تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
کد خبر : 30872

میرسلیم در نشست خبری: شورای ائتلاف از مقبولیت مردم برخوردار است/ رویه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید اصلاح شود

میرسلیم در نشست خبری: شورای ائتلاف از مقبولیت مردم برخوردار است/ رویه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید اصلاح شود

میرسلیم در نشست خبری: شورای ائتلاف از مقبولیت مردم برخوردار است/ رویه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید اصلاح شود

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با انتقاد از رویه جاری در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این رویه باید اصلاح شود.

میرسلیم در نشست خبری: شورای ائتلاف از مقبولیت مردم برخوردار است/ رویه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید اصلاح شود – اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مصطفی میرسلیم کاندید یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب صبح امروز (شنبه 26 بهمن) در نشست خبری در سخنانی گفت: ما امروز در شرایطویژه‌ای قرار گرفته‌ایم و در هفته آخر بهمن در کشور مردم به نتایج انتخابات اسفندماه چشم دوخته‌‌اند.

وی افزود: از نظر بنده هیچ بن‌بستی برای حل مشکلات کشور وجود ندارد، مسائل و مشکلات است اما در بن‌بست نیست، بنابراین نگاه، برون رفت را می‌دانیم و امیدواریم که ان‌شاءالله بتوانیم دست به دست هم نمایندگان مردم و خود مردم چاره‌گشای این مسائل و مشکلات باشند.

میرسلیم عمده مسائل و مشکلات موجود کشور را در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم دانست و افزود: بویژه در 6 سال گذشته فرصت‌های گرانقدری از دست رفته اما می‌توان آنها را باز یافت.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تأکید کرد: یک نکته اساسی این است که اگر بخواهیم در زمینه مسائل اقتصادی، معیشتی و رفاهی مردم و همین طور مسائل و مشکلات معیشتی و فرهنگی و اجتماعی موفق شویم یک شرط لازم وجود دارد و آن شرط لازم اعتماد است.

وی با بیان اینکه این اعتماد مردم به امام بود که انقلاب را پیروز کرد افزود: البته اعتماد مردم به رزمندگان نیز که ما را در چنگ پیروز کرد، بنابراین اعتماد مردم به مسئولان بسیار مهم است.

میرسلیم تصریح کرد: اعتقاد ندارم که هنوز در شرایط بحران قرار داریم اما روزهایی هم که کشور در بحران بود با اعتماد مردم در آن شرایط که به داشتم از بحران خارج شدیم، الان هم به دلیل کمبود صداقت به این اعتماد لطمه وارد شده است،‌مردم می‌خواهند مسئولانشان صادقانه با آنها حرف بزنند و واقعیت‌‌ها را مطرح کنند و از کمک خود مردم برای کارگشایی امورشان استفاده کنند.

کاندید یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات در امور کشور را رکود در حوزه اقتصادی دانست و افزود: امروز شاهد تورم و سقوط ارزش پول ملی هستیم و مردم نیز با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، اگر بخواهیم این مشکلات را حل کنیم ضرورت دارد که اعتماد بین مردم و مسئولان و نمایندگان آنها برقرار شود.

میرسلیم ادامه داد: بنده فکر می‌کنم دست یافتن به این اعتماد هم نیازمند این است که در نامزدهای انتخابات مجلس صداقت، از خودگذشتگی، و قابلیت فداکاری وجود داشته باشد و مردم نیز آنها را ببینند، در این صورت آنچه به عنوان آلودگی و مسئله ناهنجاری که امروز در مجلس هم پیش آمده وجود نخواهد داشت و قابل جبران نیز خواهد شد.

وی تأکید کرد: ما برای این مسائل و مشکلات کشور تدبیرهای لازم را اندیشیده‌ایم و امیدواریم که با حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای و ارتقای این سرمایه اجتماعی بسیار مهم، یعنی اعتماد به راحتی بتوانیم از پس مشکلاتی که پیش آمده برآییم.

کاندید یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر بودجه سال 99 در مجلس در حال بررسی است، امیدواریم که نمایندگان بتوانند این بودجه را به شکل درستی با ساختار مناسبی تصویب کنند و خودشان را از آسیب کسری بودجه مصون نگه دارند.

