تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر : 104699

حمله موشکی به شهرهای مهم اوکراین؛ فرود نظامیان روسی در بندر اودسا

حمله موشکی به شهرهای مهم اوکراین؛ فرود نظامیان روسی در بندر اودسا

حمله موشکی به شهرهای مهم اوکراین؛ فرود نظامیان روسی در بندر اودسا

نیروهای روسیه پس از دستور پوتین، تجاوز به خاک اوکراین را آغاز کردند..

دعای خیر بایدن برای مردم اوکراین

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز پس از آن که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، مجوز عملیات نظامی ویژه در شرق اوکراین را صادر کرد، نیروهای روسی روز پنجشنبه چندین شهر اوکراین را هدف موشک های خود قرار دادند و نیروهای نظامی در بندر اودسا (بندر اصلی دریای سیاه) پیاده شدند و قوای زمینی در حال عبور از مرز به سوی خارکف هستند.

KTVSUXQMO5ICJP3XOVYZSXJEQ4

مدت کوتاهی پس از سخنرانی پوتین در تلویزیون دولتی روسیه، صدای انفجارها در سکوت قبل از سحر در کیف پایتخت اوکراین شنیده شد. خبرگزاری اینترفاکس گفته تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت به صدا درآمد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: «پوتین به تازگی یک تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرده است. شهرهای در حال صلح اوکراین تحت حملات هستند. این یک جنگ تجاوزکارانه است. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد و پیروز خواهد شد. جهان می تواند و باید پوتین را متوقف کند.

چاره ای جز دفاع از خود نداریم!

پوتین در سخنرانی سحرگاه امروز خود گفته بود پس از آن که روسیه چاره ای جز دفاع از خود در برابر آنچه به گفته او تهدیدات ناشی از اوکراین مدرن است، برایش باقی نمانده بود، مجوز عملیات نظامی ویژه در مناطق جدا شده شرق اوکراین را صادر کرده است. پوتین گفت: «روسیه نمی‌تواند با تهدید دائمی که از خاک اوکراین مدرن سرچشمه می‌گیرد احساس امنیت کند و تمام مسئولیت خونریزی بر عهده وجدان رژیم حاکم در اوکراین خواهد بود.»

45R4XPDFKBNMPFI6JMGEGKIQGM

دامنه دقیق عملیات نظامی روسیه هنوز به طور کامل مشخص نشده، اما پوتین گفته: «برنامه های ما شامل اشغال سرزمین های اوکراین نمی شود. ما هیچ چیزی را با زور تحمیل نمی کنیم».

آغاز حملات واقعی

اینترفکس اوکراین گزارش داد که مراکز فرماندهی نظامی اوکراین در کیف و شهر خارکف در شمال شرق اوکراین مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفته‌اند، یک سایت خبری اوکراینی به نقل از یک مقام رسمی هم اعلام کرد نیروهای روسی در شهرهای بندری جنوبی اودسا و ماریوپول فرود آمده‌اند.

4YJ63TECNVIXDPVPWX4TY2ZHYE

ساعاتی قبل، جدایی‌طلبان طرفدار روسیه از مسکو درخواست کمک کردند تا از تجاوزات ادعایی اوکراین جلوگیری کند – ادعاهایی که ایالات متحده آن را به عنوان بخشی از کارزار تبلیغات روسیه رد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه گفت که مسکو آغاز حمله را تایید کرده و به دعوت برای گفت‌وگو پاسخ نداده است.

راه تعیین کننده

بایدن  گفت: «روسیه به تنهایی مسئول مرگ و ویرانی این حمله است و ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به شیوه ای متحد
و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان روسیه را مسئول خواهد دانست».
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، «حمله بی پروا و بی دلیل» روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد و گفت متحدان ناتو برای
مقابله با پیامدهای «اقدامات تهاجمی مسکو» تشکیل جلسه خواهند داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پس از اعلام عملیات نظامی توسط رهبر روسیه، در آخرین لحظه از پوتین درخواست

کرد که جنگ را «به نام بشریت» متوقف کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل هم ادعا کرده کشورش به مردم  تجاوز نمی کند، بلکه علیه «خونتا» در کیف عمل می کند.

اوکراین، ساعاتی پس از آن که ناظران درگیری های منطقه ای به خطوط هوایی هشدار داد باید پروازهای بالای خود را به دلیل خطر شلیک ناخواسته یا حمله سایبری متوقف کنند،  پیشتر پروازهای غیرنظامی در حریم هوایی خود را به دلیل «خطرات احتمالی» متوقف کرده است.

یک شاهد رویترز گزارش داد که کاروان تجهیزات نظامی شامل 9 تانک اوایل روز چهارشنبه از سمت مرز روسیه به سمت دونتسک در حال حرکت بودند.

دولت اوکراین روز چهارشنبه نیز خدمت سربازی اجباری را برای همه مردان در سن جنگ اعلام کرد.

کشورهای غربی و ژاپن تحریم‌هایی را علیه بانک‌ها و افراد روسی اعمال کردند، اما سخت‌ترین اقدامات خود را تا آغاز تهاجم متوقف کردند.

بیشتربخوانید:
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.