تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر : 98415

آشنایی با برخی ضوابط و مقررات آپارتمان نشینی+ قانون پیش فروش ساختمان

آشنایی با برخی ضوابط و مقررات آپارتمان نشینی+ قانون پیش فروش ساختمان

آوا البرز_رشد روزافزون جمعیت و افزایش وسعت شهرها، مهاجرت های بی رویه روستائیان به شهرها و به تبع آن گسترش آپارتمان نشینی را در پی دارد.برای پیشگیری از هرگونه اختلاف و مشکلی در این زمینه، داشتن اطلاعات کامل و جامعی از فرهنگ آپارتمان نشینی و همسایه داری ضرورت دارد.

زندگی جمعیِ بشر در عین حالی که مزایا و نکات مثبت و قابل تمجیدی دارد، آثار منفی و زیانباری نیز در پی دارد.از این رو لازم است قوانین و مقرراتی وضع شود تا زندگی جمعی را سر و سامان بدهد و انسان به راحتی بتواند به زندگی خود در کنار جمع ادامه دهد.

یکی از مواردی که نیاز به وجود قوانین و دستورات دارد، آیین همسایه داری می باشد.پیامبر اسلام(ص): حرمت همسایه بر عهده

انسان را ماننداحترام مادر ذکر نموده­ اند.

همسایه­ ی خوب بقدری در ایجاد آرامش و امنیت انسان نقش دارد که قبل از خرید منزل و در نظر گرفتن سایر امتیازات، توجه به
این موضوع از اولویت­ها می­باشد.

پیامبر اکرم(ص) در جای دیگر می فرمایند: سه چیز در رأس مصیبت های کمرشکن است:… و همسایه ای که چشمانش تو را می پاید و دلش خواهان رسوایی توست، اگر خوبی ببیند آن را می پوشاند و فاش نمی سازد و اگر بدی ببیند، آن را آشکار و همه جا پخش می کند.در دین مبین اسلام، سفارشاتی در مورد همسایه داری وجود دارد مانند: احسان و نیکی به همسایه، تفقد و دلجویی، مبادا همسایه گرسنه بخوابد،آزار نرساندن و صبر در مقابل آزار همسایه آثار نیکوی همسایه داری را آبادانی شهر و طول عمر ذکر می کنند. اهمیت همسایه داری و جایگاه ومنزلت آن در اسلام و اخلاقیات روشن است. آرامش دنیوی و سعادت اخروی انسان به اموری بستگی دارد که یکی از آن ها، خوب همسایه داری کردن وهمسایه نیک داشتن است.

همسایه می تواند بهترین دوست یا بدترین دشمن باشد.

قانونگذار در سال 1343 قانون تملک آپارتمان ها را تصویب و این قانون در سال 1376 اصلاح گردید. در قانون یاد شده؛ آیین همسایه داری دراستفاده ازقسمت های عمومی، اشتراکی و اختصاصی مشخص شده است.  حق استفاده و بهره از واحد آپارتمانی برای مالک عین و منفعت قطعاًتکالیفی رانیز برای شخص ایجاد می کند. اگر به صرف حق توجه و عنایت داشته باشیم، بدون اینکه به تکالیف شرعی، قانونی و اخلاقی عمل کنیم؛در محیط هرج و مرج به وجود می آید.

در ادامه برای اطلاع کامل شهروندان ارجمند از ضوابط آپارتمان نشینی، نکاتی از قوانین و مقررات مربوطه استخراج گردیده که به اختصار به شرح زیر ارائه می­شود.

بخوانید……

آمریکا دست بردار نیست/ تحریم‌های جدید اعمال شد!

آزادی 50 زندانی با کمک بسیج حقوقدانان و ستاد دیه استان البرز

دود تنور اختلافات نان به چشم مردم البرز می رود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.