تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
کد خبر : 38631

مسکن مهر بناب در خطر مصادره بانکی / چرا فرمانداری و راه و شهرسازی سنگ‌اندازی می‌کنند؟

مسکن مهر بناب در خطر مصادره بانکی / چرا فرمانداری و راه و شهرسازی سنگ‌اندازی می‌کنند؟

مسکن مهر بناب در خطر مصادره بانکی / چرا فرمانداری و راه و شهرسازی سنگ‌اندازی می‌کنند؟

مسکن مهر بناب با پیشرفت ۹۰ درصدی در خطر مصادره بانکی است ولی سوال اینجاست که برخلاف مصوبه شورای مسکن بناب، چرا فرمانداری و راه و شهرسازی به جای رفع موانع سنگ‌اندازی می‌کنند؟

مسکن مهر بناب در خطر مصادره بانکی / چرا فرمانداری و راه و شهرسازی سنگ‌اندازی می‌کنند؟ – اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بناب، مسکن مهر یکی از پروژه‌های امیدآفرین برای خانه دار شدن قشر کم درآمد بود که در حدود 12 سال قبل آغاز شد و علاوه بر خانه‌.دار کردن بسیاری از مردم، اشتغال و صنعت را هم رونق بخشید که با تعطیلی مسکن سازی در دولت فعلی، رکود شدیدی را در بخش اشتغال و صنایع وابسته به مسکن‌سازی شاهد بودیم.

دولت نهم و دهم بخش زیادی از این مساکن مهر را تحویل داد و بقیه تعهدات بر عهده دولت روحانی گذاشته شد که به دلیل عدم اعتقاد آخوندی به این طرح، مسکن‌های مهر باقیمانده پیشرفت لاکپشتی داشت.

دولت بارها تاریخ مشخصی برای تکمیل و تحویل تمامی واحدهای مسکن مهر اعلام کرد اما هنوز در بناب بخش قابل توجهی باقی مانده است که نیازمند توجه بیشتری برای تکمیل و تحویل به صاحبانش است که اکنون سالهاست مستأجر هستند.

مسکن مهر بناب در سه نقطه تعیین موقعیت شده بود که تا سال 93 با کوتاهی‌های صورت گرفته، اغلب آنها زیر 30 درصد پیشرفت داشتند که با تصمیم دولت، این پروژه‌ها باید واگذار شده و آورده متقاضیان تحویل داده شود.

مسکن مهر «مسجد کوفه»، «قره قشون» و «شهرک ولیعصر یا 4427» از جمله این پروژه‌هایی بود که باید بر اساس مصوبه هیئت دولت، پروژه‌های زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی به هیئت سه جانبه ارسال شده و با نظر آنها به فروش می‌رساندند اما با اصرار اعضای تعاونی مسکن مهر شهرک ولیعصر، هیئت مدیره جدید انتخاب کردند و اجازه نداد به هیئت سه جانبه برود.

گفت‌و‌گوی ویدئویی تسنیم| چرا اجرای پروژه‌های مسکن مهر شهر پرند طولانی شد؟بازی جدید دلالان در بازار مسکن مهر/ خرید واحدها زیر قیمت تمام شدهافزایش سود وام مسکن مهر به 18درصد شامل چه‌کسانی می‌شود؟پرونده مسکن مهر نیمه نخست سال 99 بسته می‌شود

این پروژه که در سال 93 حدود 18 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اکنون با اهتمام مالکان و همکاری هیئت مدیره تعاونی و مدیران به 90 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده که در این مرحله که 10 درصد به اتمام پروژه باقی مانده، همکاری‌ها کاهش یافته و سختگیری بانک‌ها به دلیل طولانی شدن مدت مشارکت افزایش یافته که در ادامه، برای تکمیل این گزارش، با فرماندار، تعدادی از مالکان، عضو شورای مسکن بناب و مدیرعامل تعاونی سازنده مسکن مهر گفت‌وگو کردیم تا مشکل اصلی و راه حل آن را بررسی کنیم و مالکان مستأجر را از وضعیت بلاتکلیفی برهانیم.

هر روز تأخیر در تحویل، برای بانک‌ها و مردم ضرر و زیان زیادی را تحمیل می‌کند

محمدرضا پروری مالک یکی از 280 واحدهای مسکن مهر 4427 بناب است که از سال 86 پول داده‌ و الان با 90 درصد پیشرفت فیزیکی و اجاره نشینی، ماه‌هاست که بلاتکلیف است.

وی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه 12 سال است که فراز و نشیب‌های زیاد احداث این مجتمع را تحمل کرده‌ایم و اکنون به 90 درصد پیشرفت رسیده است، گفت: باید این مجتمع زودتر از اینها تکمیل می‌شد و هر روز درخواست آورده جدید از اعضا نکنند چراکه مردم کم درآمد هم نمی‌تواند هر بار چند میلیون بدهند، ضمن اینکه بی اعتمادی هم باعث عدم پرداخت آورده جدید از سوی مردم شده است.