میرسلیم افزود: مقداری درآمدهای بودجه دچار مشکل شده و نمایندگان نیز امسال پس از انتخابات می‌بایست بودجه سال 99 را مورد بررسی قرار دهند و باید طوری باشد که بتوانند درآمدهای لازم را پیش‌بینی کنند و توجه کافی را داشته باشیم.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تأکید بر اینکه از طریق اصلاح ساختار بودجه می‌توانیم بر مشکلات کشور را حل کنیم گفت: یکی از راه‌های تأمین کسری بودجه در بحث مالیات است زیرا اراده حکومت بر این است که خود را از عواید فروش نفت خام نجات دهد. راه حل در این است که با استفاده از درآمدهای مالیاتی و گمرکی و فروش برخی املاک دولتی کشور کسری بودجه را جبران کرد.

میرسلیم افزود: اصل قضیه برای کسری بودجه مالیات‌هاست به طوری که حدود 100 هزار میلیارد تومان امکان افزایش درآمدهای مالیاتی وجود دارد که نیازمند همکاری قاطبه مردم است؛ مردم باید بدانند که این مالیات برای خدمت کردن به آنها صرف خواهد شد، البته نشت مالیاتی هم وجود دارد که باید از آن جلوگیری شود.

وی و اضافه کرد: یکی از وظایف بسیار مهم مجلس این است که مجریان شایسته انتخاب کنند،‌مجلس برای این است که افراد کاردان بر سر کار بیایند نه اینکه خودشان و کسانی که انتخاب می‌کنند مشغول کارچاق‌کنی و دلالی باشند.

میرسلیم ادامه داد: قانون خوب برای پیشبرد کشور شرط لازم است اما کافی است به طوری که شرط کافی برای اجرای قانون خوب مجری خوب است که می‌تواند با سرمایه اعتماد مردم برای حل مشکلات مردم استفاده کند؛ معتقدم قانون فعلی مالیات به نفع یک سری زالوصفت و دلال است.

وی تأکید کرد: اگر صداقت نباشد، مردم اعتماد نمی‌کنند و کار پیش نمی‌شود. باید دانش اخذ مالیات برای همراهی کامل مردم هم وجود داشته باشد. نباید اولین تجربه مجری این باشد که سستی‌های خود و مشکلاتش را بر سر مردم خراب کند. باید مجری باور داشته باشد که می‌تواند مسائل را با کمک مردم حل کند، اگر این باور را نداشته باشد همیشه در افسردگی قرار خواهد داشت. انتخاب مجری شایسته هم جزو وظایف و وثایق نمایندگان است.

کاندید یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اختلافات پیش آمده بین جریان اصولگرا در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای رسیدن به لیست واحد گفت: ائتلاف نیروهای انقلاب با این دید شکل گرفت که چاره‌جویی مسائل در آینده باشد. با گردهم آوردن افرادی که تابع گذشته هم باشند، تجربه در همه این‌ها صددرصد موفق نبوده است به هر حال هر فردی که در صحنه فعالیت حاضر شود، برخی جاها خوب عمل می‌کند و در برخی جاها ضعف دارد که این ضعف‌ها میان آنان که اصول را قبول دارند بود و مانع شد که صددرصد کنار هم قرار بگیرند.

میرسلیم اضافه کرد: بیش از 40 حزب و گروه اجتماعی که با این اصول پایبند بودند در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گردهم آوردند و در شورا برمبنای اعتماد به برطرف کردن مشکلات آن را شکل دادند و خواست‌شان این بود که بر اساس آینده‌ای که مردم توقع دارند باشد.

وی در ارزیابی‌اش نسبت به لیست فعلی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: شاید بهتر از این فهرست براساس همگرایی می‌شد تهیه کرد اما به طور نسبی این فهرست از پشتوانه خوبی برخوردار است.

میرسلیم تأکید کرد: البته در بین رقبای اصولگرایان در طول دو دوره گذشته مجلس عملکردشان نواقصی داشته بحث نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب را مطرح کردند که مفهومش این است که می‌خواهند مردم را گمراه کنند. نباید وقتی احساس ضعف کردیم کاری کنیم که در ذهن مردم دیگران را هم لکه‌دار نشان دهیم.

