تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
کد خبر : 89042

ساخت نخستین دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی در البرز

ساخت نخستین دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی در البرز

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی البرز موفق شدند برای نخستین بار در کشور دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی را در این مرکز ثبت اختراع کنند.

 

جوانان توانمند ایران در استان البرز موفق شدند دستگاه نظارت و اعلام حریق خورشیدی را برای اولین بار در این مرکز ثبت اختراع کنند.

نادری، دانشیار فیزیک حالت جامد در پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان این که این دستاورد حاصل ۶ ماه تلاش تیمی از دانشجویان و محققان پژوهشگاه مواد و انرژی است، گفت: در این دستگاه به وسیله ادوات دقیق و  با کارایی بالا آشکار سازی حریق با سرعت بسیار بالا امکان پذیر می شود به طوری که می تواند در همان ثانیه های ابتدایی و با صرف هزینه های جزئی از آتش سوزی های وسیع جلوگیری کند.

دانشیار فیزیک حالت جامد در پژوهشگاه مواد و انرژی افزود: نصب و راه اندازی این فناوری نیازی به برق ندارد و این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی  برای شناسایی و تعقیب شعله آتش می تواند به منظور اطفاء به موقع حریق در جنگل ها و مراتع مورد استفاده قرار بگیرد .

نادری با بیان این که این دستگاه می‌تواند به محض مشاهده شعله آتش فرمان راه اندازی زنگ اخطار و فعال سازی دوربین مدار بسته را صادر کند گفت: ناحیه آشکار سازی حسگر موجود در این دستگاه طوری انتخاب شده است که توانایی تشخیص سریع شعله را حتی در صورت جا به جا شدن شعله در هر نقطه را دارد .

او  به استفاده ار فناوری نیمه هادی ها و به کارگیری نانو مواد ها در سیستم حسگری دستگاه اشاره کرد و افزود: این دستگاه می‌تواند سیستم های مختلف را بر حسب نیاز شناسایی کند ، به طور مثال در احتراق های ناشی از گازهای مختلف که سبب انتشار نور با طول موج می شود بسیار کاربردی است .

نادری گفت: استفاده از این دستگاه در مراتع وجنگل ها که به برق شهری متصل نیستند می‌تواند بسیار کاربردی باشد و سبب شود از حریق های سنگین که در چند سال اخیر بسیاری از جنگل های کشور را از بین برده است جلوگیری شود .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.