این مالک یکی از مساکن مهر با تاکید بر اینکه وام مسکن مهر تا 45 میلیون تومان افزایش یافته ولی بانک هنوز بخش پایانی از 30 میلیون وام خود را پرداخت نکرده است، ابراز داشت: باید بانک به تعهدات خود عمل کرده و کمک کند تا پروژه به اتمام رسیده و به مردم تحویل شود.

پروری با اشاره به اینکه هر روز تأخیر در تحویل، برای بانک‌ها و مردم ضرر و زیان زیادی را تحمیل می‌کند، خاطر نشان کرد: مردم بیشتر ضرر می‌کنند چراکه مصالح و اقلام روز به روز گران‌تر می‌شوند و قیمت تمام شده به شدت افزایش خواهد یافت.

وی تاکید می‌کند: واقعاً نیاز داریم در این وضعیت اقتصادی مسئولین و بانک‌ها به تعاونی کمک کرده و مشکلات را حل کنند.

مسئولین به جای سنگ اندازی در این پروژه 90 درصدی کمک کنند

طهماسب شعبانی، مدیرعامل تعاونی مسکن مهر 4427 بناب هم به خبرنگار تسنیم در مورد سوابق این مجتمع مسکن مهر در شهرک ولیعصر بناب توضیح داد و گفت: در طول 6 سال از 86 تا 92 حدود 18 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. 4 میلیارد هزینه شده که نیمی از آن با وام بوده است. با تغییر دولت، آقای روحانی که از ابتدا به مسکن مهر اعتقاد نداشت و آخوندی هم مخالف بود ولی به هر حال با همراهی مالکان مسکن مهر، تا امروز علی‌رغم محدودیت‌ها و سنگ اندازی‌های مختلف، این مجموعه نزدیک به 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تنها سفیدکاری، کاشی کاری و کلید و پریز باقی مانده است.

وی با بیان اینکه این مجتمع مسکن مهر 4 بلوک دارد که سه بلوک ده طبقه‌ای و یک بلوک 5 طبقه‌ای دارد، ابراز داشت: در سال 94 و 96 پروژه ما چند وام دریافت کرد که با آورده جدید صاحبان املاک، پروژه جان گرفت و از 18 درصد به 90 درصد رسید.

مدیرعامل تعاونی مسکن مهر 4427 بناب در ادامه با اشاره به مشکلات مالی پروژه، از عدم پرداخت بخشی از تسهیلات مسکن مهر از سوی بانک که با سنگ اندازی فرمانداری و راه شهرسازی بوده، انتقاد کرد و گفت: تسهیلات مسکن مهر در دو مرحله تا 40 و 45 میلیون افزایش یافته است ولی تاکنون بانک و راه و شهرسازی به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات 30 میلیونی عمل نکرده و بخشی از وام 30 میلیونی مالکان باقی مانده است که اگر این رقم پرداخت شود، می‌توانیم شاهد تحرک خوبی در این پروژه باشیم و بخشی از واحدها را تحویل دهیم.

شعبانی خاطر نشان کرد: 18 دی ماه امسال در جلسه شورای مسکن شهرستان بناب مصوب شد که بخشی از وام‌های باقیمانده 30 میلیونی اعضا که حدود 750 میلیون تومان است، به مبلغ 250 میلیون تومان پرداخت شود تا کار پیشرفت بیشتری داشته باشد اما متاسفانه امروز فرماندار و راه شهرسازی از همکاری طفره می‌روند و می‌خواهند این پروژه را بخوابانند که این نه به نفع دولت است و نه به نفع مالکان. 280 خانواده در این پروژه سهیم هستند مالکان تا حدود زیادی همکاری کردند ولی این ارگان‌ها با نامه نگاری و… می‌گویند باید تصمیمات دیگری بگیریم و با ادامه آن موافق نیستند.

وی با بیان اینکه شهرک ولیعصر بناب مشکلات زیرساختی فاضلاب، آسفالت، معابر و درختکاری و فضای سبز و… دارد ولی گاز، برق، آب و تلفن دارد، اضافه کرد: متاسفانه فاضلاب سایر مجتمع‌های همسایه به دلیل عدم جذب چاه‌های فاضلاب وارد محوطه‌ این مجتمع می‌شود. فاضلاب، لوله گذاری شده ولی نیاز به پمپاژ دارد که وعده احداث دو ایستگاه پمپاژ فاضلاب را داده‌اند.