کاندید یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هر جناحی عملکردش ضعف داشته و آن را مخلصانه با مردم در میان بگذارد، محبوب می‌شود، با لجن‌پراکنی نمی‌توان محبوبیت ایجاد کرد.

میرسلیم تأکید کرد:‌کشور ما برمبنای امید شکل گرفته و استقلال و آزادی‌اش را برمبنای امید به دست آورده است و اگر کسی امید مردم را سلب کند به کشور و انقلاب خیانت کرده است.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره اینکه اگر شما با رای مردم به نمایندگی مجلس انتخاب شوید، برنامه‌تان برای ساماندهی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان چیست اظهار داشت: معتقدم یکی از اشکالات در مجلس عدم توجه به رفتار نمایندگان است و رهبر انقلاب هم دو سال پیش نسبت به این موضوع به مجلس تذکر دادند و امیدوار بودند با عنایت هیئت رئیسه مجلس این رویه اصلاح شود.

وی تأکید کرد: خود نمایندگان مجلس باید این نظارت بر خودشان را جدی می‌گرفتند نه اینکه از بیرون اعمال شود و شورای نگهبان در نزدیکی انتخابات از موضع نظارتی خودش وارد شود و آنها را ردصلاحیت کند. این آخرین دعواست باید نسبت به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان جراحی صورت گیرد. ای کاش نمایندگان مراقبت می‌کردند که اینچنین وضعی در مجلس شکل نگیرد که این برازنده مجلس و هیئت رئیسه آن نیست.

کاندید یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی موضوع نظارت در دوره اول و دوم مجلس را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: امروز نظارت بر نمایندگان مجلس افول کرده که باید اصلاح شود، اینکه نماینده‌ای به زندان بیفتد خفت و وهن برای هیئت رئیسه مجلس است، باید به این مسائل رسیدگی می‌کردند که این کار چاق‌کنی و منفعت‌طلبی برخی نمایندگان که باعث شده آنها از رسیدگی به مشکلات مردم غافل شوند، ایجاد نشود.

وی ادامه داد: اگر در مجلس به عنوان نماینده حضور یابم درباره نظارت بر رفتار نمایندگان به طور جدی عمل خواهم کرد، کوچکترین خطایی را در این زمینه نمی‌بخشیم، مجلس در راس امور راست اگر این راس فاسد شود کل کشور فاسد می‌شود و اگر مجلس رو به تعالی رود کشور هم متعالی خواهد شد.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه اگرچه به خاطر ضعف در قانون، مردم سردرگم می شوند و بعضاً مجبورند به کسی رأی بدهند که او را نمی شناسند، اظهار داشت: در این باره قانون انتخابات مجلس بسیار اساسی است و باید به این کار اساسی با دقت پرداخته شود.

میرسلیم تأکید کرد: فهرست شورای ائتلاف تقریباً تکمیل شده و یک نکته مبهمی درباره نماینده اسلامشهر وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود، پس از تدوین نهایی این فهرست، دیگر مردم مشکلی برای انتخاب نمایندگان خود نخواهند داشت، زیرا چهره‌های حاضر در این لیست، کاملاً شناخته شده هستند.

وی ادامه داد: این موضوع که مردم به کل فهرست رأی بدهند، بسیار مهم است، از نظر محاسبات انتخاباتی وقتی به کل 30 نفر رأی داده نشود، به نفع جریان رقیب خواهد بود، بهترین شکل در حوزه‌های انتخاباتی آن است که هر حوزه یک نماینده داشته باشد، در این صورت به مردم هم تحمیل نخواهد شد که به کسانی که نمی‌شناسند، رأی دهند.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم از سامانه‌های پیشرفته برای برگزاری انتخابات استفاده کنیم، اظهار داشت: این به اعتماد مردم صدمه می‌زند، به نظر بنده دولت باید در این زمینه دست به کار می‌شد.

