تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کد خبر : 71286

نخستین جشنواره سراسری شاهنامه‌پژوهی برگزیدگان خود را شناخت

نخستین جشنواره سراسری شاهنامه‌پژوهی برگزیدگان خود را شناخت

نخستین جشنواره سراسری شاهنامه‌پژوهی برگزیدگان خود را شناخت

نخستین جشنواره سراسری شاهنامه‌پژوهی با اعلام اسامی برگزیدگان به کار خود پایان داد. اختتامیه این جشنواره به دلیل احتمال شیوع ویروس کرونا، به صورت مجازی برگزار شد.

نخستین جشنواره سراسری شاهنامه‌پژوهی برگزیدگان خود را شناخت – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه مجازی نخستین جشنواره سراسری شاهنامه‌پژوهی با همکاری باشگاه ملی جوانان پژوهشگر، پژوهشکده ادبیات اسراء، گروه هنری در آغوش سیمرغ، فرهنگسرای خانواده، پژوهش‌سرای آفرینش و بنیاد فردوسی در رشته‌های نقالی، شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی شاهنامه، امروز پنجشنبه مورخ 25 اردیبهشت، همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان و ادب پارسی، در صفحه رسمی بنیاد فردوسی شاخه توس در فضای مجازی برگزار شد.

در آیین پایانی جشنواره نخست بازدید مجازی از آرامگاه فردوسی و بیان تاریخچه بنا و گردش در فضای آرامگاه فردوسی در توس به صورت پوشش زنده از مشهد صورت گرفت و سپس میرجلال الدین کزازی، عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی و پیشکسوت شاهنامه‌پژوهی سخنرانی کرد. وی با اشاره به ارزش والای شاهنامه در جامعه امروز، سالروز بزرگداشت فردوسی را گرامی‌باد گفت و این بزرگداشت مجازی را در سطح کشور امری خجسته خواند.

سپس ضمن پوشش زنده از آرامگاه فردوسی در مشهد، مرشد امیرخواجه‌وندی ابیاتی از شاهنامه فردوسی را در دستگاه‌های آواز سنتی و ضرب زورخانه اجرا کرد. محمدرضا حقدوست، دبیر جشنواره سراسری شاهنامه‌پژوهی و مدیر آموزش و آفرینش پژوهشکده ادبیات اسراء، نیز در ادامه این مراسم درباره ماهیت جشنواره، عوامل اجرایی و اعضای هیئت داوران سخنرانی کرد و با اشاره به اینکه استقبال بی‌نظیری از جشنواره توسط دانش آموزان سراسر کشور صورت گرفت؛ گفت: فرزندان ایران‌زمین بار دیگر در سالروز بزرگداشت فردوسی علی‌رغم شرایط ناگوار شورآفرینی کرده و افتخاری سترگ را رقم زدند.

وی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از آثار ارسال شده در رقابتی نزدیک و نفس‌گیر بودند، افزود: طی جلساتی که با هیئت داوران و کارشناسان علمی جشنواره داشتیم، تصمیم گرفتیم‌ تا این حرکت خجسته فرزندان ایران که از سراسر کشور شاهنامه را پاسداری کردند، گرامی داریم و از نظر ما هر کس که حتی یک بیت شاهنامه را در این ایام خواند و ارسال کرد؛ برنده است. اما نفراتی برگزیده در هر رشته معرفی می‌شوند و طی آخرین مصوبه هیئت مدیره آموزش مجازی رشته‌های هنری و ادبی با محوریت شاهنامه برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود تا این شور و اشتیاق خاتمه نیافته و همچنان پایدار و مانا بماند.

در ادامه آیین پایانی جشنواره نفرات برگزیده کودک و نوجوان و جوان و بزرگسال با پوشش زنده از تهران و مشهد توسط دبیر جشنواره معرفی شدند.
تمام شرکت‌کنندگان گواهی حضور در جشنواره با مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری دریافت کرده‌ و نفرات برگزیده علاوه بر لوح تقدیر و جایزه نفیس، از سهمیه حضور رایگان در کارگاه های علمی‌پژوهشی و فرهنگی هنری برخوردار شدند. اسامی برگزیدگان به این شرح است:

برگزیدگان رشته نقالی (کودک و نوجوان):

المیرا موری/ پایه هفتم / خوزستان
هلنا پوری/ کلاس اول / خوزستان
پارمیدا بهرامی / کلاس هفتم / لرستان
ترنم علی‌پور/ کلاس ششم/ مشهد
حوریا جهان‌پور/ کلاس ششم/ مشهد
سونیا دشتی/ کلاس هفتم / خوزستان
سروناز رشوند/ کلاس دهم/ تهران

برگزیده نقالی (بزرگسال):

مهرداد کاووسی/ 30 ساله/ همدان

برگزیدگان شاهنامه‌خوانی(کودک و نوجوان):

نازنین فاطمه فراهانی/کلاس نهم/ تهران
دینا شیری‌زاده/کلاس چهارم / کرج

برگزیده شاهنامه خوانی (بزرگسال):

کیخسرو دهقانی / 54 ساله / لرستان

برگزیدگان قصه‌گویی شاهنامه(کودک و نوجوان):

کیانا بهجت/ کلاس چهارم / تهران
غزال نظری/ کلاس یازدهم / تهران

برگزیده قصه‌گویی شاهنامه (بزرگسال):
صدیقه کردی / 51 ساله / استان مازندران

نگاهی دوباره به یک اسطوره معروف در شاهنامهتازه‌ترین اثر کزازی درباره شاهنامه فردوسی منتشر شد

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.