تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
کد خبر : 39360

گزارش میدانی تسنیم از وضعیت جایگاه‌های سوخت پس از شیوع کرونا| کمبود اقلام بهداشتی و دستورالعملی که رعایت نمی‌شود

گزارش میدانی تسنیم از وضعیت جایگاه‌های سوخت پس از شیوع کرونا| کمبود اقلام بهداشتی و دستورالعملی که رعایت نمی‌شود

گزارش میدانی تسنیم از وضعیت جایگاه‌های سوخت پس از شیوع کرونا| کمبود اقلام بهداشتی و دستورالعملی که رعایت نمی‌شود

در حالی که چند روز پیش مصوبه‌ای درباره جلوگیری از شیوع کرونا در جایگاه‌های سوخت ابلاغ شد اما شاهد هستیم که بسیاری از جایگاه‌های سوخت مجهز به مواد ضدعفونی و دستکش‌های یکبار مصرف نیستند.

گزارش میدانی تسنیم از وضعیت جایگاه‌های سوخت پس از شیوع کرونا| کمبود اقلام بهداشتی و دستورالعملی که رعایت نمی‌شود – اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در پی ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای در روزهای اخیر اعلام کرد «سوخت‌گیری توسط کارکنان جایگاه‌های سوخت در کل کشور الزامی شد.»

در متن این اطلاعیه آمده بود: «پیرو اطلاعیه وزارت بهداشت درباره همکاری در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ضروری است فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام و دستکش یکبار مصرف برای استفاده عموم در دسترس قرار گرفته شود و تاکید می‌شود فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یکبار مصرف انجام نشود.»

این اطلاعیه، جایگاه‌داران را مکلف کرده است باید تمامی نازل‌ها، صفحه کلید دیسپنسرها، سرویس بهداشتی و … به طور مستمر با مواد ضدعفونی کننده مناسب نظافت شود. این اطلاعیه تا اطلاع ثانوی در تمامی جایگاه‌های کشور لازم الاجراست.

بررسی میدانی خبرنگار تسنیم در شهر اصفهان نشان می‌دهد با وجود گذشت سه روز از ابلاغیه شرکت پخش و پالایش این الزام، در اغلب جایگاه‌ها رعایت نمی‌شود و فقط در صورتی که مردم خودشان تقاضا کنند، اپراتور اقدام به سوخت‌گیری می‌کند و در غیر این صورت، شهروندان همچون گذشته شخصا سوخت‌گیری خودروهای خود را انجام می‌دهند.

همچنین در سطح اغلب جایگاه‌های سوخت شهر، نه تنها دستکش یکبار مصرف برای متقاضیان تعبیه نشده حتی دستکش در دستان اپراتورهای سوخت‌گیری دیده نمی‌شود.

در این میان هستند اپراتورهایی که با رعایت تمام نکات بهداشتی به متقاضیان اجازه پیاده شدن از خودروها را نداده و خودشان بدون هیچ‌گونه تقاضا از شهروندان اقدام به سوخت‌گیری کرده و حتی پس از اتمام سوخت‌گیری و پرداخت هزینه، کارت‌های بانکی مشتریان را با ضدعفونی در اختیار آنها قرار می‌دهند.

یکی از نیروهای جایگاه‌داران سوخت‌گیری در اصفهان با اشاره به کمیاب شدن مواد ضد عفونی‌کننده، گفت: ارائه امکانات به جایگاه‌های سوخت برای مقابله با ویروس کرونا اندک است و برخی از جایگاه‌ها خودشان برای سلامت کارکنان و مردم سعی در تامین مواد ضدعفونی کننده کرده‌اند.

وی پیرامون اینکه چرا براساس ابلاغیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سوخت‌گیری توسط برخی از اپراتورهای شهر اصفهان اجرا نمی‌شود، اظهار داشت: فرهنگ سوخت‌گیری توسط خود مردم از دهه‌های بسیار دور با آنها عجین شده و فقط عده‌ای از بانوان عملیات سوخت‌گیری و پرداخت هزینه را به اپراتورها واگذار می‌کنند اما در این شرایط ضروری است که شهروندان با اعتماد و برای حفظ سلامت از خودروهای خود خارج نشوند.

