تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۹:۰۱
کد خبر : 57547

گزارش| وقتی موجودی ذره‌بینی غرور علمی و امنیتی جهان را شکست / جایگاه معنویت در جهان پساکرونا کجاست؟ ‌

گزارش| وقتی موجودی ذره‌بینی غرور علمی و امنیتی جهان را شکست / جایگاه معنویت در جهان پساکرونا کجاست؟ ‌

گزارش| وقتی موجودی ذره‌بینی غرور علمی و امنیتی جهان را شکست / جایگاه معنویت در جهان پساکرونا کجاست؟ ‌

جهان پس از کرونا دستخوش تغییراتی شده که با وجود کوچکی ویروس همه‌گیر کرونا در دنیا بسیاری از مفاهیم بزرگ عرصه جهانی رنگ‌و‌بوی جابجایی قدرت را به خود گرفته است.

گزارش| وقتی موجودی ذره‌بینی غرور علمی و امنیتی جهان را شکست / جایگاه معنویت در جهان پساکرونا کجاست؟ ‌ – اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پس‌لرزه‌های اتفاقات پیش‌بینی نشده در وسعت جهانی در ابعاد ملی و فراملی تاثیراتی بر جای گذاشته که روند نظم جهانی را دستخوش تغییرات کرده است. تغییراتی که با وجود کوچکی این ویروس همه‌گیر در دنیا بسیاری از مفاهیم بزرگ در عرصه جهانی و روابط بین کشوری رنگ‌و‌بوی جابجایی قدرت را به خود گرفته است. از طرفی هم معضلات و زیر و رو شدن شاخص‌های اقتصادی در پی ویروس کرونا تنش بین جایگاه برتر بودن در جهان را افزایش و تهدیدی برای نظم اقتصاد جهان به شمار می‌آید.

در بحبوحه مقابله جهانی با ویروس کووید-19 پوچی توانمندی و غرور و تکبر علمی، پزشکی، نظامی، امنیتی در برابر قدرتی فرازمینی از دست‌سازه‌های بشری مشخص شد و دین و معنویت جایگاه قابل توجهی پیدا کرد. این دگرگونی‌ها در ابعاد مختلف سبب بررسی بیشتر جهان پسا کرونا شده است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل دینی و سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به تحولات عرصه بین الملل در دوران پسا کرونا گفت: در عرصه جهانی شاهد جابجایی قدرت از نگاه به غرب به سمت شرق هستیم و نگاه به شرق قوت بیشتری پیدا می‌کند زیرا در شرق قدرت ایران، روسیه و چین در دوره کرونا به جهانیان ثابت شد که توانمندی بیشتری را در برخورد با این ویروس دارند. از طرفی هم تمدن پوچ غرب به سمت فروپاشی می‌رود و تصویر زیبایی که از غرب و اروپا ساخته بودند در داستان کرونا با نمایان شدن واقعیت این جامعه، مردمش و عقب ماندگی آنها در مسائل بهداشتی و درمانی، مخدوش شده است.

جابه‌جایی قدرت

وی با اشاره به اینکه سرعت افول موریانه وار آمریکا و بحران اجتماعی آن در بحث کرونا شدت گرفته، تصریح کرد: اعتراض مردم آمریکا نسبت به هیئت حاکمه، معضلات اقتصادی و بورس آمریکا رو به افزایش است به گونه‌ای که جایگاه آمریکا در روابط بین الملل با نوع رفتار دولتمردان آن در بحث کرونا نشان داد که در حال تغییر است.

محسن نصری معتقد است که اعتراضات مردمی نیز در اروپا و آمریکا پیرامون نظام سرمایه داری و تبعیض نظامی و نژادی افزایش پیدا می‌کند زیرا عدم توانمندی این نظام سرمایه داری در خدمت به عموم مردم هویدا شده و آنها به دنبال منافع یک درصد سرمایه دار در اروپا و آمریکا هستند که اکنون درگیری مردم با مشکلات متعدد قطعا اعتراضات را افزایش می‌دهد.

پوچی با یک ویروس کوچک

وی از تغییر نگاه و گرایش جهان به سمت معنویت گفت: بعد از 500 سال در اسپانیا اذان عمومی پخش می‌شود و یا در آمریکا ترامپ روز دعا را اعلام می‌کند که اینها خبر از رفتن مردم به سمت دعا نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیان و یهودیان را می‌دهد و به خدا با هر تعریفی که وجود دارد توجه بیشتری می‌شود؛ با یک ویروس کوچک، پوچی همه توانمندی علمی و بهداشتی، فرهنگی، نظامی و سیاسی نمایان شد.

پژوهشگر مسائل دینی و سیاسی در ادامه با نگاهی به سیر معنویت و دین در اروپا تصریح کرد: در یک مقطعی بهشت و جهنم خدای کلیسای قرون وسطا توسط کاردینال پاپ خرید و فروش می‌شد و مردم خدای «ساعت ساز در تفکر غربی»خدایی که فقط خالق است را قبول داشتند نه خدایی که شریعت و برنامه برای زندگی آنها داده است. (مانند ساعت ساز که ساعت را درست می‌کند اما ادامه حرکت پاندول ساعت به کسی نیاز ندارد.)

