تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر : 65113

ساخت و سازها در مناطق سیل‌زده گلستان جان تازه گرفت/ خرداد پایان وعده مسئولان به سیل‌زدگان

ساخت و سازها در مناطق سیل‌زده گلستان جان تازه گرفت/ خرداد پایان وعده مسئولان به سیل‌زدگان

ساخت و سازها در مناطق سیل‌زده گلستان جان تازه گرفت/ خرداد پایان وعده مسئولان به سیل‌زدگان

گروه استان‌ها ـ با نزولی شدن شیوع بیماری کرونا و لغو ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی، ساخت و سازها در مناطق سیل‌زده استان گلستان دوباره جان گرفته و مسئولان قول داده‌اند واحدهای مسکونی سیل‌زدگان را تا پایان خردادماه بسازند و به آنان تحویل دهند.

ساخت و سازها در مناطق سیل‌زده گلستان جان تازه گرفت/ خرداد پایان وعده مسئولان به سیل‌زدگان – اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آق‌قلا، شیوع بیماری کرونا همه فعالیت‌ها را از جمله بخش عمرانی و ساخت و سازها را تحت تأثیر قرار داد و عملیات اجرایی بسیاری از پروژه‌ها را به تعطیلی کشاند.

تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا اوضاع ساخت و سازها در مناطق سیل‌زده استان گلستان، شتاب زیادی داشت اما این بیماری ترمز همه را کشید و سبب شد بسیاری از واحدهای مسکونی نیمه تمام بماند.

مسئولان به مردم سیل‌زده قول داده بودند که نوروز 99 را در منازلشان جشن بگیرند اما پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و حدود 17 درصد واحدهای مسکونی سیل‌زدگان ناتمام مانده است.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) 2000 بسته لوازم خانگی به سیل‌زدگان خراسان شمالی اهدا کردجشن پایان بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زدگان گلستانی خرداد ماه برگزار می‌شود«ماهر» پرتره‌ای متفاوت از سیل آق‌قلا / برادری که به‌جای شرکت در عروسی خواهرش یاور سیل‌زدگان شد

حالا اما با نزولی شدن روند این بیماری در استان، ساخت و ساز منازل مسکونی سیل‌زدگان هم جان تازه‌ای گرفته است. بسیاری از سیل‌زدگان امیدوارند تا تابستان از راه نرسیده، سرپناه خود را بسازند و در آن ساکن شوند.

عبدالقیوم پقه یکی از کسانی است که در سیل فروردین ماه سال گذشته، خانه‌اش خراب شده بود و اکنون در حال ساخت منزل جدید است. او به خبرنگار ما گفت: خانه ما خیلی قدیمی بود و به علت سیلی که آمد دیگر قابل سکونت نبود. البته سیل حدود یکماه در منطقه ما مانده بود و همین موضوع پی ساختمان‌های ما را سست کرد. خانه بعد از خارج کردن گل و لای ظاهر تقریبا سالمی داشت اما به مرود دچار نشست شد و دیوارها ترک برداشتند و کم کم این شکاف‌ها بزرگتر می‌شد.

او افزود: تقریبا نیمه دوم سال گذشته تشکیل پرونده دادیم و تسهیلات و بلاعوض را هم متناسب با پیشرفت کار به ما می‌دادند. فکر می‌کردیم تا آخر سال بتوانیم خانه خود را بسازیم اما بیماری کرونا این اجازه را به ما نداد و ساخت و سازها هم تعطیل شد. اما در روزهای گذشته دوباره کار ساخت و ساز شروع شده است. این بار امیدواریم در یکی دو ماه آینده بتوانیم خانه خود را تکمیل کنیم و از این وضعیت خلاص شویم.

در همین باره سیدمحمد حسینی، سرپرست بنیاد مسکن استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا بر بخش ساخت و ساز مسکن هم اثرات منفی داشت و سبب کند شدن این روند شده بود. از 22 اسفندماه سال گذشته ممنوعیت فعالیت داشتیم که تا 22 فروردین این شرایط ادامه داشت.

او گفت: از روزهای پایانی فروردین ماه دوباره ساخت و سازها در مناطق سیل‌زده استان از سر گرفته شده است و امیدواریم براساس یک برنامه زمانبندی بتوانیم واحدهای مسکونی باقی مانده را بسازیم و تحویل دهیم.

سرپرست بنیاد مسکن استان ادامه داد: یکی از دلایلی که سبب شد نتوانیم همه واحدهای مسکونی سیل‌زدگان را تا قبل از پایان سال 98 تحویل دهیم، ابلاغ دیرهنگام سهیمه‌های جدید به استان بود که این کار در سه نوبت انجام شد. واحدهایی که باقی مانده‌اند عمدتا واحدهایی هستند که در نیمه دوم سال، برای آنها پرونده تشکیل شده است.

او کمبود برخی مصالح ساختمانی را هم در این تأخیر ناخواسته اثرگذار دانست و گفت: در یک برهه زمانی با کمبود شن و ماسه و ایتال مواجه بودیم که با ورود بموقع استاندار و برخی دستگاه‌ها این کمبودها برطرف شد.

حسینی با بیان اینکه 17 درصد واحدهای مسکونی سیل‌زدگان استان ناتمام مانده است، افزود: ساخت 100 درصد واحدهای مسکونی خسارت دیده در سیل فروردین ماه سال گذشته در استان آغاز شد که برای 97 درصد این واحدها فونداسیون زده شده استو همچنین 95 درصد منازل مسکونی سیل‌زدگان در مرحله ستون، 85 درصد در مرحله اجرای سقف و 77 درصد نیز در مراحل پایانی کار قرار دارند و یا تکمیل و تحویل مردم شده‌اند.

به گفته او گلستان بین استان‌های سیل‌زده با پیشرفت فیزیکی 84 درصدی واحدهای مسکونی سیل‌زدگان در رتبه نخست قرار دارد و پرونده بازسازی این واحدها تا پایان خردادماه امسال بسته می‌شود.

انتهای پیام/582/ی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.