تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
کد خبر : 63611

لزوم حمایت دولت از کسب‌وکارها با تحریک تقاضا و تسهیلات بدون بهره

لزوم حمایت دولت از کسب‌وکارها با تحریک تقاضا و تسهیلات بدون بهره

لزوم حمایت دولت از کسب‌وکارها با تحریک تقاضا و تسهیلات بدون بهره

فعال بازار کار با اشاره به اینکه حمایت‌های دولت از کسب‌وکار باید با تحریک تقاضا همراه باشد گفت: نزدیک به ۷۰درصد اشتغال در خدمات و کشاورزی تحت تأثیر کرونا آسیب دیدند که دولت باید با حمایت‌های عملیاتی به احیای کسب‌وکارها کمک کند.

لزوم حمایت دولت از کسب و کارها با تحریک تقاضا و تسهیلات بدون بهره – اخبار اقتصادی –

حمیدرضا حاج‌اسماعیلی، فعال بازار کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت بیکاری کارگران و مطالبات جامعه کارگری از دولت گفت: با شیوع ویروس کرونا اکثر بخش‌های اقتصادی دچار مشکل شدند. با توجه به اینکه بخش صنعت کشور در اختیار دولت است، کمتر آسیب دید. اما به بخش خدمات و بخش کشاورزی که نزدیک به 70 درصد اشتغال کشور را تشکیل می‌دهند آسیب‌های بسیاری وارد شد.

وی با بیان اینکه حدود 50درصد اشتغال کشور در بخش خدمات و حدود 20 درصد در بخش کشاورزی است ادامه داد: طی چندسال اخیر بخش کشاورزی رشد چشمگیری داشته است. با توجه به اینکه با شیوع کرونا امکان صادرات بخش کشاورزی محدود شد، بخش کشاورزی آسیب بسیاری دید. طی دو سال گذشته تولیدات بسیاری در حوزه کشاورزی داشتیم که صادرات می‌شد، زمانی که صادرات متوقف شود، کشاورز متضرر می‌شود.

نبود امنیت شغلی در کارگاه‌های کوچک/ جمعیت کارگران با قرارداد کمتر از یک سال افزایش یافت

حاج‌اسماعیلی در پاسخ به اینکه حمایت دولت در قالب تسهیلات برای رونق کسب‌وکار کافی است اظهار داشت: بازار کار شامل زنجیره تأمین، تولید و توزیع است. زمانی که بازار تحت تأثیر قرار می‌گیرد تمام این بخش‌ها دچار مشکل می‌شود. در برخی موارد زنجیره تأمین از زنجیره تولید گسترده‌تر است، یعنی افراد بیشتری در آن بخش کار می‌کنند، امکانات را فراهم می‌کنند تا تولید انجام شود.

فعال بازار کار با تأکید بر اینکه در بخش توزیع گستردگی از بخش خدمات بیشتر است گفت: زمانی که رفت‌وآمد در شهر کم باشد، تقاضا در بازار کاهش می‌یابد، هنوز دولت راهکار برای تحریک تقاضا انجام نداده است. برای اینکه کسب‌وکارها رونق گیرد، دولت باید اقدامی برای تحریک تقاضا در کشور داشته باشد. کسب‌وکارهای خدماتی حدود 3ماه است که فعالیت نداشته‌اند. دولت باید راهکارهایی برای رونق بازار کار داشته باشد، یعنی باید تحریک تقاضا در بازار داشته باشیم.

وی درباره کمک‌هایی که تاکنون دولت مطرح کرده است ابراز کرد: تا کنون هیچ کدام از کمک‌های دولت در قالب تسهیلات عملیاتی نشده است. دولت حدود 100هزار میلیارد تومان برای حمایت از بازار کار در نظر گرفته است که 75هزار میلیارد آن برای تسهیلات است، تسهیلاتی که تا کنون یک ریال آن پرداخت نشده است. تنها کاری که دولت تا کنون کرده است، پرداخت یک میلیون تومانی بوده است که برای بخش اندکی از جامعه پرداخت شده است. در بخش حمایت‌های جدی از بازار کار در قالب تسهیلات هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است.

حاج‌اسماعیلی گفت: کشورهای دیگر برای حمایت از تولید تسهیلات با نرخ صفر پرداخت کرده‌اند. اما نرخ تسهیلاتی که دولت برای رونق بازار در نظر گرفته است حدود 12 درصد است. بهره بانکی در تسهیلات دولت 12درصد است.

انتهای پیام/+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.