تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
کد خبر : 62996

مصاحبه با فعال فرهنگی هندی| بررسی وضعیت مسلمانان هند پیش و پس از کرونا/ ایجاد اختلاف بین هندوها و مسلمانان به سود کیست؟

مصاحبه با فعال فرهنگی هندی| بررسی وضعیت مسلمانان هند پیش و پس از کرونا/ ایجاد اختلاف بین هندوها و مسلمانان به سود کیست؟

مصاحبه با فعال فرهنگی هندی| بررسی وضعیت مسلمانان هند پیش و پس از کرونا/ ایجاد اختلاف بین هندوها و مسلمانان به سود کیست؟

اگر نگاهی به تاریخ هند داشته باشیم می‌بینیم تا زمانی که حزب کنگره قدرت را به دست داشته مسلمانان مشکل چندانی نداشتند ولی طی سال‌های اخیر و با به قدرت رسیدن حزب بی جی پی به اختلافات مسلمانان و هندوها دامن زده می‌شود.

مصاحبه با فعال فرهنگی هندی| بررسی وضعیت مسلمانان هند پیش و پس از کرونا/ ایجاد اختلاف بین هندوها و مسلمانان به سود کیست؟ – اخبار بین الملل –

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حجه الاسلام سید لیاقت علی از فعالان جوان فرهنگی هند و پژوهشگران جامعه المصطفی العالمیه و موسسه درالاعلام است که تدوین کتب مختلف دینی و سیاسی از جمله تخلیض جز به جز قرآن کریم و تفسیر ادعیه ماه مبارک رمضان و دست آوردهای علمی مسلمانان را در کارنامه دارد.

طی روزهای اخیر و پس از شیوع بحران کرونا در هند که تاکنون به ابتلای 27 هزار و 892 نفر منجر شده است اتهاماتی علیه مسلمانان وجود داشت و حتی برخی رسانه ها تلاش کردند مسلمانان را عامل انتشار کرونا در هند معرفی کنند، برای بررسی این موضوع و در کل وضعیت مسلمانان در هند و نوع نگاه دولت حزب بی جی پی با وی گفتگویی انجام دادیم که مشروح آن آورده می شود:

تسنیم: کرونا چه وضعیتی را از لحاظ قرنطینه و اقتصادی در هند رقم زده است؟

سید لیاقت علی: قرنطینه یک شیوه رسمی و سنتی است که همزمان با بیماری های فراگیر در سطح جوامع از گذشته تا کنون اجرا می شود. نکته جالب این است که اولین بار مسلمانان قرنطینه را اجرایی کردند و توسط ابوعلی سینا این طرح را به جهان ارائه کرد.
متاسفانه مسلمانان جزو طبقات ضعیف کشور هند هستند و با توجه به سیاست های ضد اسلامی دولت هند، طبیعتا ضرر و خسارت اقتصادی که قرنطینه به آنها زده است بیش از سایر ادیان است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که قرنطینه به سایر ادیان مانند هندوها و سیک مذهب ها و… هم از لحاظ اقتصادی ضربه وارد کرده ولی (اکثر) مسلمانان به عنوان قشر ضعیف تر جامعه بیشتر در تیر رس مشکلات قرار دارند.
وضعیت قرنطینه و تعطیل شدن کسب و کارها بیش از همه کارمندان روز مزد را تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه درصد زیادی از مسلمانان هند جزو این بخش از جامعه هستند که اینک با مسائل بزرگ مواجه هستند و در تامین مایحتاج خود مشکل دارند.
اگر بخواهیم نگاهی دقیق به این موضوع داشته باشیم باید بگویم حدود 75 درصد از مسلمانان هند زیر خط فقر هستند و تعطیلی کسب و کارها که حاصل قرنطینه است باعث کوچکتر شدن سفره آنها شده است.
پیش از آغاز قرنطینه مسلمانان هند در مکان هایی مانند شاهین باغ در حال اعتراض علیه دولت هند بودند، زیرا دولت قانون با تصویب قانون بازنگری تابعیت( که طبق آن غیر هندوها به شرط مسلمان نبودن تابعیت هندی دریافت می کنند) در صدد به حاشیه کشیدن مسلمانان بود، اصل قرنطینه لازم و ضروری است ولی نحوه اجرای آن توسط دولت دهلی نو به گونه ای بود که مسلمانان در بُعد سیاسی نیز تحت فشار قرار گرفتند.
متاسفانه دولت کنونی هند به شدت نگاه تبعیض آمیز نسبت به مسلمانان دارد و حتی پیش از کرونا شاهد این بودیم که به معترضین (مسلمان) شاهین باغ حمله کرده و آنها را به خاک و خون کشیدند.
به نظر می رسد سیاست قرنطینه و نحوه اجرای آن نیز به گونه ای برنامه ریزی شده که بیشترین فشار بر مسلمانان باشد، هر چند در نگاه کلی تر باید گفت که سیاست ها علیه قشر ضعیف جامعه است اعم از مسلمان و غیر مسلمان.
بسیاری از کشورهای جهان همزمان با قرنطینه راه حل های اقتصادی نیز پیش روی شهروندان خود قرار داده اند ولی دولت هند این کار را نیز انجام نداده است. حتی افرادی که به قصد خرید دارو یا مراجعه به پزشک از خانه خارج می شوند نیز به توسط نیروهای نظامی به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.
اصل قرنطینه ضروری است تا بیماری کرونا کنترل شود ولی دولت باید برای حل مشکلات اقتصادی قشر ضعیف اقدام موثری نیز صورت دهد در غیر این صورت آنها هم طعمه بیماری می شوند و هم طعمه فقر. مانند کاری که دولت ایران انجام داده و یک میلیون تومان به حساب سرپرست خانواده ها واریز کرده است.

