تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر : 142052

کاربران مراقب کلاهبرداری با شگرد رسید جعلی بانکی باشند

کاربران مراقب کلاهبرداری با شگرد رسید جعلی بانکی باشند
رئیس پلیس فتای البرز درخصوص ترفند کلاهبرداری با برنامه های رسید ساز جعلی به کاربران هشدار داد و از آن ها خواست درموقع فروش کالا مراقب باشند.
سرهنگ رسول جلیلیان:
مجرمان سایبری از طریق برنامه‌های واقعی پرداخت برخط شماره کارت اعلامی از سوی فرد فروشنده را مورد بررسی قرار می‌دهند و با به دست آوردن نام صاحب حساب به کمک نرم افزارهای رسیدساز، فرآیند صدور رسید جعلی پرداخت را تکمیل و پس از آن با ارائه به فرد فروشنده به دلیل شباهت با رسیدهای واقعی پرداخت، اعتماد وی را جلب و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.
او افزود:
کاربران برای جلوگیری از کلاهبرداری با رسیدسازهای جعلی، پیامک واریز و برداشت وجه را فعال کنند و پس از دریافت رسید پرداخت، موجودی حساب خود را چک نمایند.
رسول جلیلیان:
یکی از راه‌های پرداخت اینترنتی هزینه‌های خرید، استفاده از نرم‌افزار‌های بانکی توسط خریداران است، اما فروشندگان باید یک سری از نکات را رعایت کنند تا گرفتار مجرمان سایبری نشوند.

وی افزود:

در مواردی افراد سودجو به عنوان خریدار ظاهر می‌شوند و پس از خرید کالا، اظهار می‌کنند که کارت حساب به‌همراه ندارند و با تلفن همراه، وجه را پرداخت می‌کنند و در ادامه با استفاده از اپلیکیشن‌های رسیدساز که یک نرم‌افزار جعلی و مجرمانه هست،

اقدام به ساخت یک رسید تقلبی مشابه رسید‌های بانکی و فروشنده را فریب می‌دهند، علت دریافت نکردن پیامک واریز و انجام تراکنش را شلوغی شبکه مطرح می‌کنند.

جلیلیان ادامه داد:

در این وضعیت فروشنده نیز با مشاهده مشخصات کامل خود روی رسید جعلی که در گوشی خریدار ساخت، به حرف وی اعتماد و پس از خروج فرد شیاد، متوجه می‌شود که این عمل کلاهبرداری بود و هیچ گونه وجهی به حسابش انتقال و یا واریز نشده است.

جلیلیان در ادامه گفت:

برای جلوگیری از این گونه جرم، متصدیان فروش، نسبت به فعال نمودن قابلیت اطلاع‌رسانی پیامکی حساب‌هایی که متصل به پوز فروشگاه‌شان هست، اقدام کنند.

رییس پلیس فتا البرز یادآور شد:

مشتریان نیز باید بدانند تا قبل از دریافت پیامک انتقال و واریز وجه به حساب فروشگاه، از تحویل کالا به خریدار خودداری کنند و وجود مشخصات شماره کارت و نام شما در رسیدی که توسط مشتری ارائه شد،

صحت انجام تراکنش بانکی را ضمانت نمی کند و موجودی حساب بانکی خود در پیامکی که دریافت شد

را بررسی و مطابقت کنید و سرشماره پیامک انتقال را با سرشماره پیامک‌های قبلی بانکی خود مقایسه و ارسال پیامک از یک سرشماره جدید را به عنوان سند قبول نکنند.

وی تاکید کرد:

کاربران در صورت اطلاع از این‌گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

بخوانید…
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.