این نیروی فعال در جایگاه‌داران سوخت‌گیری اصفهان با اشاره به اینکه در برخی از جایگاه‌ها دستکش یکبار مصرف برای مردم تامین شده اما عده‌ای از شهروندان استفاده از آن را غیرضروری قلمداد می‌کنند و می‌گویند چنین کارهایی ویروس سرسخت کرونا را نابود نمی‌کند و مسئولان به فکر اقدامات اساسی باشند، افزود: به شهروندان توصیه می‌کنم چنین اقداماتی برای پیشگیری و رعایت بهداشت عمومی و فردی بسیار ضروری است و اینکه اجازه دهند فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط اپراتورهای جایگاه‌ها انجام پذیرد.

براساس این گزارش هستند تعدادی از جایگاه‌داران سوخت‌گیری در شهر اصفهان که فقط به طور نمادین با استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف همچنان طبق روزهای گذشته کنار پمپ‌های بنزین و گاز ایستاده‌اند و با وجود تقاضای مشتریان اقدام به سوخت‌گیری خودروها نکرده و نبود نیروی کافی در هر سکو با چهار نازل را شاید بهانه‌ای برای گذر از این مسوولیت خطیر قلمداد می‌کنند.

درخواست وزیر بهداشت برای کاهش سفرهای نوروزی و رعایت استاندارد در جایگاه‌های سوختپیامک وزارت بهداشت و یک نکته مهم در هنگام سوخت‌گیریگزارش میدانی تسنیم| جایگاه‌های سوخت به دستور پیشگیرانه شرکت ملی پخش عمل نمی‌کنند

در همین راستا از نیروهای حاضر در جایگاه دلیل عدم سوخت‌گیری خودرو مشتریان با وجود درخواست شخصی آنها توسط جایگاه‌داران را جویا شدیم که بیان کرد: پیرو اطلاعیه وزارت بهداشت درباره همکاری در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری است فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام شود اما طی سه روز از ابلاغ این دستور تاکنون لوازم بهداشتی لازم در اختیار ما قرار نگرفته و خودمان جهت حفظ رعایت بهداشت کارکنان با وجود کمبود فقط توانسته‌ایم برای هر نیرو 2 عدد ماسک معمولی و دستکش تهیه کنیم.

وی پیرامون اینکه با شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرها ایران برخی از شغل‌ها همانند جایگاه‌داران سوخت‌گیری به دلیل تماس روزانه با نازل‌ها، کارت‌های بانکی و سوختی و تردد شبانه‌روزی خودروها بیش از پیش در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند، گفت: در حال حاضر ضدعفونی جایگاه‌ها در شهر اصفهان روزانه توسط مایع وایتکس و آب ضدعفونی می‌شود اما چنین تدبیری فقط کافی نیست و مسئولان باید قبل از ارسال هر ابلاغیه‌ای برنامه‌ریزی و اقدامات لازم آن را زیرسازی کنند.

این نیروی جایگاه‌دار سوخت‌گیری در اصفهان اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود امکانات خاصی به جایگاه‌های سوخت برای مقابله با ویروس کرونا داده نشده و مالکان جایگاه شخصاً سعی در تامین مواد ضد عفونی و دستکش دارند، که گاه با مشکلاتی نیز روبه‌رو هستند اما به گفته مسوولان مربوطه هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های مرتبط برای تامین اقلام مورد نیاز جایگاه انجام شده است.

وی با بیان اینکه لازم است تا مسوولان در این باره تدبیری داشته باشد تا بتوانیم جایگاه‌ها را عاری از هرگونه ویروس و آلودگی کنیم، افزود: دولت باید تدبیری لحاظ کند تا استفاده از کارت سوخت و کارت بانکی مشترک باشد.

