تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
کد خبر : 20106

اندیشکده| خروج از عراق از نخستین پیامدهای به شهادت رساندن سردار سلیمانی برای آمریکا است

اندیشکده| خروج از عراق از نخستین پیامدهای به شهادت رساندن سردار سلیمانی برای آمریکا است

اندیشکده| خروج از عراق از نخستین پیامدهای به شهادت رساندن سردار سلیمانی برای آمریکا است

کارشناسان اندیشکده مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر اعتقاد دارند که به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی در عراق به زودی منجر به خروج آمریکا از این کشور می‌شود.

اندیشکده| خروج از عراق از نخستین پیامدهای به شهادت رساندن سردار سلیمانی برای آمریکا است – اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر که به صورت اندیشکده سیاسی دانشکده حکومت‌داری کندی در دانشگاه هاروارد فعالیت دارد، به دنبال اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی در کشور عراق ضمن تجمیع نظرات کارشناسان ارشدی که در این دانشگاه و این اتاق فکر اثرگذار آمریکا فعالیت دارند، مقاله‌ای با موضوع اثرات به شهادت رساندن سردار سلیمانی منتشر کرده است. بسیاری از این افراد که جزء اثرگذارترین تحلیلگران سیاسی و بعضا سیاستمداران سابق آمریکایی هستند، بر این باورند که این اقدام واشنگتن به زودی منجر به خروج آمریکا از عراق شده و محور مقاومت در کنار ایران به خونخواهی سردار سلیمانی قیام خواهد کرد.

«وینسنت بروکس» فرمانده سابق نیروهای آمریکا در کره جنوبی و عضو ارشد غیرمقیم مرکز علوم و امور بین‌الملل «بلفر» معتقد است، اثرات احتمالی به شهادت رسیدن «سردار قاسم سلیمانی» توسط آمریکا از چند جهت قابل بررسی است. یکی از این جنبه‌ها این است که «سردار سلیمانی روح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نائبان این کشور در خارج از مرزهای آن بود و شهادتش تمایلی برخاسته از عمق جان را در بسیاری از پیروانش برانگیخته تا به خونخواهی وی برخیزند به گونه‌ای که نه دولت ایران و نه دولت عراق هیچ یک قادر به کنترل این اقدامات خودجوش نخواهند بود».

«متیو بان»، عضو هیأت مدیره اندیشکده «بلفر» نیز تحلیل خود از این اقدام تروریستی آمریکا را اینگونه ارائه می‌دهد: «ریسک تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای ترور سردار سلیمانی به عنوان یک چهره مهم در ایران بسیار سنگین است. ایران و گروه‌های حامی این کشور در منطقه خاورمیانه قطعا به این اقدام پاسخ خواهند داد و این اقدام موضوع مذاکرات و احتمال سازش را به حاشیه خواهد راند. علاوه بر این، دولت عراق نیز به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت تا به حضور نظامی آمریکا در این کشور پایان دهد و همین امر نفوذ ایران در عراق را افزایش خواهد داد و به نزدیک تر شدن دو کشور کمک خواهد کرد».

«گری سیمور» دیگر عضو ارشد این اندیشکده نیز بر این باور است که احتمالا این اقدام آمریکا در نهایت به خروج نیروهای آمریکایی از عراق منجر خواهد شد.

مصاحبه| تحلیلگر اندیشکده شیللر: آمریکا آماده تحمل تبعات ترور سردار سلیمانی نیستگفتگو| محقق اندیشکده ایتالیایی: ترامپ پاسخ ترور سلیمانی را در داخل خاک آمریکا هم خواهد گرفت

«مورگان کاپلان» دبیراجرایی فصلنامه «امنیت بین‌المللی» نیز با اشاره به قطعی نبودن پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت ترور سردار سلیمانی تأکید می‌کند که آنچه مسلم است ایران به این اقدام آمریکا بر اساس زمانبندی و به شیوه مختص خود پاسخ خواهد دارد و آمریکا باید خود را برای مواجهه با طیف گسترده‌ای از اثرات اولیه و ثانویه این اقدام آماده کند.

«مارتین مالین» یکی دیگر از اعضای ارشد این اندیشکده آمریکایی و مدیراجرایی پروژه «مدیریت اتم» در این مرکز تأکید دارد که این اقدام تروریستی آمریکا به طور حتم منجر به پاسخ فوری از جانب ایران و متحدان منطقه‌ای این کشور خواهد شد به گونه‌ای که این واکنش نیز بسیار گسترده خواهد بود و متحدان ایران در محور مقاومت از لبنان گرفته تا عراق نیز احتمالا در این پاسخ مشارکت خواهند داشت. اما خطر بزرگتری که آمریکا را تهدید می‌کند در میان‌مدت تا بلندمدت اتفاق خواهد افتاد چرا که به اعتقاد وی، سردار سلیمانی یک چهره قدرتمند و اثرگذار در تعیین خط مشی متحدان ایران به ویژه در مقابل دشمنان منطقه‌ای و رژیم صهیونیستی بود و همین مسئله می‌تواند با توجه به استحکامی که ایران برعکس آمریکا توانسته بود در روابط خود با متحدان منطقه‌ای اش ایجاد کند می‌تواند برای واشنگتن در جریان این اقدام خطرناک، دردسرساز شود.

«وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران در دوره «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز تأکید دارد که این اقدام واشنگتن قطعا منجر به انتقامی سخت و وحشتناک از جانب ایران و متحدان منطقه‌ای این کشور به ویژه در محور مقاومت خواهد شد. وی همچنین هشدار می‌دهد که این انتقام ممکن است در هر کجای جهان و حتی خارج از منطقه غرب آسیا نیز به وقوع بپیوندند.

«الیزابت شروود-رندال» یکی دیگر از اعضای ارشد مرکز علوم و امور بین‌الملل «بلفر» نیز اقدام تروریستی اخیر آمریکا در عراق را نتیجه دست‌کم سه سال سیاست‌های غیرمنسجم و غیرقابل اعتماد دولت فعلی آمریکا در منطقه غرب آسیا می‌داند و معتقد است که این شرایط عدم قطعیت عجیبی درباره اجرای ضمانت اجرای تعهدات دولت آمریکا و همچنین تهدیداتی که درباره منافع این کشور در جبهه‌های مختلف مطرح است، بوجود آورده است که البته معتقد است که خروج واشنگتن از برجام نیز نتیجه همین شرایط است و کنگره آمریکا را مقصر اصلی می‌داند چرا که نتوانسته دولت این کشور را آنچنان که باید در قبال تعهداتش مورد بازخواست قرار دهد.

انتهای پیام/.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.