اردشیر نوریان  درباره این که دولت دوازدهم که مجری برجام و مذاکرات وین بود ادامه پیگیری این پرونده را به دولت سیزدهم واگذار کرد؛ حال باتوجه به حضور افراد تندرو هنگام انتخابات در ستاد رئیس‌جمهور منتخب و اسامی که این روزها مطرح می‌شود مخصوصا برای وزارت امورخارجه و دبیری شورای عالی امنیت ملی نگرانی‌هایی را به وجود آورده است، گفت: درباره کابینه آقای رئیسی در حال حاضر گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارد مبنی بر این که چه کسانی در این کابینه وجود دارند. حال سایر بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به کنار اما موضوع سیاست خارجی و امنیت ملی یکی از مهمترین بحث‌هایی است که در شکل‌گیری کابینه باید بسیار روی آن حساس بود و دقت کنیم رئیس‌جمهور منتخب چه کسانی را برای این کارها  می‌خواهد انتخاب کند و به کار گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خاطرنشان کرد: انتخاب وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی تا حد زیادی می‌تواند نشان‌دهنده خط مشی آقای رئیسی در سیاست خارجی و امنیت ملی باشد.

وی خاطرنشان کرد: آقای رئیسی با حمایت همه‌جانبه و تمام قد در جریان اصولگرایی وارد عرصه انتخابات شد و پیروزی هم به دست آورد؛ حال کاری به این نداریم که ایشان نفر اول و آرای باطله نفر دوم شد، به هر حال انتخاباتی برگزار شد و در حال حاضر ایشان منتخب ملت هستند. نکته‌ای که در این مسئله حائز اهمیت است، این است که در جریان اصولگرایی ما نباید قائل به یکدستی در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی باشیم؛ چراکه نحله‌های فکری متفاوتی در این جریان وجود دارد از جبهه پایداری گرفته تا جریان میانه‌رو یا اعتدال‌گرا که روابط منعطف‌تری در حوزه سیاست خارجی قائل هستند بنابراین در جریان اصولگرایی هم نباید قائل به یکدستی در مورد سیاست خارجی باشیم.

نوریان ادامه داد: همانطور که مواضع بعضی از شخصیت‌ها در جریان اصولگرایی را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم این‌ها را نباید به صورت طیف یکدست در نظر گرفت که یک سر این طیف مواضع غیرقابل انعطاف تقابلی دارد نسبت به رویکردهای سیاست خارجی و طرف دیگر یک مواضع میان‌تر و نرم‌تری دارد.

مشرب فکری جلیلی در حال حاضر اولویت جریان اصولگرایی نیست

وی یادآور شد: آقای دکتر جلیلی که خود ایشان هم کاندیدای ریاست‌جمهوری بود، با فشار جریان اصولگرایی به نفع آقای رئیسی کنار گذاشته شد، این کار معنایش این است که آن مشرب فکری اصولگرایان که قائل به تقابل در حوزه سیاست خارجی است، در حال حاضر در اولویت اول و صدر لیست این جریان  قرار ندارد بنابراین می‌شود پیش بینی کرد که از آقای جلیلی در کرسی وزارت خارجه استفاده نخواهد شد.

این نماینده پیش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به دیدگاه‌هایی که آقای جلیلی در مجمع تشخیص و در حوزه مشاور و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی دارد و همچنین مواضع زمانی که دبیر این شورا و معاون وزیر امور خارجه در دولت آقای احمدی‌نژاد بود، داشت هنگامی که این دیدگاه‌ها را تعقیب می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ایشان متعلق به آن نحله فکری است که در حوزه سیاست خارجی قائل به داد و ستد و تعامل نیست. بنابراین کنار رفتن ایشان در رقابت‌های انتخابات یک نشانه است که احتمالاً رئیس‌جمهور منتخب در این حوزه از چنین دیدگاهی حداقل در درجه اول و در حال حاضر نمی‌خواهد استفاده کند.

وی ادامه داد: البته امروز نام افرادی همچون آقای باقری‌کنی هم شنیده می‌شوند که ایشان زمانی معاون آقای جلیلی بودند و مواضعی مانند آقای جلیلی دارد اما با یک درجه تخفیف. بیان همین مسئله‌ای که در مورد آقای جلیلی و کنی گفته می‌شود، در مورد دبیری شورای عالی امنیت ملی هم صدق می‌کند آنجا هم احتمالاً منتخب ملت چنین دیدگاهی را شاید دنبال نکند.

نوریان بیان کرد: حال من کاری به رقابت‌های انتخاباتی ندارم، اینکه مشارکت کم بود، زیاد بود همه چیز تمام شده منتخب ملت مشخص و انتخابات هم تایید شده و امروز باید یک کابینه چینش شود که بتواند پاسخگوی وعده‌ها و سیاست‌هایی باشد که منتخب ملت آنها را داده است و همین‌طور بتواند مشکلاتی که اولویت‌بندی کرده است را حل و فصل کند.

وی افزود: سوال اینجاست چه رویکردی توان پاسخگویی به مطالبات انباشته شده مردم از معیشت و اقتصاد گرفته تا بیکاری، اشتغال، تورم و موضوعات به هم ریخته که در حوزه اقتصاد مشاهده می‌کنیم را دارد؟ آیا این پاسخ با حاکم کردن یک نقشه راه تقابلی با دنیا به ملت داده خواهد شد؟ آیا این مطالبات برطرف خواهد شد؟ دقت داشته باشید این مطالبات سوالات کلیدی است که منتخب ملت باید به آنها جواب دهد. بنابراین بر اساس پاسخی که به  این سوالات و فرضیات می‌دهد، باید افراد را در این مسئولیت قرار دهد.

بیشتر بخوانید: