تاریخ انتشار : شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر : 141422

بنزین را لیتری 50 هزار تومان بفروشید / دولت خواستار افزایش قیمت بنزین است؟!

بنزین را لیتری 50 هزار تومان بفروشید / دولت خواستار افزایش قیمت بنزین است؟!

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی تمام شهروندان به‌طور یکسان پرداخت خواهد شد.

طبق آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا شهریورماه، روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر
بوده است ولی در دوره مشابه سال ۱۴۰۱ این عدد ۱۰۲.۵ میلیون لیتر بوده که حاکی از رشد ۱۳.۵ میلیون لیتری است.

یارانه بنزین قرار است به حساب هر فرد بر اساس کد ملی واریز شود. سهمیه یارانه بنزین تاکنوا رقمش مشخص

نشده است.در تابستان سال جاری هم طرح یارانه بنزین به طور آزمایشی در جزیره کیش اجرا شد.

مجلس در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه است و یکی از مباحث مهم این برنامه ماجرای قیمت‌گذاری بنزین است. به نظر می‌رسد که بنزین به معمایی حل نشدنی برای دولت تبدیل شد چون از یک طرف دولت خواستار افزایش قیمت  است و از طرف دیگر می‌داند که جامعه پذیرای این افزایش قیمت نیست. چه باید کرد؟
قیمت نفت در دنیا تلورانس دارد اما اگر فرض کنیم نفت بشکه‌ای ۷۰ دلار باشد با این قیمت نفت در هر بشکه ما سالی

بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم. این عدد در دنیا بسیار غیرطبیعی است. نه کشورهای صنعتی و نه کشورهای توسعه‌یافته و نه کشورهای عقب مانده چنین مصرفی ندارند ایران در شدت مصرف انرژی رتبه سوم یا چهارم دنیا را دارد. اگر کسی حاضر است در ایران بنزین مصرفی ماشینش را خودش از پالایشگاه بگیرد من حاضرم به او حواله بدهم تا برود و مجانی تهیه کند.

امروز در دنیا قیمت بنزین چه در کشورهای نفتی و چه غیر نفتی لیتری ۱ دلار است. هر یک لیتری که در این کشور بنزین مصرف می شود به اندازه دویست گرم گوشت است حال بهتر است یک لیتر بنزین مصرف کنی یا دویست گرم گوشت بخری؟! امروز با پول یک لیتر بنزین یک آدامس به آدم نمی‌دهند. اگر یارانه مصرف انرژی را در کشور حذف کنیم یعنی نفتمان را به همان قیمتی که به خارج می فروشیم به داخلی ها بفروشیم، می توانیم سالیانه به هر خانواده بیش از ۱۰ میلیون تومان یارانه نقدی بدهیم.

بله، منتها به جای این یارانه ۱۰ میلیون تومانی، بنزین لیتری ۵۰ هزار تومان می‌شود.

در زمان دولت نهم هم افزایش قیمت به یکباره بالا بود اما اقدامات قبلی مردم را آماده کرده بودیم. متاسفانه در سال‌های ۹۸ برخورد دولت آقای روحانی طوری بود که ایشان به مردم خندید و گفت من صبح جمعه فهمیده‌ام که بنزین گران شد. این برخورد برای مردم سنگین بود و نباید با مردم از موضع بالا صحبت کرد. دولت آقای روحانی خدمات زیادی داشت و من فکر می کنم به دولت ایشان ظلم شد. با این تفاسیر در زمان هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم و دهم رییس جمهور سه یا چهار بار به طور زنده با مردم صحبت کرد و محاسبه کرد و توجیه کرد و حرکت هایی پیشینی انجام داد و قبل از گران شدن قیمت آن یارانه ها به حساب سرپرست خانوار واریز شد. مردم آماده شده بودند.

بخوانید…
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.