تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
کد خبر : 29259

مصاحبه|مدیر مرکز مطالعات عراق: علاوی اجازه ادامه حضور نیروهایی آمریکایی را نخواهد داد

مصاحبه|مدیر مرکز مطالعات عراق: علاوی اجازه ادامه حضور نیروهایی آمریکایی را نخواهد داد

مصاحبه|مدیر مرکز مطالعات عراق: علاوی اجازه ادامه حضور نیروهایی آمریکایی را نخواهد داد

مدیر مرکز مطالعات "العراق" با اعلام اینکه نخست وزیر جدید عراق مواضع شیعیان را دارد و از نظر تاریخی و سابقه نیز وابسته به جنبش اسلامی است،"تاکید کرد، "محمد توفیق علاوی" نخست وزیر جدید عراق به نیروهای آمریکایی اجازه نخواهد داد، در عراق بمانند.

مصاحبه|مدیر مرکز مطالعات عراق: علاوی اجازه ادامه حضور نیروهایی آمریکایی را نخواهد داد – اخبار بین الملل –

"محمد صادق الهاشمی" مدیر مرکز مطالعات "العراق" در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در مورد مکلف شدن محمد علاوی به نخست وزیری عراق گفت: بین نیروهای سیاسی شیعه عراق در خصوص مامور کردن وی برای نخست وزیری و به جای "عادل عبدالمهدی" توافق حاصل شده که این موضوع حائز اهمیت زیادی است، زیرا در صورت عدم حصول توافق، موضوع به برهم صالح و کُردها منتقل می‌شد و با دست به کار شدن کُردها موضوع از اختیار شیعه خارج می شد.

الهاشمی اظهار داشت: علاوی انسانی با تجربه و داری پیشینه و سابقه خوبی بوده و از یک خانواده مجاهد است که خارج از عراق زندگی می‌کرد و به حوزه ها نزدیک است.

عراق|«محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر جدید شد+زندگی‌نامهعراق| تقدیر نخست‌وزیر جدید از مرجعیت/ واکنش معترضان به مامور شدن علاوی+فیلم و عکسعراق|استقبال سازمان ملل از انتخاب نخست‌وزیر جدید

وی ادامه داد: علاوی، پرونده فساد ندارد و در برنامه انتخاباتی سابق خود بر محور رشد و توسعه صنعت و کشاورزی و پایان دادن به فقر و نیز توسعه بخش خصوص متمرکز شد و در اظهاراتی که روز گذشته خطاب به ملت عراق داشت نیز بر همین مسائل تاکید کرد.

الهاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: برهم صالح تلاش می‌کرد، پست نخست وزیری تحت نظر دولت آمریکا و تصمیم کُردها و سنی‌ها قرار بگیرد؛ او به نوعی می‌کوشید تعیین نخست وزیر شیعه بر اساس خواست رئیس جمهور و بر خلاف عرف قانون اساسی عراق انجام گیرد و به نقش احزاب شیعه و فراکسیون‌های بزرگ در مکلف کردن یک نفر برای نخست وزیری پایان دهد.

وی یادآور شد: آمریکا نیز تلاش داشت، مزدوران بیشتری را برای خود در منطقه تعیین کند که به واشنگتن نزدیک باشند در نتیجه شیعیان مستقل، استقلال خود را از کسانی که با آمریکا مرتبط هستند، حفظ کردند.

الهاشمی ادامه داد: طبیعی است که آمریکا اصرار داشت یک نخست وزیر نزدیک به خود تعیین شود تا به این ترتیب حق ادامه حضور در عراق و حفظ پایگاههای خود در این کشور را محفوظ بدارد.

وی در خصوص رویکرد علاوی در قبال ایران و آمریکا در دوره نخست وزیری خود گفت: او مواضع شیعیان را دارد و از نظر تاریخی و سابقه نیز وابسته به جنبش اسلامی است که اجازه نمی‌دهد، نیروهای آمریکا در عراق بمانند و این یک موضع ثابت است.

الهاشمی گفت: احتمال دارد، نحوه برخورد با رخدادها و نیز به دلیل شرایطی حاکم بر عراق، برخی طرح‌ها به تاخیر بیفتد، با این حال برخی اولویت‌ها در نظر گرفته می‌شود که اولین مورد آن ساماندهی اوضاع داخلی کشور در سطح دولتی، سیاسی و انتخاباتی و مسائل دیگر است زیرا در نهایت نخست وزیر است که برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق برنامه ریزی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.