تاریخ انتشار : جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
کد خبر : 142934

چندین ماده غذایی موثر برای مبتلایان به دیابت

چندین ماده غذایی موثر برای مبتلایان به دیابت

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، برخی از پیشنهادهای غذایی خارق العاده برای مدیریت بهتر دیابت معرفی شده است و به بیماران دیابتی توصیه می‌شود، از جمله:

 دانه‌های کامل: این دانه‌ها از قبیل برنج قهوه‌ای، کینوا، جوی دو سر و … اگرچه منابع کربوهیدرات هستند، اما به دلیل وجود فیبر، بسیار راحت‌تر از کربوهیدرات‌های ساده مانند برنج سفید یا نان سفید هضم می‌شوند. با این وجود شما باید بدانید که یک سوم فنجان از این دانه‌ها (پخته شده)، حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد. شما این دانه‌ها را باید در حد اعتدال مصرف کنید.

 تخم مرغ: منبع غنی از پروتئین است و می‌تواند به حفظ وزن در محدوده سالم کمک کند. مصرف این ماده غذایی، باعث کاهش سطح قند خون و کاهش تولید هورمون گرلین یا همان هورمون مرتبط با احساس گرسنگی می‌شود.

سیب زمینی شیرین: یکی دیگر از منابع مفید کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت است. یک سیب زمینی شیرین متوسط در حدود ۴ گرم فیبر و مقادیری ویتامین C دارد. سیب‌زمینی شیرین همچنین منبع مفید ویتامین A است. این ویتامین به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند. باز هم توجه داشته باشید که از یک سیب‌زمینی شیرین، ۲۴ گرم کربوهیدرات دریافت خواهید کرد.

 ماهی‌های چرب: بنا بر اعلام برخی کارشناسان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در مبتلایان به دیابت نوع ۲، چهار برابر بیشتر از دیگران است. با این حال مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی قزل آلا،‌ ماهی سالمون و … خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در این افراد به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. مصرف ماهی‌های چرب از عوارض مرتبط با دیابت پیشگیری می‌کند. مصرف این ماهی‌ها برای دو بار در هفته، احتمال ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

منبع: مشرق

بخوانید…
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.