میرسلیم تصریح کرد: بنده در فروردین سال 96 به وزیر کشور گفتم که چرا در حالی که سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ شده، قانون تدوین نکردید و باید دراین موضع جوابگو باشید، اما به هر حال قانون بد بهتر از بی‌قانونی است و این بار هم باید با همین قانون بسازیم و انتخابات را به بهترین شکل برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: باید به موضوع بسیار مهم اعتبار نمایندگان نیز دقت شود؛ نماینده‌ای که با 20 درصد آراء وارد مجلس می‌شود، نماینده اکثریت مردم نیست، خودِ نمایندگان که قانون انتخابات را فشل کردند، نمی‌دانستند که در حال تضعیف جایگاه خودشان هستند، انتخابات هرچه پیچیده‌تر شود، اشکالات بیشتری در آن ایجاد می‌شود.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تصریح کرد: این دولت، دولتی است که فکر می‌کند نجات‌بخش از مناسبات خوب با آمریکا و اروپا است، البته ما مخالف روابط خوب با کشورهای دیگر نیستیم، اما این را هم قبول نداریم که از سوراخی که تاکنون چند بار گزیده شده‌ایم باز هم گزیده شویم، ما از اول می‌دانستیم اعتمادی به آمریکا نیست.

میرسلیم با اشاره به تلاش دولت برای توافق هسته‌ای، گفت: دولت ما وقت زیادی را برای دستیابی به برجام صرف کرد، مذاکرات متعددی در این زمان انجام شد و در این مذاکرات که نمایندگان اروپا و آمریکا حضور داشتند، متعهد شدند و امیدی را در دل دولت ما ایجاد کرده بودند که بر مبنای ایجاد برجام راه‌هایی را که پیش‌بینی کرده بود و آنها بیشتر متوجه به سمت غرب بود را به اجرا بگذارد.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها هیچ‌گاه از این کینه‌توزی و خباثت دست برنداشته‌اند و اگر تن به مذاکرات برجام دادند، برای آن بود که خدعه دیگر را پیاده کند، این خود به طور مستقیم از دست اوباما انجام نگرفت واز سوی ترامپ انجام شد.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به جنایت‌های آمریکا در طول تاریخ ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها قبل از انقلاب از دوران مصدق و چه بعد از انقلاب با آنچه که در سفارتخانه آمریکا افشا شد اثبات کرده بودند، هدف آنها محترم شمردن حیثیت و استقلال ملت ایران نیست، بلکه هدفشان به زانو درآوردن ایرانیان است.

میرسلیم ادامه داد: آنها واقعاً از آمریکا می‌ترسند از این رو اینگونه اعتماد کردن به اروپایی‌ها آن هم بعد از پیمان‌شکنی آمریکا که نشان‌دهنده بدعهدی اروپایی‌هاست، راه نجات برای ما نخواهد بود، اروپایی‌ها باید بدانند که ما نیازمند آنها نیستیم و اگر درایت به خرج دهیم، بدون نیاز به اروپا و آمریکا و نه با دشمنی با آنها می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ما اهل مذاکره هستیم، اما نه مذاکره از موضع ضعف، اظهار داشت: ایران صحنه مذاکره از موضع عزت را ترک نخواهد کرد ولی تن به ذلت دادن را از ایران توقع نداشته باشد، ما از پس مشکلات‌مان بر خواهیم آمد و می‌توانیم مسائل خود را حل کنیم و با دوستان و همراهان‌مان در دنیا همکاری داشته باشیم، اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به ما خیانت کردند و با خائن نمی‌توان دوستی و رفاقت کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نباید به اروپایی‌ها اعتماد کنیم، اروپایی‌ها در مقابل آمریکا آن استقلالی که ایران دارد را ندارد، من به دلایل غیر‌سیاسی در سفرهایی که به اروپا داشته‌ام از آنها شنیده بودم که می‌گفتند حق با شماست ولی از ما توقع نداشته باشید که بیاییم و شما را به آمریکا ترجیح دهیم، زیرا خسارت فراوانی می‌بینیم، شما هستید که در قدرت هستید و در مقابل آمریکا ایستاده‌اید.
میرسلیم اضافه کرد: اگر قوانین مناسبی تدوین و با مجریان شایسته، پیاده شود، این سیاست‌ها راه نجات مردم را از مسائل و مشکلاتی که امروز با آن درگیر هستند، هموار خواهد کرد و یکی از آن سیاست‌های کلی، سیاست اقتصاد مقاومتی است که از بهمن‌ماه سال 92 تا بهمن امسال جز در تدوین این آیین‌نامه‌ها و تشکیل برخی جلسات چیز دیگری ندیده‌ایم.