تسنیم: در مورد زائرین و مسافرین هندی که در ایران حضور داشتند (و دارند) چه تدبیری اندیشیده شده است و دولت دهلی نو چگونه آنها را بازخواهد گرداند؟

سید لیاقت علی:در این مورد دهلی نو اقدام موثر و خوبی انجام داده و با برنامه ریزی پروازهایی و تعداد زیادی از طلاب، زائرین و دانشجویان را به هند بازگردانده است، البته تعداد کمی از زائرین هنوز هم در ایران هستند.
این مشکل را دیگر کشورهای جهان هم دارند و به دلیل بسته شدن مرزها این زائرین مجبورند مدتی را در ایران بمانند، فکر می کنم حضور در ایران برای آنها آسان تر از قرنطینه شدن در مراکز قرنطینه هند باشد و اقدامات صورت گرفته دو کشور قابل تقدیر است.

تسنیم: متاسفانه از زمان شیوع کرونا در هند انگشت اتهام به سوی مسلمانان و به خصوص جماعت تبلیغی گرفته شده و آنها متهم به انتشار کرونا شده‌اند، نظر شما در این باره چیست؟

سید لیاقت علی: در زمان آغاز کرونا مسلمانان به انتشار کرونا متهم نشدند ولی پس از گذشت چند روز تعدادی از رسانه ها که به اختلافات مذهبی دامن می زنند انگشت اتهام را به سوی مسلمانان گرفتند، پس می‌توان گفت که این توطئه تعدادی از رسانه ها بود هر چند موفق نشدند که به تمام جامعه این فکر را تلقین کنند و نتوانستند به بهانه این ویروس سبب درگیری مسلمانان و هندوها شوند. این ویروس تفاوتی بین مذاهب قائل نیست و همه را درگیر خود می‌کند.
این رسانه ها در پی متهم کردن جماعت تبلیغی به انتشار کرونا در هند بودند و «سعد کاندولی» رئیس جماعت تبلیغی هند را عامل اصلی فراگیر شدن کرونا دانستند به این بهانه که او مسافرانی را از خارج کشور آورده است، هر چند من نیز باید تائید کنم که کاندولی کار درستی انجام نداد زیرا برگزاری اجتماعات در زمانی که بسیاری از کشورها در گیر کرونا شده بودند کار درستی نبود، البته می توان پاسخ این موضوع را نیز داد ( آنگونه که خود جماعت تبلیغی اعلام کرد) زمان برگزاری اجتماعات پیش از ممنوع اعلام شدن اجتماعات از سوی دولت هند بوده است. در همان زمان که اجلاس جماعت تبلیغی برگزار شد هندوها نیز اجتماعات بزرگی داشتند ولی کسی آنها را متهم نکرد. ادامه پیدا کردن جلسات جماعت تبلیغی باعث شد برخی بهانه پیدا کرده و با استفاده از آن تمام مسلمانان را متهم کنند.

تسنیم: به نظر شما چه انگیزه‌ای پشت تخریب چهره مسلمانان در هند نهفته شده و چه گروه یا احزابی مسئول این کار هستند؟

