تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۳:۴۷
کد خبر : 41746

مرحوم هاشمی‌تبار به دلیل سرودن اشعار انقلابی همواره تحت نظر ساواک بود

مرحوم هاشمی‌تبار به دلیل سرودن اشعار انقلابی همواره تحت نظر ساواک بود

مرحوم هاشمی‌تبار به دلیل سرودن اشعار انقلابی همواره تحت نظر ساواک بود

مرحوم هاشمی‌تبار به عنوان مبارزی انقلابی شناخته می‌شد و به دلیل سرودن اشعار انقلابی در هیئت‌ها همواره از سوی ساواک تهدید می‌شد تا حدی که چندین بار به منزل ایشان یورش بردند.

مرحوم هاشمی‌تبار به دلیل سرودن اشعار انقلابی همواره تحت نظر ساواک بود – اخبار فرهنگی –

حجت‌الاسلام حسین دانی، کارشناس معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های مرحوم حاج سیدمحمد هاشمی‌تبار گفت: آشنایی بنده با مرحوم هاشمی‌تبار به سال 53 یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. ایشان شخصیت مذهبی بود که کار خود را در قالب جلسه‌ای با عنوان هیئت حسینی آغاز کرد. این آشنایی از آنجا عمیق بود که مکان هیئت از منزل ما شکل گرفت. در صورت کلی فعالیتهای مرحوم هاشمی‌تبار در سه حوزه فرهنگی، ایتام و قرض‌الحسنه خلاصه می‌شود.

وی درباره فعالیت‌های فرهنگی هاشمی‌تبار گفت: در حوزه کارهای فرهنگی بیشتر به فکر تربیت جوانان بود. به این منظور برایشان کلاس‌های اخلاقی و جلسات قرآن برگزار می‌کرد. به قدری رفتارشان مطلوب بود که جوانان در اولین برخورد جذب او می‌شدند. از دیگر برنامه‌های ایشان عیادت دسته‌جمعی و مستمر از بیماران در بیماستان‌ها بود. برگزاری مراسم‌های آیینی و مذهبی از دیگر فعالیت‌های روزمره مرحوم هاشمی‌تبار بود.

"سیدمحمد هاشمی‌تبار" مداح پیشکسوت اهل‌بیت(ع) درگذشت

دانی رسیدگی به امور ایتام را از دیگر ویژگی‌های هاشمی‌تبار معرفی کرد و افزود: آن مرحوم اهتمام ویژه‌ای درباره کمک به ایتام داشت؛ در این راستا حدود 100 خانواده را پوشش می‌داد. این مسئله ناشی از روحیه دلسوزانه ایشان بود؛ روحیه‌ای که همواره بر ابعاد شخصیتی ایشان پرتو انداخته و به زندگی‌شان جهت داده بود. این روحیه دلسوزی تا حدی بود که افراد زیادی را به عنوان سفر اولی‌ به عتبات عالیات می‌برد. کسانی که وسع مالی نداشتند و در حسرت زیارت ائمه علیهم‌السلام به ویژه زیارت امام حسین علیه‌السلام بودند.

این کارشناس مذهبی درباره دیگر فعالیت‌های مذهبی هاشمی‌تبار گفت: عمدتاً مرحوم هاشمی‌تبار را به عنوان مداح و مناجات‌خوان می‌شناسند. از ویژگی بارز ایشان در عرصه مداحی در این نکته بود که هیچ گاه بابت مراسم‌هایی که شرکت می‌کرد، ریالی پول نمی‌گرفت و معتقد بود برای مراسم اهل‌بیت نباید پول دریافت کرد.

دانی درباره فعالیت‌های هاشمی‌تبار در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایشان به عنوان مبارزی انقلابی شناخته می‌شد و به دلیل سرودن اشعار انقلابی در هیئت‌ها همواره از سوی ساواک تهدید می‌شد تا حدی که چندین بار به منزل ایشان یورش بردند، اما با کمک اهالی محل از صحنه می‌گریخت.

انتهای‌پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.