تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر : 87109

چرا ارزیابی‌ها از نتیجه مذاکرات وین متفاوت است؟

چرا ارزیابی‌ها از نتیجه مذاکرات وین متفاوت است؟

ارزیابی‌هایی که دولت آمریکا از مذاکرات وین ارائه می‌دهد هم ریشه در مقصد نهایی مدنظر دولت بایدن از برجام مطلوب واشنگتن دارد و هم نوعی تاکتیک عملیات روانی برای مدیریت برداشت‌های طرف ایرانی و تلاش برای بهره‌گیری حداکثری به سود واشنگتن است.

 از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای در گرند هتل وین برای بازگشت آمریکا به برجام  و از سرگیری احیای کامل این توافق ارزیابی‌های متفاوتی درباره میزان پیشرفت این گفت‌وگوها و احتمال به نتیجه رسیدن آن مطرح شده‌اند.

در حالی که مقام‌های دولت ایران در روزهای گذشته، موضع خوش‌بینانه و امیدوارانه‌تری درباره توافق اصولی بر سر رفع تحریم‌ها اتخاذ کرده‌اند، طرف غربی چه در اظهارات علنی و چه در فضاسازی‌های خبری تلاش کرده بر «اختلافات مهمی» که عبور از آنها مستلزم اقدام طرف ایرانی است تأکید کنند.

به عنوان مثال، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران چندی پیش گفت: « به عنوان رییس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می‌شود. طرف ما می‌داند راهی جز بازگشت به تعهدات خود و موافقتنامه برجام ندارد.»

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات وین اظهار کرد: «در زمینه تحریم کاری که مذاکره کنندگان ما در وین انجام دادند کار بزرگی بوده و طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون، به تعهدات و به قطعنامه 2231  برگردد به نظر من زود تمام می شود. مذاکرات در چارچوب و حرکت درستی در حال انجام است و مسیر، مسیر درستی است.»

در سوی دیگر، اما طرف غربی، ضمن تصریح بر اینکه پیشرفت‌هایی صورت گرفته، سوی اختلاف در گفت‌وگوها را برجسته و بزرگنمایی می‌کنند. مثلاً «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته در مصاحبه با کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال خبرنگاری که نظر او را درباره این اظهارات آقای روحانی جویا شد گفت: «این برای ما جنبه خبر دارد (برایمان تازه است.)»

او با اشاره به دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین گفت: «فکر می‌کنم بیش از پیش روشن شده که هر طرف باید برای بازگشت کامل به برجام چه کند، اما این هنوز روشن نیست که آیا ایران واقعا آماده است که قدم‌های لازم برای بازگشت به اجرای تعهداتش را بردارد یا نه.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.