وی افزود: بعد از آن رسیدیم به خدای رخنه‌پوش و گفتند یک جاهایی رخنه‌هایی که پیش می‌آید و علم از جواب آن عاجز است را خدای رخنه‌پوش قادر به پوشش آن است. در قرن نوزدهم در اوج غرور و تکبر نظامی، امنیتی و جنایتی که اروپا و آمریکا داشتند، نیچه فیلسوف آلمانی در وصف جامعه غربی گفت «خدا مرده است». در گام بعدی در حرکت انقلاب اسلامی خدا زنده شد و به تعبیر تحلیلگران اروپایی، انقلابی به نام خدا و توجه به خدا بیشتر و فرآیند عمومی جهان معکوس شد که توجه دنیا به دین افزایش و از سکولار فاصله گرفت. اما حرکت شتاب دهنده بعدی ویروس کرونا است که همه بشر دیدند که علوم تجربی کافی نیست و جایگزینی برای آرامش با خدا وجود ندارد. در این صورت موضوع معنویت در روابط بین الملل جایگاه قابل توجهی پیدا کرد.

ارتقاء با حاکمیت توانمندی جوانان بر تفکر غرب‌زدگی

او در خصوص تغییرات داخلی و تاثیر آن بر عرصه بین الملل، خاطرنشان کرد: توانمندی کشور ما نسبت به جوامع غربی و تخصص جوانان جهادی ما سبب شده که جایگاه ملت و کشور ایران در عرصه بین الملل تقویت شود و البته اگر مسئولان ما در وزارت امور خارجه واقع بینی این حرکت را بر غرب‌زدگی حاکم کنند، نقش انقلاب اسلامی و جامعه ایران در عرصه معادلات جهانی بیشتر می‌شود که همین امر در کاهش تحریم‌ها نیز تاثیر گذار است.

نصری ادامه داد: خوشبختانه مقوله ایران هراسی که عموم مردم را از اسلام و تشیع بترسانند با این حرکت و اخبار گفته شده کاهش پیدا کرده اما با این وجود در اثر کاهش توریست در سطح جهان بسیاری از کشورها مانند اسپانیا و ترکیه با معضلات اقتصادی زیادی روبرو هستند که در ایران نسبتا شدت کمتری دارد.

‌نقوی‌حسینی: برنامه‌های پساکرونایی دولت در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شوددر پساکرونا امکان تعامل با کشورهای‌منفرد فراهم می‌شودضرورت حمایت از تولید برای گذر از رکود پساکرونا

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی تحریم و یا اثر تحریم برداشته می‌شود، گفت: زمانی که توانمندی بیشتر شود، هم سرمایه اجتماعی قوی می‌شود و هم استعدادهای بیشتری شکوفا خواهد شد و به تبع آن می‌توانیم با مقاومت بیشتر مقابل اثر اقتصادی ویروس بایستیم.

پژوهشگر مسائل دینی و سیاسی تحلیلی از روابط چین با ایران و جهان کرد و یادآور شد: در یک مقطع زمانی بین چین و اروپا و آمریکا دعوای اقتصادی شکل گرفت و ایران با زرنگی در این بین توانست برای خودش امتیاز بگیرد و اوایل انقلاب، گفتند اگر آمریکا شیطان بزرگ است، شوروی سابق هم شیطان اکبر است تا با این روش آمریکا نفوذ بیشتری پیدا کند و مرگ بر آمریکا گفته نشود. حال در این شرایط به دنبال جایگزین کردن چین به عنوان دشمن اصلی جامعه ما هستند که نگاه‌ها از دشمنی با آمریکا برداشته شود و به سمت چین برود در صورتی که ایران باید در این میان زرنگی کند و برای خود امتیاز بگیرد.

شکل جدید نظم نوین جهانی در دوران پسا کرونا

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم نیز معتقد است که در دوران پساکرونا اقتصاد، فرهنگ، بهداشت و امنیت بسیاری از کشورها براساس رویکردهای جدید طراحی خواهد شد و نظم نوین جهانی در سال‌های آینده شکل جدیدتری به خود می‌گیرد.

عباس مقتدایی با بیان اینکه روابط در عرصه بین المللی بر اساس خوداتکایی حداکثری سازماندهی می‌شود، اظهار داشت: زمانی که در بورس آمریکا اتفاقی می‌افتد مالزی و دبی سریع واکنش نشان می‌دهد اما به دلیل اینکه اقتصاد ایران بر مبنای اتکا به درون است، آسیب کمتری می‌بیند.

وی دوران پسا کرونا با قبل از کرونا متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا اقتصاد، فرهنگ، بهداشت، امنیت و … بسیاری از کشورها براساس رویکردهای جدید طراحی خواهد شد، نظم نوین جهانی در سال‌های آینده شکل جدیدتری به خود می‌گیرد و زندگی فردی که تحت تاثیر رسانه‌های غربی قرار داشت، سمت و سوی دیگری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/169/ش

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.