهار کرد: هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت برنج بالا رفته است. استحضار دارید که در دو سال اخیر، هزینه‌های سم، کود، بذر، آب، ماشین آلات زیاد شده است. برنج‌های خارجی که بی‌کیفیت و بی‌مزه است، نیز گران شده است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یازدهم افزود: ما در کشور انواع مختلفی از برنج اعلاء داریم. طارم، هاشمی، عسگری، دم سیاه، ندا و فجر داریم. فجر پرمحصول ترین برنج ایران است و با این حال کیفیت بهتری از برنج خارجی دارد. هزینه‌های تمام  شده شالی کار سرسام آور است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از افزایش قیمت اجاره بها در یک سال اخیر خبر داد و گفت: زمینشالی کاری در یک سال گذشته دو تا سه برابر گران شده است.

 از طرف دیگر نیرو انسانی نیز گران شده است.

بنابراین همه عوامل تولید در ایران گران شده و این در حالی است که شالی کاران معیشت مناسبی ندارند. با وجودافزایش قیمت در کشور، امرارمعاش کشاورزان با چالش مواجه شده است.

وی ادامه داد: کشت شالی در کشور ما مانند کشورهای صنعتی، مکانیزه نیست. شالی کاران ما از صفر تا صد تولید برنج رنج می‌کشند. این عزیزان برای تأمین غذای خود و تأمین سایر هزینه‌های زندگی مجبور به شالی کاری هستند. نکته دیگر این است که برنج ایرانی به تناسب کالاهای دیگر افزایش قیمت نداشته است. یک بطری آب معدنی طی چند سال گذشته، از ۳۰۰ تومن به ۴ هزار تومان رسیده است. یک نوشابه ۳ هزار تومانی ۲۰ هزار تومان شده است.

بیشتربخووانید:

نماینده مردم علی آباد کتول در پایان گفت: ما در کشور مقرر کردیم که از مرداد ماه تا آبان ماه، برنج واردنکنیداما بعد ازاین زمان به تناسب نیاز کشور، برنج وارد کنید. شما نمودار واردات برنج از سال ۱۳۹۰ به بعد را نگاه کنید.از هند، پاکستان،اروگوئه و کشورهای دیگر برنج وارد کرده‌ایم.

البته امسال شرایط قدری متفاوت شد و گویی قرار است تغییراتی در این قانون اتفاق بیفتد تا نیاز بازار تأمین شود.

نوروزی در پایان با استناد به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: دولتمردان باید راهی را برگزینند که هم از تولیدکننده حمایت کامل صورت گیرد و هم تنظیم بازار تأمین شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.