وی تصریح کرد: اگر برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مجلس نامزد شده‌اند، برای کمک به تدوین قوانین مناسب جهت اجرایی کردن سیاست‌های کلی ابلاغی است؛ یقین دارم تحول عظیمی در مجلس یازدهم در این زمینه شکل خواهد گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: از 35 سیاست کلی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و ابلاغ شد، قوانین مناسبی برای اجرایی کردن این سیاست‌ها در مجلس تصویب نشده که متأسفانه با نوعی کم‌کاری و کم‌توجهی مجلس روبه‌رو شدیم، البته برخی اقدامات جزئی صورت گرفت، اما آنقدر جزئی بود که در صحنه عمل نتوانست اثری از خود بجا بگذارد.

میرسلیم ادامه داد: اجرای هر کدام از 24 بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانست بخشی از مشکلات مردم را هموار کند، مبارزه با فساد جلوگیری از نفوذ بیگانگان در داخل کشور در این بندها به‌طور صریح و آشکار ترسیم شده که مشکلات را حل کند، از این رو امیدواریم در مجلس آینده با استفاده از ظرفیت قانون‌گذاری زمینه اجرای این مسائل را ساماندهی کنیم.

وی افزود: از طریق مجمع نیز ما می‌توانیم پیگیر چگونگی اجرا و یا عدم اجرای سیاست‌ها در مجلس باشیم، نظارت‌ها باید در مجلس صورت بگیرد و سازوکارهای موجود در قانون در این خصوص پیاده شود، نه اینکه نمایندگان مماشات کنند، از سوی دیگر نظارت مردم نیز وجود دارد و مردم حق دارند که از نمایندگان بپرسند چه کار کرده‌اید و چه می‌خواهید بکنید و نمایندگان نیز باید پاسخگو باشند، نه اینکه در برج عاج مجلس بنشینند و مردم را رها کنند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در صورت ورود نمایندگان شورای ائتلاف به مجلس، نحوه تعامل این شورا با مردم چگونه خواهد بود؟، گفت:ائتلاف به معنای ادغام چند حزب سیاسی در یکدیگر نیست، زیرا اگر دو حزب بخواهند در یکدیگر ادغام شوند، به سادگی شکل نمی‌گیرد و مسائل و مشکلاتی در پی دارد.

میرسلیم ادامه داد: بر این اساس، توقع نداشته باشید که این ساختار ائتلافی، کار حزب را انجام دهد، اما هر کدام احزابی که درون ائتلاف هستند، می‌توانند پیگیر عملکرد نمایندگانی باشند که به مجلس می‌فرستند و مطالبات مردم را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: امیدوارم که این ساختار ائتلافی پس از انتخابات مجلس هم پابرجا باشد و رهنمودهایی را به احزاب دهد تا امور آنان تسریع پیدا کند و همچنین هماهنگی‌هایی را میان احزاب این ائتلاف انجام دهد، از عمر دولت کنونی یک سال باقی است و تضعیف دولت به مصلحت نظام نیست و باید مسئولانه تا سرانجام کارشان پیش بروند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پاسخ به این سؤال که چه سازوکارهایی برای شفافیت اموال مسئولان در برنامه دارید، گفت: ثبت اموال و دارایی مسئولان از طریق قوه‌قضائیه انجام شده که گام‌ ارزشمندی است، اما بنده معتقدم که باید در وهله اول قانون مالیات، اصلاح و درآمدها و هزینه‌ها مشخص شود و این مسئله فقط مربوط به مسئولان نیست، بلکه اموال و دارایی همه مردم باید با اعلام خودشان، نه با مراجعه به ممیز و سرممیز شفاف شود.

