تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر : 67275

گفتگو| منتخب مجلس یازدهم: برخی نمایندگان دوره دهم بدهکار دولت هستند/گلوگاه‌های تضعیف نظارت مجلس شناسایی شود

گفتگو| منتخب مجلس یازدهم: برخی نمایندگان دوره دهم بدهکار دولت هستند/گلوگاه‌های تضعیف نظارت مجلس شناسایی شود

گفتگو| منتخب مجلس یازدهم: برخی نمایندگان دوره دهم بدهکار دولت هستند/گلوگاه‌های تضعیف نظارت مجلس شناسایی شود

منتخب مردم اسفراین در مجلس یازدهم گفت: نگاه منتخبان دوره یازدهم بر حفظ جایگاه نظارتی معطوف است و از طرف دیگر باید گلوگاه‌های تضعیف نظارت مجلس شناسایی شود.

گفتگو| منتخب مجلس یازدهم: برخی نمایندگان دوره دهم بدهکار دولت هستند/گلوگاه‌های تضعیف نظارت مجلس شناسایی شود – اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، امان‌الله حسین‌پور منتخب مردم اسفراین در مجلس یازدهم شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی به دلایل نقاط ضعف مجلس دهم و بیان راهکارهایی برای تقویت جایگاه نظارتی مجلس در دوره یازدهم پرداخته است.

منتخب همدان: در انتخاب رئیس مجلس یازدهم باید از دوقطبی سازی جلوگیری شودمنتخب زنجان:مجلس باید شفاف باشد/مبارزه با فساد باید از خود مجلس آغاز شودمنتخبان مجلس یازدهم از حضور در نشست‌های با لابی‌گری‌های سیاسی بپرهیزند

* تسنیم:به نظر شما چرا جایگاه مجلس در سال‌های اخیر به‌ویژه در دوره دهم تا حد زیادی از رأس امور بودن خارج شده و تنزل پیدا کرده است؟

حسین‌پور: نمایندگان مجلس دوره دهم خیلی خروجی اثرگذار و مثبت و بالاخره محکمی برای حل مشکلات مردم نداشتند، آنها نتوانستند در حوزه تقنینی قوانین اثرگذاری وضع کنند و از طرف دیگر نیز نتواستند در حوزه نظارتی وظایف خودشان را به درستی انجام دهند و در حوزه اصلاح بعضی از قوانین دست و پاگیر هم خیلی نمی توانیم موفق خروجی مجلس دهم را موفق ارزیابی کنیم.

**تسنیم: چه اشکالاتی در نماینده‌ها و یا حتی چه ایراداتی در ساختار مجلس وجود دارد که شاهد وضع موجود در مجلس دهم هستیم؟

**حسین‌پور: در توضیح اینکه چه دلایلی باعث شده این شرایط رقم بخورد، معتقدم ترکیب انتخابی و تفکری که حاکم بر تعداد زیادی از نمایندگان دوره دهم بود، به دلیل اینکه در انتخابات دوره گذشته در بسیاری از جاها برخی از نمایندگان با کمک دولت وارد مجلس شدند، در واقع به نوعی به دولت بدهکار شدند و بیش از حد در مسیر با دولت همراهی کردند، گرچه همراهی مجالس با دولت‌ها امری طبیعی است، اما از حدی که بیشتر شود، به نفع کشور و مردم نیست، دوستی بیش از حد نمایندگان مجلس با دولت موجب می‌شود که نمایندگان نتوانند نقش نظارتی خودشان را به درستی انجام دهد.

معتقدم یکی از مشکلات ما این است که متأسفانه خیلی از قوانین وضع شده و بارها توسط دولت‌ها، به ویژه این دولت اجرا نشده است؛ اولین منشأ مشکلات فعلی این است که برخی نمایندگان بدهکار دولت در انتخابات شدند و نتوانستند نقش اصلی خودشان را ایفا کنند.

مطلب بعدی این است که نگاهی که ترکیب اثرگذاران و هیئت‌رئیسه، به ویژه رئیس مجلس فعلی داشت با خاطره‌ای که از دولت آقای احمدی‌نژاد داشت، از فشار که خلاص شده بود، فکر تعامل بیش از حد با این دولت افتاد و این نگاه در نمایندگان دیگر هم تسری پیدا کرد و خیلی نتوانستند خروجی مثبتی را رقم بزنند. ما در درون مجلس هم فکر می‌کنم خیلی آن پویایی، شادابی و نشاط و بحث‌های کارشناسی و موضع‌گیری‌هایی که از گروه‌های مختلف و فراکسیون‌هایی که باید تشکیل شود، را شاهد نبودیم، همه اینها باعث شد این مجلس ضعیف عمل کند، همه اینها باعث شد که مجلس دهم مجلسی باشد که نتواند نمره قابل قبولی را از مردم بگیرد.انتخاب مجلس یازدهم گویای این است که مجلس دهم جایگاهی در بین مردم باز نکرد.