کمبود ژل ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش در جایگاه‌های سوخت

رئیس انجمن جایگاهداران سوخت استان اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سئوال که بسیاری از جایگاه‌داران از نبود موادضدعفونی، ماسک و دستکش گلایه‌مند هستند و ابراز کرده‌اند که اکثر این اقلام را با هزینه‌های خودشان تامین کرده‌اند، در این باره چه اقدامی انجام شده است؟ گفت: همکاران دقیقا صحیح گفته‌اند زیرا ما برای تهیه اقلام بهداشتی برای جایگاه‌داران بسیار دچار مشکل هستیم و با دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری، شبکه بهداشت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان متولی مکاتبه‌های داشته‌ایم.

پیمان کامران با بیان اینکه پیش از اطلاعیه وزارت بهداشت برای جایگاه‌های سوخت، با هماهنگی شرکت پخش فراورده‌های نفتی و جایگاه‌داران موارد بهداشتی را ابلاغ کرده بودیم، گفت: براساس این تصمیم روزانه حداقل 5 تا 6 نوبت نازل‌های سوخت با مایع وایتکس و آب ضدعفونی می‌شود.

وی پیرامون اینکه برخی از جایگاه‌‌داران استفاده از مایع واتکس و آب ضدعفونی را برای نیروها و جایگاه‌های سوخت مضر دانسته‌اند، اظهار داشت: متاسفانه به‌دلیل عدم تامین موادضدعفونی و الکل برای جایگاه‌داران اصفهان تمامی آنها از وایتکس و آب ضدعفونی سطوح استفاده می‌کنند که نه تنها در دراز مدت مشکلات تنفسی برای کارکنان ایجاد می‌کند بلکه سبب خوردگی وسایل پمپ جایگاه‌ها خواهد شد.

رئیس انجمن جایگاهداران سوخت استان اصفهان ادامه داد: پیش از اطلاعیه وزارت بهداشت برای جایگاه‌های سوخت، با هماهنگی شرکت پخش فراورده‌های نفتی و جایگاه‌داران تمام 110 جایگاه شهر اصفهان و در مجموع 300 جایگاه استان با وایتکس و آب ضدعفونی جایگاه‌ها را تاکنون پاکسازی کرده‌اند اما طی 7 تا 8 روز نیروها می‌توانند از این مایع استفاده کنند و پس از آن باید الکل صنعتی و مواد ضدعفونی در اختیار آنها قرار داده شود.

وی در پاسخ به این سئوال که بسیاری از جایگاه‌‌داران از نبود ماسک، دستکش یکبار مصرف و موادضدعفونی گلایه‌مند هستند و چرا تاکنون این لوازم در اختیار آنها قرار نگرفته است، افزود: متولی سیستم توزیع شرکت پخش فراورده‌های نفتی است که با هماهنگی و درخواست از مسئولان لوازم مورد نیاز را تامین می‌کند و در اختیار جایگاه‌داران قرار می‌دهد.

کامران اضافه کرد: در همین راستا سه روز گذشته نامه‌ای به شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان اصفهان درخواست تخصیص سهمیه دستکش و ماسک برای جایگاه‌های سوخت را داده‌ایم که دیروز طی برگزاری جلسه‌ای مدیر پخش بیان کردند که تا شنبه 17 اسفند ماه مشکلات جایگاه‌داران استان اصفهان را در تامین لوازم بهداشتی برای رعایت بهداشت و پیشگیری از کرونا حل خواهد کرد اما اینکه چنین صحبت‌هایی چقدر جدی باشد و اجرای آن تا هفته آینده بستگی به تصمیمات آنها دارد.

وی در پاسخ به اینکه براساس ابلاغیه سوخت‌گیری توسط کارکنان چرا برخی جایگاه‌داران اصفهان چنین دستوری را اجرایی نمی‌کنند، بیان کرد: بسیاری از مردم به لحاظ فرهنگی، تمایل ندارند که کارگران جایگاه‌ها برای آنها سوخت‌گیری کنند و در این شرایط مردم باید در زمان سوختگیری از دستکش یکبار مصرف که بر روی هر تلمبه قرار گرفته، استفاده کنند.

رئیس انجمن جایگاهداران سوخت استان اصفهان پیرامون اینکه عده‌ای از جایگاه‌داران نبود نیرو را دلیل عدم سوخت‌گیری برای خودروها توسط کارگران اعلام کرده‌اند، گفت: دقیقا صحبت‌های کارکنان صحیح است زیرا امکان اینکه یک کارگر بتواند برای تمام خودروها سوختگیری کند، وجود ندارد، چراکه بر روی هر سکو که متعلق به یک کارگر است، چهار نازل قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی و پیشگیری از ویروس کرونا آیا لازم به افزایش نیروها در جایگاه‌های سوخت‌گیری نبود، اظهار داشت: به دلیل مشکلات درآمدی که در کارمزد جایگاه‌داران است بیش از نیروهای حاضر امکان استخدام وجود ندارد اما براساس ابلاغیه، کارگران موظف‌اند برای افراد مسن و بانوان اقدامات سوخت‌گیری را انجام دهند و جهت رعایت بهداشت مابقی افراد در پیک‌های شلوغ کار می‌توانند از دستکش‌های یکبار مصرف استفاده کنند.

کامران با ابزار گلایه از اینکه در برخی شرایط خاص دچار گرفتاری‌های فرهنگی می‌شویم، افزود: در چنین وضعیتی که اکثر جایگاه‌داران اقلام بهداشتی نیروها و حتی مردم را برای رعایت بهداشت خودشان تامین می‌کنند عده‌ای از مراجعه‌کنندگان به دلیل عدم تهیه دستکش یکبار مصرف در سطح شهر، هنگام سوخت‌گیری اقدام به برداشت مقادیر زیادی دستکش از پمپ‌های سوخت‌گیری برای ذخایر خود می‌کنند.

وی پیرامون اینکه با توجه به بازار و اقتصاد در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد مردم حدود 30 تا 40 درصد فروش بنزین در شهر اصفهان کاهش یافته، بیان کرد: چنین شرایطی بر درآمد جایگاه‌داران تاثیرگذار بوده به طوری که برای تامین اقلام بهداشتی نیروهای خودشان هم دچار مشکلات عمده‌ای هستند.

رئیس انجمن جایگاهداران سوخت استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که برخی از نیروها پیشنهاد استفاده از کارت سوخت و کارت بانکی مشترک را برای جایگاه‌ها بسیار کارساز دانسته‌اند و آیا در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است، گفت: این پیشنهاد سال‌های گذشته جایگاه‌داران به مسئولان بوده است، اما تصویب بخشنامه‌ای در راستای عدم ممنوعیت دریافت پول نقد هنگام سوخت‌گیری و خروج اسکناس از چرخه سوخت‌گیری و فقط استفاده از کارت بانکی خود می‌تواند کمک شایانی در رعایت بهداشت و جلوگیری از آلودگی باشد.

وی درباره دریافت هزینه سوخت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، افزود: در حال حاضر 10 تا 15 درصد فروش سوخت در جایگاه‌ها به صورت نقدی انجام می‌شود اما در تلاشیم دریافت پول سوخت از طریق کارت‌های بانکی انجام شود و کمترین میزان پول نقد جابجا شود.

به گزارش تسنیم، دو هفته‌ای است که ویروس کرونا در ایران جا خوش کرده و این موضوع باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تغییراتی در ساعات کار ادارات شده است. این ویروس که از راه تماس دست با سطح آلوده منتقل می‌شود حالا باعث شده تا دستورالعمل جدیدی از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای سوختگیری در جایگاه‌ها صادر شود اما در چنین شرایطی فقط دستورالعمل‌های کاغذی نمی‌توانند از این نوع بیماری ویروسی جلوگیری کند بلکه باید تمام مسئولان، مردم و آحاد جامعه دست در دست یکدیگر پیش بروند تا بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.

انتهای پیام/171/A

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.