میرسلیم اضافه کرد: مجلس می‌تواند با حُسن‌نیت، آمادگی خود را برای همفکری و تعامل با دولتی‌ها اعلام کند و وزرا هم فارغ از حضور در جلسات استیضاح و سؤال، حق حضور در مجلس را دارند، خوب است که با نمایندگان همفکری و تعامل کنند و از نظرات و پیشنهادات آنان استفاده شود که امیدواریم شاهد چنین حضور صادقانه‌ای از سوی وزرا در مجلس باشیم تا مشکلات مردم با تعامل حل و فصل شود.

وی ادامه داد: ما باید احترام رئیس‌جمهور را حفظ کنیم، اما رئیس‌جمهور هم باید جایگاه مردم را حفظ کند و سوءاستفاده نکند، اگر ببینم دولت در جریان انتخابات خلاف می‌کند، افشا می‌کنم، دولت نباید کاری انجام دهد که بیش از این به سرمایه اعتماد مردم ضربه وارد شود.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره شفافیت آراء نمایندگان مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه مذاکرات مجلس علنی است، مردم باید بدانند که نمایندگان آنان چه رأیی می‌دهند و در مجلس چه صحبت‌هایی می‌کنند و نمایندگان باید به این مسئله واقف باشند که نماینده نیستند که بالای سر مردم باشند بلکه نماینده شده‌اند که در خدمت مردم باشند و مردم حق دارند که بدانند نمایندگان آنان به چه چیزی و چه علتی رأی می‌دهند.
میرسلیم اظهار داشت: نه تنها مسئولان بلکه همه مردم، کسبه و کارخانه‌داران هم باید نزد مراجع قانونی، پرونده شفاف مالی داشته باشند و باید درآمدهای آنان ثبت و ضبط شود که البته این مسئله برای افشا، نزد همه نیست، بلکه برای آن است که شفافیت کامل باشد و در صورتی که کسی تخلفی در این زمینه انجام دهند، با وی برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: نظام مالیاتی باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که شفافیت را ایجاد کند و هر فردی باید خودش بگوید که چقدر درآمد دارد؛ در چنین شرایطی بین مردم و مسئولان اعتماد ایجاد خواهد شد.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تأکید مجدد بر ضرورت اصلاح قانون مالیات، گفت: ضرورتی ندارد که دارایی مسئولان نزد همه افراد معلوم باشد بلکه دارایی و اموال آنان باید در مراجع قانونی شفاف باشد. بر این اساس هیچ چیزی نباید نزد مراجع قانونی، مکتوم بماند.

میرسلیم افزود: در همه جای دنیا، افراد در اظهارنامه‌های مالیاتی، خودشان میزان دارایی‌شان را مشخص می‌کنند و اگر یک نفر در اظهارنامه خود دروغ بگوید، حیثیتش در دنیا به باد می‌رود به گونه‌ای که یکی از وزرای خارجی 500 دلار را مخفی کرد که به محض افشای این موضوع، استعفا داد و این مسئله وجهه اعتماد عمومی را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مرز میزان مشارکت از نظر شما چقدر است؟ گفت: قاعدتاً در نظام مردمسالاری، اگر بخواهیم شأن و حیثیت آن حفظ شود، مستلزم آن است که بیش از 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت کنند اما حضور کمتر از 50 درصد مردم پای صندوق‌های رأی، نشان‌دهنده ضعف مردمسالاری است.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به تبلیغات رسانه‌های بیگانه برای تحریم انتخابات در ایران، گفت: ما برای اعتراض به دولت و حکومت، نیاز به تحریم نداریم چرا که هر کسی می‌تواند انتقادات سازنده خود را مطرح کند و تحریم زمانی اتفاق می‌افتد که امکان انتقاد وجود نداشته باشد که ما در زمان طاغوت، به این دلیل که نظام سلطه هیچ مقبولیتی نداشت، تحریم می‌کردیم.