**تسنیم: به نظر شما منتخبان دوره یازدهم برای اینکه مجلس به جایگاه واقعی خودش برای در رأس امور قرار داشتن، قرار بگیرد،باید چه برنامه‌‌‌ای ارائه کنند؟

**حسین‌پور: بنده فکر می‌کنم اولین مطلبی که لازم است نمایندگان مجلس دوره یازدهم که مشغول آماده شدن برای آغاز به کار مجلس یازدهم هستند، در نظر داشته باشند، این است که برنامه‌های مدونی برای تقویت جایگاه نظارتی مجلس تدارک ببینند.

ترکیبی که الآن تشکیل شده، نوید این را می‌دهد که قطع به یقین، نگاهِ حفظ جایگاه مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارتی معطوف است. باید نمایندگان فعلی مجلس بیشتر همّ و غمّ‌شان را بر وظیفه نظارتی معطوف کنند. ضعف عمده ما در حیطه نظارتی است. ما کمبود قوانین نداریم، اما اصلاحات در زمینه مداخلات بعضی از قوانین یا اجرا نشدن برخی قوانین و اجرا نشدن درست برخی قوانین باید در اولویت نمایندگان مجلس در دوره یازدهم قرار گیرد.

از طرف دیگر پویایی مجلس و بحث‌های کارشناسی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌هایی که تشکیل می‌شود، باید در دستورکار منتخبان دوره یازدهم قرار گیرد، از همین الآن خودشان را آماده کنند که مجلس پویایی تشکیل شود. با دولت‌ها نه پسرخاله و نه بیگانه باشند، این نگاه باید در نمایندگان وجود داشته باشد.

اگر دولت قوانینی را درست اجرا نکرد و یا اصلا اجرا نکرد و یا نادرست هدایت شد، مجلس باید بتواند اثرگذاری خودش را نشان دهد و دولت را وادار کند که قوانینی که وضع می‌شود و به نفع مردم است و توسط نمایندگان مردم وضع شده است را به درستی اجرا کند؛ این قوانین حتما باید به درستی اجرا شود تا شاهد رشد و بالندگی بیشتر کشور در همه زمینه‌‌ها باشیم.

هم پویایی و هم نگاه استقلال مجلس و هم کارشناسی بودن طرح‌ها و برنامه‌ها و فراکسیون‌هایی که باید تشکیل شود و زنده بودن مجلس، مقدماتی است که مجلس یازدهم با توان بهتر و قدرت بیشتر کارش را شروع کند و موفق باشد.

**تسنیم:شما چه برنامه‌ای دارید برای اینکه ساختار مجلس اصلاح شود و این شُبه‌رسوایی که برای مجلس دهم ایجاد شده، برای مجلس یازدهم ایجاد نشود و نقطه ضعف‌ها برطرف شود؟

**حسین‌پور: معتقدم الآن ساختار مجلس ضعیف است، در انتخاب افراد برای کمیسیون‌ها باید افراد توانمند انتخاب شوند، این مطلب مهمی است که باید در اولویت قرار گیرد و رئیس آینده مجلس و هم روسای کمیسیون‌ها و ترکیب هیئت‌رئیسه باید از افراد متخصص و با توان شکل گیرد، اگر این حرکت شروع شود، می‌توان به پویایی مجلس یازدهم امیدوار بود. معتقدم بعضی از ساختارهایی که بین دولت و مجلس وجود دارد، باید تغییر کند که مجلس بتواند موفق باشد.

**تسنیم: برای تقویت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید چه کارهایی انجام شود؟، بالاخره الآن نقدهای بسیاری به عملکرد این هیئت وارد است.

**حسین‌پور: اگر نگاه مجلس این باشد که می‌خواهد قوانینی که وضع می‌کند، درست اجرا شود و نقش نظارتی خودش را محکم ایفا کند، طبیعی است که باید از خودش شروع کند، اگر خودش ایراد داشته باشد، قاعدتا و طبیعتا نمی‌تواند انتظار داشته باشد که قانونی که وضع می‌کند درست هدایت و اجرا شود.

از قدیم گفته‌اند" رطب خورده کِی تواند کند منع رطب". باید اول در حیطه نقش نظارتی نمایندگان دقت لازم و سازوکار قوی و جدی صورت گیرد. بنده با اصلاح ساختار نظارت بر نمایندگان مجلس موافقم و از آن دفاع می‌کنم، لازم می‌دانم که سازوکارها و ساختارهای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید اصلاح شود.

نماینده‌ای که می‌خواهد اثرگذار باشد، خودش باید بی‌ایراد باشد، گلوگاه‌ها و راه‌هایی احیانا بر سر راه نمایندگان وجود دارد و بعضا رفتار نمایندگانی که باعث می‌شوند مجلس تضعیف و یا زبانش در خیلی جاها کوتاه شود، باید شناسایی شود، این رفتارها باید با نظارت دقیق و قوی، اول اصلاح شود و بعد از آن خواسته‌ها و توقعات از مجلس یازدهم برآورده خواهد شد.

بنده یک سری طرح‌ها را هم در حوزه سازوکارها و هم در بحث مباحث نظارتی که باید در مجلس اتفاق بیافتد و تقویت کمیسیونها آماده کردم که پس از شکل‌گیری مجلس یازدهم آنها را ارائه خواهم داد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.