مدیرعامل تعاونی مسکن مهر 4427 بناب، راه حل خود برای اتمام و تحویل پروژه را یادآور شد و گفت: مسئولین به جای سنگ اندازی در این پروژه 90 درصدی کمک کنند. وام‌های مسکن مهر برای اینکه در کل کشور به اتمام برسد، در دو مرحله افزایش یافته و از 30 به 40 و اخیراً به 45 رسیده در حالی که هنوز بخشی از وام 30 میلیونی هر واحد باقی مانده است و باید در مرحله اول برای خروج از رکود این بخش پرداخت شود.

?صورتجلسه شورای مسکن بناب و تعهد 24 ساعته برای پرداخت مابقی وام که عمل نشد

وی با بیان اینکه مسئولان ادارات، با فرار رو به جلو، شرکت تعاونی و اعضای هیئت مدیره را متهم به کوتاهی و کم کاری می‌کنند، تصریح کرد: منِ عضوِ هیئتِ مدیره، اگر پول باشد می‌توانم این پروژه را به اتمام برسانم، در غیر اینصورت اعضا و مالکان هم آورده جدیدی نمی‌توانند بیاورند. اگر بانک عامل، باقیمانده وام‌های 30 میلیونی و افزایش 10 میلیونی تسهیلات را پرداخت کند، ما می‌توانیم پروژه را در حدود شهریور تحویل مالکان بدهیم چراکه معتقدیم مسکن با این حجم تورم برای اقشار کم درآمد اهمیت ویژه‌ای دارد و باید مالکان از مستأجری خلاص شوند.

شعبانی ادامه داد: مسکن مهر «مسجد کوفه» که از مساکن مهر با پیشرفت کمتر از 30 درصد بود، اعضای آن از سال 93 بلاتکلیف هستند که نه پول خود را توانستند دریافت کنند و نه مسکن را دریافت کردند، اینکه ما توانستیم این پروژه را احیا کرده و از 18 درصد به 90 درصد برسانیم، نشان از اهتمام هیئت مدیره و همراهی اعضا و مدیران سابق بوده است.

"کلید" حل مشکل دست فرماندار است ولی یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کاری انجام دهد

پرویز صادقی، یکی دیگر از مالکان مسکن مهر شهرک ولیعصر بناب است که با انتقاد از عملکرد فرمانداری، راه و شهرسازی، اداره تعاون و بانک ملت به عنوان بانک عامل، تصریح کرد: متاسفانه ادارات ما در راستای حل مشکلات ما یا مصوبه دارند یا حرف می‌زنند ولی کار مثبتی انجام نمی‌دهند و مانند توپ فوتبال به یکدیگر پاس می‌دهند.

وی با بیان اینکه «به حضرت ابوالفضل از این وضعیت خیلی خسته شدیم» گفت: برای برون رفت از این وضعیت، بانک باید بقیه تسهیلات را پرداخت کند تا پروژه تکمیل شود. اکنون خودم هم مستأجر هستم و ماهی 600 هزار تومان اجاره می‌دهم و باید هر چه زودتر از این وضعیت رهایی یابم.

این مالک مسکن مهر شهرک ولیعصر بناب تاکید کرد: راه حل این موضوع و کلیدش دست فرماندار است ولی مانند رئیس جمهور که کلید را نشان داد ولی عمل نکرد، فرماندار هم یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کاری انجام دهد و پروژه را خوابانده است.

مالکان فاقد مسکن تعاونی 4427 بناب در سراشیبی سقوط بی خانمانی و خطر مصادره توسط بانک قرار دارند

ابراهیم فرج‌پور، عضو سابق شورای مسکن شهرستان بناب است، وی هم در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر اینکه باید نماینده استاندار در شهرستان‌ها، درایت و مدیریت لازم در ساماندهی امور و صاحب رأی و نظر مستقل در امورات مربوط به کمیسونها، کارگروه‌ها و شوراها باشد گفت: متاسفانه در اثر بی تدبیری همین مسئولین شهرستانی در خصوص مسکن مهر 4427 شهرک ولیعصر بناب، مشکلات جدی گریبانگیر اعضای تعاونی مسکن این شهرستان شده است.

وی با انتقاد از اینکه کشتی مسکن مهر این شهرستان، با ادامه روند فعلی بی تدبیری، عملاً در سایه کم لطفی و بی توجهی مسولان دولتی، همچون تعاونی مسکن مهر "مسجد کوفه" به گِل خواهد نشست تا بسیاری از متقاضیان مسکن مهر آرزو به دل بمانند، تصریح کرد: متاسفانه این پروژه به سمتی می‌رود که دوران مشارکت به اتمام برسد و پس از آن، با عنوان مسائل مختلف از جمله سهل انگاری تعاونی، عدم فعالیت پروژه یا عدم تمدید پروانه یا عدم اخذ نظریه کارشناس ناظر یا مشکل سند و …، معوقات و رقم افزایش وام بانکی پرداخت نشده و این پروژه نهایتاً مصادره شود.

