تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر : 113354

خط ۲ قطار شهری کرج هفته دولت بهره برداری آزمایشی می‌ شود

خط ۲ قطار شهری کرج هفته دولت بهره برداری آزمایشی می‌ شود

آوا البرز-محمد اسدیان گفت:  سال ۸۵ راه اندازی هر کیلومتر از قطار شهری حدود ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشت، ولی امروز این

هزینه به یک هزارو۲۰۰ تا یک هزارو۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

این مسوول بیان داشت: تست سرد، تست گرم،  راه اندازی آزمایشی و بهره برداری آزمایشی مراحلی است که قبل از بهره برداری

قطعی از این ایستگاه‌ها باید طی شود.

وی اضافه کرد: با راه اندازی آزمایشی که شهریور ماه انجام می‌شود، طبق پروتکل‌های بین المللی سیر و حرکت قطار شهری،

حدود سه ساعت درروز مسافر در ایستگاه‌ها جابه جا  خواهد شد.

اسدیان خاطر نشان کرد: در بهره برداری قطعی هم ایستگاه‌ها حدود ۱۲ ساعت در روز پذیرای مسافران خواهند بود.

این عضو شورا  از بازنگری در اساسنامه قطار شهری کرج با همکاری معاونت برنامه ریزی شهرداری خبر داد و گفت: این اتفاق

جایگاه سازمان قطارشهری  کرج را به جایگاه اصلی خود بازمی‌گرداند.

وی با اشاره به اینکه ورود به مرحله تست سرد قطار شهری با جدیت در حال پیگیری است، افزود: برای انجام تست گرم هم

با سازمان قطار شهری تهران  مذاکراتی در حال انجام است تا بخشی از تجهیزاتی پیشرفته‌ای که برای متروی تهران خریداری

شده به کرج انتقال داد.

عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه برای راه اندازی آزمایشی قطار به سیگنالینگ نیازی نیست، گفت: در راه اندازی قطعی به دلیل

اینکه تعداد ترددمسافران زیاد می‌شود راه اندازی سیستم هوشمند سیگنالینگ برای افزایش امنیت مسافران و قطار ضروری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه هم استاندار البرز و هم مجموعه مدیریت شهری به صورت جدی پیگیر راه اندازی خط دو هستند، گفت: این

حق شهروندان کرجی است که بعد از چند دهه انتظار بتوانند برای تردد از قطار شهری استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تجربه شهر‌های دیگر در راه اندازی خطوط مختلف قطار شهری نشان می‌دهد که بهترین روش راه اندازی سه
ایستگاه سه ایستگاه است تا مردم بتوانند در بازه زمانی معقولی از شیرینی جابجایی با قطار شهری بهره‌مند شوند.
وی گفت: خطای فاحش در پروژه قطار شهری کرج این بود که از همان ابتدا ۱۲ کیلومتر از تونل این پروژه حفاری شد و این
مساله هزینه زیادی برد.
این مسوول تاکید کرد: طبق مطالعات صورت گرفته، در هر ساعت از اوج ترافیک، قطار شهری باید ۳۳ هزار نفر را جابه جا کند،
ولی معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری کرج اعلام کرده این خط در شلوغ‌ترین ساعات روز نهایتا ۲۳ هزار نفر را جابه جا
خواهد کرد.

وی افزود: طبق استاندارد‌های جهانی اگر جابه جایی مسافر در ساعات اوج ترافیک کمتر از ۱۸ هزار نفر باشد، راه اندازی

قطار شهری به صرفه نیست و اگراین جابه جایی کمتر از ۱۰ هزار نفر باشد هم باید به سمت راه اندازی BRT  حرکت کرد.

اسدیان بیان داشت: اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم راه اندازی خط ۲ قطار شهری کرج از ابتدا علمی و منطقی نبود، ولی با توجه
به اینکه برای این پروژه اعتبار زیادی هزینه شده و شهروندان بیش از یک دهه است که در انتظار بهره برداری از آن هستند
نمی‌توان از راه آمد.

عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه بعد از راه اندازی این ایستگاه‌ها به سمت راه اندازی سایر ایستگاه‌های این خط پیش

می‌رویم، گفت:خاکبرداری ایستگاه شهیدسلطانی از دی ماه سال گذشته آغاز شد.

وی ادامه داد: اگر از سال ۸۵ تا کنون مبنا را بر راه اندازی سه ایستگاه سه ایستگاه قطار شهری  قرار می‌دادیم، بخش عمده‌ای از

این پروژه به تمام رسید، و این میزان اعتبار صرف حفر تونل نمی‌شد.

بیشتربخوانید:
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.