تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
کد خبر : 29265

عضو مجلس خبرگان: شورای نگهبان در تطبیق اسلامیت و موافقت با نظام و ولایت‌فقیه حق تشخیص دارد

عضو مجلس خبرگان: شورای نگهبان در تطبیق اسلامیت و موافقت با نظام و ولایت‌فقیه حق تشخیص دارد

عضو مجلس خبرگان: شورای نگهبان در تطبیق اسلامیت و موافقت با نظام و ولایت‌فقیه حق تشخیص دارد

عضو مجلس خبرگان گفت: شورای نگهبان در تطبیق اسلامیت و موافقت با نظام و ولایت‌فقیه حق تشخیص دارد.

عضو مجلس خبرگان: شورای نگهبان در تطبیق اسلامیت و موافقت با نظام و ولایت‌فقیه حق تشخیص دارد – اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عسکر دیرباز امروز در جلسه کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی که در دفتر خبرگزاری رسا برگزار شد، اظهار داشت: ما وقتی به قانون اساسی مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که مجلس شورای اسلامی در رأس دو قوه دیگر است.

وی با مقایسه جایگاه مجلس در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر افزود: جایگاه مجلس در کشور ما بسیار بالاتر از کشورهای منطقه که جمهوری هم هستند، است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در اوایل انقلاب مجلس شورای اسلامی به عزل بنی‌صدر رأی داد؛ این نظارت را می‌رساند، برای مجلس بعدی ما باید سازوکارهایی برای نظارت داشته باشیم و این با سخن گفتن محقق نمی‌شود، بلکه باید برای آن برنامه داشت.

دیرباز گفت: همه نمایندگان مجلس در همه ادوار تلاش داشته‌اند که پاسخگوی حوزه انتخابی خود باشند و از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنند، در این زمینه عموم ادوار مجلس توفیقات خوبی داشتند.

وی با اشاره به رابطه مجلس با قوای دیگر تأکید کرد: در این زمینه گاهی مسائلی وجود داشت، یکی از معانی و کاربردهای مطلقه بودن ولایت‌فقیه به این معنی است که در هنگام این اختلافات ولی‌فقیه ورود می‌کند و کار را فیصله می‌دهد که این اتفاق در چند مورد رخ‌داده است.

نقش نمایندگان مجلس در جلوگیری از "نابرابری‌های اجتماعی"درخواست آیت‌الله سبحانی از ‌قوه قضائیه برای ورود به اتهام فساد مالی نمایندگان مجلسوکیل‌پور:برخی نمایندگان مجلس دهم «جاده صاف کن» دولت بودند

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: قوانین ما باید اسلامی باشد، یکی از تفسیرهای این سخن این است که قوانین نباید مخالف اسلام باشد، در مواردی قوانین ما نسبت مستقیمی با متون دینی پیدا نمی‌کند.

دیرباز یادآور شد: مأموریت اصلی که در مجلس شورای اسلامی وجود دارد تقنین و نظارت است، اگر روحانیت در مجلس حضور پررنگ داشته باشد، می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ عموم روحانیون ازنظر حریت فکری وضعیت بهتری دارند و وابستگی آن‌ها به مراکز مختلف کم است.

وی ادامه داد: اگر مجلس بتواند در زمینهٔ اصلاح ساختارها قدم‌هایی بردارد می‌تواند مؤثر باشد، مجلس گاهی در قبال هیئت‌رئیسه منفعلانه رفتار کرده است، هیئت‌رئیسه کارش اداره کردن مجلس است و نمایندگان نباید حق را رها کرده و گوش به دستورات و سلیقه‌های هیئت‌رئیسه بسپارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بنده بارها در مجلس خبرگان درخواست کرده‌ام تا شرایط کاندیداها را محدود کنند تا هرکسی نتواند کاندیدا شود، اما در پاسخ بیان‌شده که این کار خود مجلس است، شورای نگهبان در تطبیق اسلامیت و موافقت با نظام و ولایت‌فقیه حق تشخیص دارد؛ در مسئله شفافیت اگر مجلس اقدامی نکند، کسی نیست که آن را ملزم کند، رهبر انقلاب هم اگر بخواهد در هر موردی ورود کند، هزینه‌های خاص خود را خواهد داشت.

دیرباز یادآور شد: روحانیون سه توانمندی دارند که می‌تواند در مجلس مؤثر باشد، نخست اینکه کارشناس دین است و در امور مختلفی که به شرعیات گره‌خورده می‌تواند با عینک دینی به مسائل توجه کند.

وی خاطرنشان کرد: دیگر ویژگی و توانمندی روحانیون درجه بالای تقوا و ایمان در بین آن‌ها است، مجلس نیازمند افراد با تقوا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد: ویژگی سوم روحانیون بصیرت سیاسی و انقلابی است، مجلس ما با مجلس‌های کشورهای دیگر که فاقد ویژگی انقلابی هستند، متفاوت بوده و درجاهایی که حکمت روحانیون مطرح است، باید در جایگاه نمایندگی ورود کنند.

انتهای پیام/451/ش

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.