میرسلیم با بیان اینکه دولت نباید به نفع یا ضرر نامزدهای انتخاباتی موضع گیری کند، گفت: این اقدامات موجب ضربه زدن به اعتماد مردم شده و غلط است. دولت باید از چنین اقداماتی خودداری کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که میزان مشارکت مردم در انتخابات کمتر از 50 درصد باشد، باید در جهت جلب اعتماد مردم تلاش بیشتری به کار گرفته شود و نباید بگذاریم که به سرمایه اعتماد بین مردم و حکومت خدشه‌ای وارد شود چرا که بدخواهان و دشمنان ما از اینکه مردم پای صندوق‌های رأی حاضر نشوند، خوشحال می‌شوند.

عضو فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: در برخی از کشورها رأی دادن وظیفه است نه اختیار اما در جمهوری اسلامی، مردم مختار و آزاد هستند. در طول 10 دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی، حضور مردم پای صندوق‌های رأی به طور متوسط 63 درصد بوده و رتبه‌ای بسیار خوب در مردمسالاری است البته مواردی کمتر از 60 درصد و مواردی دیگر، بیشتر از 70 درصد در این دوره داشته‌ایم.

میرسلیم تأکید کرد: برخی از مسائل که در مجلس مطرح می‌شود، جنبه امنیتی و نظامی دارد، مردم هم خودشان نمی‌پذیرند که این مسائل به شکل علنی افشا شود چرا که دشمنان از این اطلاعات سوءاستفاده می‌کنند و بر این اساس، به طور عام باید به شفافیت قائل باشیم اما قانون استثناهایی را در این زمینه در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: ما نمی‌گوییم که مشکلات اقتصادی، اساسی نیست اما جز از طریق افزایش اعتماد عمومی، نمی‌توان این مشکل را حل کرد و حل مشکلات اقتصادی مستلزم آن است که مردم با دولت و حکومت همکاری کنند و امیدواریم که در دوم اسفند ماه حضور جانانه مردم پای صندوق‌های رأی را شاهد باشیم چرا که نشان‌دهنده رغبت آنان به نظام جمهوری اسلامی است.

عضو فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی درباره شعارهای انتخاباتی اش مبنی بر لزوم افزایش اعتماد مردم و سرمایه های اجتماعی و ارتباط آن با شعار انتخاباتی شورای ائتلاف مبنی بر حل مشکلات معیشتی مردم گفت: این دو شعار در طول هم قرار دارند. به لحاظ اجرایی باید فعالیت هایی برای حل مشکلات معیشتی مردم انجام دهیم اما مقدمه ذهنی و اعتقادی آن، اعتقاد مردم به این است که از دولت و مجلس عملی صادر می شود که راه حل مشکلات آنهاست. در این صورت است که مردم به دولت و مجلس کمک می کنند.

میرسلیم تصریح کرد: به شرط وجود سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به راه حل های دولت و مجلس، آنها به این راه حل ها تن خواهند داد. برای موفق شدن در راستای حل مشکلات اقتصادی، جلب اعتماد مردم و سرمایه های اجتماعی ضروری است.

وی ادامه داد: اینکه معاون رئیس‌جمهور در مناظره‌های انتخاباتی کنارش می نشیند تزویر است و به معنای خوردن از سرمایه اعتماد مردم است که موجب کاهش اعتماد عمومی می شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال دیگری در مورد مواضع انتخاباتی رئیس‌جمهور گفت: در انتخابات سال 96 یکی از اعتراضات من این بود که اگر دولت می خواهد به مردم کمک کند باید در طول سال این کمک ها را انجام دهد، نه شب انتخابات، اقدامات شب انتخاباتی دولت این شبهه را ایجاد می کند که دولت با استفاده از ابزارهایی که در دست دارد، به انتخابات ورود کرده است. این کار خروج از صداقت است.

میرسلیم در پایان خاطرنشان کرد: بنده اولین مجری انتخابات در جمهوری اسلامی بودم و می‌دانم کجا و چطور دولت می تواند خدمت و کجا و چطور می تواند خیانت کند. دولت باید خود را از هر گونه دخالت در انتخابات به نفع یک جناح در سخنرانی ها و کنفرانس های مطبوعاتی مبرا کند. الان زمان سخنرانی و کنفرانس مطبوعاتی نامزدهای مجلس است، نه رئیس جمهور دولت نباید وارد صحنه شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.