عضو سابق شورای مسکن شهرستان بناب ادامه داد: پرسش این است که آیا مسئولی در این شهرستان نیست که موضوعی که توسط مسئولین ارشد وزارت راه و شهرسازی تسهیل و مصوبات صریح و شفافی در شورای مسکن استان موجود هست، به مشکلات این پروژه خاتمه دهد؟ متاسفانه شورای مسکن در شهرستان بناب یک مصوبه مؤثر در طول دو سال اخیر که به بار نشسته باشد، ندارد و ممکن است این عزیزان فاقد مسکن در سراشیبی سقوط بی خانمانی قرار گیرند.

تعاونی مقصر است! / مشکل فاضلاب به زودی حل می‌شود

اما در نهایت، با امین رفیعی، فرماندار بناب هم گفت‌وگو کردیم که وی با اشاره به اینکه پروژه مسکن مهر 4427 بناب معروف به مسکن مهر شهرک ولیعصر، نزدیک به 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ابراز داشت: تسهیلات مسکن مهر از 30 میلیون به 40 میلیون رسیده است که هنوز بخشی از تسهیلات 30 میلیونی باقی مانده است و پرداخت نشده است.

فرماندار بناب تاکید کرد: تعاونی متولی ساخت و ساز واحدهاست که باید مراحل اداری و تنظیم سندها و مجوزهای لازم را برای دریافت امتیازات لازم از راه و شهرسازی را انجام دهد که در این راستا کوتاهی کرده‌اند.

رفیعی با اشاره به اینکه بانک باید به این نتیجه برسد که وام در پیشرفت پروژه هزینه می‌شود، گفت: 750 میلیون از تسهیلات 30 میلیونی مالکان باقی مانده و تعاونی باید تضمینی به بانک بدهد که این اعتبار در راستای تکمیل پروژه هزینه می‌شود تا بانک پرداخت کند، ضمن اینکه بخشی از آورده اعضا هم باقی مانده و به دلیل بی اعتمادی یا عدم توان مالی هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل آورده اعضا، مقرر شد تا بلوک بندی کنیم و بلوک B که بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در مرحله اول تکمیل و در اختیار بخشی از اعضا قرار گیرد، افزود: با این اقدام، اعضا اعتماد کرده و آورده خود را به تعاونی می‌دهند و می‌تواند در تکمیل بلوک‌های بعدی مؤثر باشد. تعاونی باید این بلوک را تحویل دهد و مردم ببینند کارها انجام شده است.

فرماندار بناب در مورد مشکل فاضلاب این شهرک هم گفت: برای فاضلاب شهرک ولیعصر بناب لوله گذاری‌ها انجام شده ولی به دو ایستگاه پمپاژ نیاز دارد که تا تحویل بلوک‌های این مجتمع، امیدوارم این ایستگاه‌ها تکمیل شده و مشکلات آن را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: با بانک ملت به عنوان بانک عامل، اداره کل تعاون و اداره کل راه و شهرسازی در چند روز آینده در سطح مدیران استانی جلسه‌ای را برگزار می‌کنیم تا مشکلات باقیمانده بر سر راه این مجموعه برطرف شده و تعیین تکلیف شود.

?نامه فرماندار بناب به اداره کل تعاون برای تعیین تکلیف هیئت مدیره تعاونی مسکن مهر بناب!

به گزارش تسنیم، سخنان فرماندار با نامه ارسالی به اداره کل تعاون و مصوبه شورای مسکن همخوانی ندارد چراکه در بند دوم صورتجلسه شورای مسکن شهرستان بناب در دی ماه، 24 ساعت برای پرداخت 250 میلیون تومان از باقیمانده وام‌های 30 میلیونی مالکان، به خودشان مهلت داده شده است ولی بر خلاف این رویه، با عدم پرداخت که منجر به عدم فعالیت عمرانی شده، در نامه‌ای به اداره کل تعاون، خواستار تعیین تکلیف تعاونی مورد نظر و بررسی علت عدم تحرک عمرانی! را کرده که به نظر می‌رسد این روند در راستای رفع موانع بسیار معیوب است و اکنون وقت مانع تراشی به جای رفع موانع نیست.

تأخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر که در آستانه اتمام قرار دارد، نه به نفع دولت، و نه به نفع "مالکانِ مستأجر" این واحدها است لذا به نظر می‌رسد این موضوع در داخل شهرستان قابل حل است تا باری از دوش 280 خانوار صاحب این مسکن مهر برداشته و مشکلات آنها را حل کند و به جای نامه نگاری به تعاون، نیازمند نامه نگاری به بانک و توبیخ اداره راه و شهرسازی به دلیل عدم عمل به مصوبه است.

انتهای پیام/111/ش

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.