سید لیاقت علی: در خصوص متهم شدن مسلمانان به انتشار کرونا باید رسانه های افراطی هندو را مقصر دانست هر چند بهانه لازم توسط برخی اجتماعات جماعت تبلیغی به آنها داده شد.
معتقدم در تاریخ شبه قاره و حتی تا زمانی که دولت حزب کنگره حکومت هند را به دست داشت مشکلی بین هندوها و مسلمانان وجود نداشت ولی طی سال های اخیر می بینیم که مسائل و مشکلات بین هندوها و مسلمانان بیشتر نشان داده می شود و موجی از اسلام هراسی در هند آغاز شده است.
حتی می توانم بگویم پروژه اسلام هراسی و پروژه مسلمان هراسی دو مقوله جدا از هم هستند، دولت فعلی هند هر دوی این پروژه ها را به صورت همزمان جلو می برد. حزب بی جی پی می داند که اگر بخواهد مستقیما با اسلام مبارزه کند به سرعت شکست خواهد خورد. آنها سعی می کنند که مشکلات مسلمانان را یافته و آنها را بزرگ کنند زیرا می دانند که دین اسلام به خودی خود مشکلی ندارد و آنها نمی توانند آن را شکست دهند. اتهام هایی مانند «مسلمانی که دزدی کرد» «مسلمانی که انسانی را کشت» «مسلمانی که به گاو توهین کرده و آن را می خورد» و… همه از این دست هستند.
این کار باعث می شود که هندوها و مسلمانان از لحاظ فکری کاملا از هم جدا شوند و حزب بی جی پی در انتخابات پیروز شود. در اصل آنها از طریق مسلمانی هراسی به پیروزی در انتخابات فکر می کنند. شاید از خارج گمان شود که اسلام در هند در حال نابودی است ولی در اصل این مسلمانان هستند که در حال ضربه خوردن هستند والبته ادامه این پروژه به اصل اسلام هراسی نیز خواهد رسید. ما نیز وظیفه داریم که با کار فرهنگی مسلمانان را به آمادگی برسانیم تا مقابل مسلمان هراسی مقابله کنند و بتوانند از خود و اعتقاداتشان صیانت کنند.
انگیزه دولت فعلی هند ( بعنوان حامی تفکرات سازمان افراط گرای هندوی آر اس اس) از این کار پیروزی در انتخابات است. آنها سال ها در انتخابات شکست می خوردند ولی طی سال های اخیر پیروز شدند. آنها علت شکست های پیشین خود را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که اتحاد هندوها و مسلمانان باعث شکست آنها می شود.

تسنیم: پیش از شیوع کرونا شاه تظاهرات مسلمانان و دیگر اقلیت های مذهبی علیه قانون بازنگری تابعیت بودیم که این قانون هم به صورت آشکار علیه مسلمانان وضع شده بود، آیا کرونا اجازه خواهد داد این قانون به نتیجه برسد؟ مسلمانان در ادامه چه واکنشی خواهند داشت؟

سید لیاقت علی: این قانون یکی از ترفندهای دولت فعلی است برای به دست آوردن حمایت هندوها علیه مسلمانان. پیش از شیوع کرونا مسلمانان اعتراضات گسترده ای علیه این قانون داشتند و تصور می کنم پس از پایان بحران کرونا نیز اعتراضات آنها علیه این قانون ادامه پیدا کند.
دلیل اصلی هم این است که قانون بازنگری تابعیت کاملا غیر منصفانه و غیر عادلانه است در اصل دولت این قانون خودساخته را به سود افکار خود تصویب کرده و اگر دولت تغییر کند این قانون نیز به سرعت لغو خواهد شد.

ضرب و شتم جوان مسلمان توسط هندوهای افراط‌گرا این بار به بهانه کرونایادداشت| چرایی تشکیل پاکستان در آئینه ضدیت تاریخی هندوها با مسلمانانیادداشت| هندوی خوب! هندوی بد!؛ واکاوی مسلمان‌کشی‌های اخیر هندامام خامنه‌ای: قلب مسلمانان از کشتار مسلمانان هند جریحه‌دار است/ دولت هند در مقابل هندوهای افراطی بایستد

تسنیم: مسلمانان دیگر کشورهای جهان چگونه می‌توانند از مسلمانان هند حمایت کنند؟

سید لیاقت علی: حمایت باید کاملا علمی و حساب شده باشد زیرا حمایت های پر شور که عقبه فکری نداشته باشد سودی نخواهد داشت و حتی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. فکر می کنم نباید اسلام را مقابل هندوها قرار بدهیم این یک خطای محاسباتی است. در اصل باید از دید انسانی به موضوع نگاه کرد، حتی زمانی که ترامپ به هند سفر کرد و فاجعه حمله به مسلمانان صورت گرفت باید به این موضوع نیز توجه داشت که تعدادی از هندوها نیز در این حمله کشته شدند. نمی توان گفت که کشته شدن هر مسلمانی در اصل ضربه اسلام بوده ممکن است این فرد بر اثر خصومت شخصی از بین رفته باشد. دسته های مختلف اسلامی و هندو وجود دارد که عقاید مختلفی دارند و گاهی اختلافات شخصی آنها باعث جدال می شود. در اصل اگر مسلمانان اسلامی تر زندگی کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اسلام توصیه اکید دارد که حتی در زمان انجام اعمال عبادی باید رعایت حال سایرین را کرد و اگر این اتفاق رخ دهد طبیعتا بسیاری از مشکلات حل می شود. شاید بتوان گفت برخی از مسائل که رسانه ای می شود در اصل موضوعات داخلی است که ممکن است در هر کشوری رخ دهد.

انتهای پیام/.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.