تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
کد خبر : 41375

گزارش|ترکیه و اروپا٬ آغازی دیگر یا اختلاف دیدگاه؟

گزارش|ترکیه و اروپا٬ آغازی دیگر یا اختلاف دیدگاه؟

گزارش|ترکیه و اروپا٬ آغازی دیگر یا اختلاف دیدگاه؟

در سفر رئیس جمهور ترکیه به بروکسل٬ علاوه بر موضوع درخواست کمک از ناتو٬ مساله آوارگان نیز با مقامات اتحادیه اروپا بررسی شده اما خبری از یک توافق قاطعانه و شفاف نیست.

گزارش|ترکیه و اروپا٬ آغازی دیگر یا اختلاف دیدگاه؟ – اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه٬ تنها چند روز پس از سفر به مسکو و توافق با ولادیمیر پوتین بر سر ادلب٬ دیروز به بروکسل پایتخت بلژیک رفت و با مقامات ناتو و اتحادیه اروپا دیدار کرد.

اردوغان به بروکسل می‌رود

در سفر رئیس جمهور ترکیه به بروکسل٬ علاوه بر موضوع درخواست کمک از ناتو٬ مساله آوارگان نیز با مقامات اتحادیه اروپا بررسی شده اما خبری از یک توافق قاطعانه و شفاف نیست.

اما رسانه‌های نزدیک به آکپارتی یا حزب حاکم٬ همچون همیشه٬ این سفر را مثبت ارزیابی و اعلام کرده‌اند که دستاوردهای اردوغان از گفت‌وگو با مقامات اتحادیه اروپا٬ در قد و قواره یک پیروزی دیپلماتیک است.

درخواست کمک از ناتو

قرارگاه مرکزی پیمان نظامی ناتو در بلژیک قرار دارد و اردوغان هم دیروز در پایتخت این کشور٬ با استولتنبرگ دبیر کل ناتو دیدار کرد.

اردوغان در فرودگاه بلژیک با هیچ یک از مقاماتی که به استقبال او آمده بودند دست نداد و پیش از رسیدن به محل دیدار با دبیر کل ناتو در یک سخنرانی کوتاه سرپایی برای ترک‌هایی که برای خوشامدگویی به او جمع شده بودند٬ از آنها خواست که به منظور مقابله با کرونا٬ برای مدتی٬ دست دادن و روبوسی را کنار بگذارند. وی پس از دیدار با دبیرکل ناتو و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک هم از دست دادن با استولتنبرگ٬ خودداری کرد.

کشور ترکیه ,

اگر چه دبیرکل ناتو در دیدار با اردوغان٬ تعارفات قدیمی را تکرار کرده و امنیت ترکیه را امنیت ناتو قلمداد کرد٬ اما ظاهراً از مجموع این دیدارها٬ چیزی غیر از قول حمایت اطلاعاتی هوایی و دریایی بیرون نیامده است. چرا که امروز بسیاری از روزنامه‌های ترکیه در صفحه نخست٬ از قول اردوغان چنین تیتر زدند: ناتو باید به درخواست‌های ما پاسخ دهد.

اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی خطاب به خبرنگاران اروپایی گفت: آن چه ترکیه در ادلب انجام داده٬ اقدامی در جهت حفظ امنیت ملی بوده است. من در دیدار با دبیرکل ناتو هم اعلام کردم که مرز ترکیه و سوریه برای ناتو٬ یک مرز بسیار مهم است و لذا باید در حفظ امنیت این منطقه به ما کمک کنند و هر چه زودتر حمایت دفاعی خود را در اختیار ما بگذارند.

اظهار گلایه‌های همیشگی ترکیه و تیم اردوغان از ناتو در مورد ضرورت حمایت این پیمان نظامی از ترکیه در اقدامات مداخله‌جویانه در حالی است که سران ناتو٬ به شکل مودبانه به مقامات ترکیه اطلاع داده‌اند که با تحرکات ترکیه در سوریه و لیبی موافق نیستند و نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند.

یکی دیگر از اختلافات مهم بین ترکیه و ناتو٬ مساله اس 400 است. اردوغان و وزیر دفاع کابینه او یعنی خلوصی آکار٬ در حالی از ناتو خواسته‌اند که چند سامانه پاتریوت را به شکل امانی در داخل خاک ترکیه قرار دهد که ناتو به اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه معترض شده و بر این باور است که عدم انطباق فنی و اطلاعاتی اس 400 و پاتریوت٬ برای سیستم دفاعی ناتو٬ یک معضل مهم در هماهنگی‌های راداری و رصد اطلاعاتی و در عین حال٬ یک باگ امنیتی جدی خواهد بود.

دیدار با دو مقام اروپایی

اردوغان و وزیر امور خارجه کابینه او مولود چاوش اوغلو٬ در دیدار با اورسلا وان در لین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و شارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا٬ موضوع آوارگان و سیاست‌های ترکیه در مورد مرزهای اروپا را بررسی کردند.

این دو مقام اروپایی پس از دیدار با اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی٬ نتایج دیدار را با رسانه‌ها در میان گذاشتند.‌

کشور ترکیه ,

وان در لین و میشل٬ ضمن اشاره به مثبت بودن دیدار با رئیس جمهور ترکیه٬ بر 3 موضوع مهم تاکید کردند:

1.به زودی دیدارهای سه جانیه رئیس سیاست خارجی اروپا٬ رئیس کمیسیون و مسئولین ترکیه برگزار خواهد شد.

2.مرزهای اتحادیه اروپا باید حفظ شوند و اجازه ورود به آوارگان داده نشود.

3.برخورد با آوارگان به شکل انسانی و در مسیر حفظ حقوق بشر باشد.

اظهارات این دو مقام اروپایی در حالی است که اقدام ترکیه برای گشودن دروازه‌های مرزی٬ موجب آن شده که تنش جدی بین آنکارا و آتن به وجود بیاید.

شواهد نشان می‌دهد که از مجموع نتایج دیدارهای اردوغان با مقامات ناتو و اتحادیه اروپا٬ خروجی چندان شفاف و واضحی بیرون نیامده و در فعلاً بر همان پاشنه پیشین می‌چرخد، چرا که تصمیم‌گیری ناتو در مورد حمایت نظامی از ترکیه٬ با دو چالش عمده روبرو است:

اول این که برخلاف رویکرد توافقی ناتو٬ ترکیه یک عضو مورد حمله قرار گرفته شده نیست که لازم باشد به کمک او بشتابند و اتفاقاً با تصمیمات خودسرانه٬ ناتو را در برابر عمل انجام شده قرار داده است.

دوم این که تصمیم گیری ناتو٬ ارتباط دقیق و مستقیمی با خواست و اراده آمریکا دارد و در شرایطی که کنگره آمریکا٬ مانع از فروش جنگنده اف 35 به ترکیه شده٬ بعید است که به زودی تغییر نگرش عمده‌ای در این مورد صورت بگیرد.

اما نباید از این واقعیت هم غافل ماند که اقدام ترکیه در مورد آوارگان٬ تا حد قابل توجهی٬ منجر به نگرانی مقامات اتحادیه اروپا شده و حالا کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند تا پیش از دیدار بعدی با اردوغان٬ به شکل داخلی٬ گفت‌وگو و رایزنی کنند و برای اعلام موضع نهایی در برابر ترکیه و مساله آوارگان٬ به یک نتیجه و موضع مشترک دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.