تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کد خبر : 87320

یک عضو موثر در شورای شهر چه ویژگیهایی دارد

یک عضو موثر در شورای شهر چه ویژگیهایی دارد

علی اکبر حیدری کاندیدای شورای شهرکرج ۱۴۰۰

چگونه می توان شخصی با چنین ویژگیهایی را از میان انبوه داوطلبان موجود در انتخابات شورای شهر شناسایی نمود؟

این که عضو شورای شهر چه ویژگی های داشته باشد، قانون حداقل ها را مشخص نموده است.

اما یک عضو شورای شهر باید به شرح وظایف خود آگاه، به نیازهای شهر و روستا واقف، و دارای تفکر انتقادی خوب، تفکر انتقادی یعنی توانایی تحلیل مسائل و برنامه ها از یک سو و چینش ابزارهای در دسترس و راه حلهای ممکن برای حل مشکلاز سوی دیگر.

در عصر و زمان ما حوزه مدیریت شهری دارای ابعاد مختلفی است. از توسعه فضای فیزیکی و زیرساخت ها تا بررسی حل مشکلات پسماندهای مختلف و حتی مسائل فرهنگی و اجتماعی، این مسائل شهر به شهر، با توجه به نوع فعالیت های مختلفی که در آن صورت می گیرد؛ متفاوت است.

هیچگاه یک فرد نمی تواند به تنهایی حلال مسائل مختلف یک شهر باشد. مدیریت شهر نیازمند یک سیستم چند رشته ای است. همچنانکه یک فرد متخصص و متعهد نیز هرگز در غیاب و عدم همراهی سایر اعضا نمی تواند اثر بخش باشد.

از نگاه من یک شورای هم رای متوسط، از یک شورای تخصصی متفرّق بهتر است. چاره شکل گیری چنین شورایی را باید قبل از انتخابات اندیشید.

علاوه بر قدرت تفکر و تحلیل، فرد باید خطرپذیر باشد و در کنار آنها دارای قدرت چانه زنی بالایی باشد. البته قصه چانه زنی در یک مدیریت سیستمی ممکن است، جایگاهی نداشته باشد. اما همه میدانیم فعلا در بسیاری از امورات ضوابط زیاد کارایی ندارند. هرچند آگاهی از مهارتهای مباحثه و ارتباطات میان فردی و اجتماعی هم از ضروریات یک عضو شورا است.

عدم شکل گیری اتاق فکر با تخصص های مختلف موجب تک رویی و ناکارآمدی فرد و بعضا محو شدن فرد خواهد شد. اگر ما به دنبال ائتلاف در هر حوزه ای بویژه شوراها هستیم باید بدنبال تشکیل اتاق فکر باشیم.

بدون حمایت اتاقهای فکر معمولا افراد گرفتار امورات اجرایی مختلف شده و بعضا بعلت عدم فرصت مطالعه حوادث، از جامعه عقب می افتند.

براساس آموزه های دین اسلام مشورت همیشه به معنی پذیرش نظرات دیگران نیست بلکه به منظور شناخت راههای مختلف و انتخاب بهترین گزینه است.

هرچند چنانچه از نام پیداست عضو شورای شهر یا مجلس شورای اسلامی کاری جز شور و مشورت برای تصویب بهترین مصوبه ندارند. شاید برگزاری دوره های آموزش کار گروهی و کارگاهی نیاز امروز منتخبان باشد.

شوراهای باید برآیند اندیشه شهروندان و محل تبادل آراء درخور و شایسته و علمی و برنامه ‌ریزی شده باشند،حتی الامکان دربرگیرنده مجموعه ای از افراد با دانش و مهارت و تخصص های موردنیاز مختلف و دارای تعهد باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.