تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر : 124505

‌هشدار برای خالی از سکنه شدن جنوب ایران

‌هشدار برای خالی از سکنه شدن جنوب ایران

دبیر کارگروه آب و محیط زیست کمیته کشاورزی مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به مهاجرت بزرگ ایرانیان از مناطق جنوب کشور به شمال هشدار داد.

بیش از  دو دهه است که فعالان آب و محیط زیست مستمرا نسبت به وقوع بحران آب در ایران هشدار می‌دهند. در مقطع کنونی به باور  اغلب کارشناسان، ایران از مرحله ابر بحران آب عدول کرده و به مرحله ورشکستگی آب دچار شد.

بازرگان در صورت ادامه وضعیت کنونی، تا سال ۲۰۵۰ مردم از استان‌های جنوبی مجبور به مهاجرت به استان‌های شمالی‌تر می‌شوند و این مهاجرت

موجب تشدید مشکلات برای بخش دیگری از سرزمین می‌شود و ما به جایی خواهیم رسید که دیگر جای خواب برای انسان نیست، چه برسد به غذا!.

تفکر مخرب حاکمیت دولت بر آب

دبیر کارگروه آب و محیط زیست کمیته کشاورزی مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایط نامناسب کنونی منابع آب را ناشی از نگاه دولت‌ها بر

مدیریت منابع آبی کشورمی‌داند و می‌گوید: با توجه به قانون توزیع عادلانه آب، قانون جامع آب و دستورالعمل‌ها و صورت جلسات، مدیریت

منایع آبی  با دولت است اما، تفکر آن‌ها در سال‌های اخیر حکمرانی و مالکیت بر آب بوده است.

به گفته بازرگان، در کشور ۶۰۹ دشت وجود دارد که از میان آن‌ها ۴۳۰ دشت وضعیت فوق بحرانی دارند که از میان دشت های فوق بحرانی در ۱۳۰ دشت دیگر آبخوانی وجود ندارد.

وی  می‌افزاید: ما در ۱۵۰ سال گذشته ۵۰ میلیارد مکعب منابع آب زیر زمینی خود را از دست داده‌ایم و این به معنی از دست رفتن ذخایر آبی برای آیندگان است.

او همچنین با اشاره به شرایط نگران کننده “ردپای اکولوژیک” در ایران، اظهار می‌کند: در ایران رد پای اکولوژیک ۱۷ ماه است به این معنی که به دلیل اثر مخرب انسان بر زمین، در ایران ۱۷ ماه زمان نیاز است که غذای ۱۲ ماه مردم تهیه شود، این یک فاجعه است و هر روز این رقم بیشتر می شود.

بخوانید…..

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.